Karppaajat hei! (tai asioista muuten tietävät)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen

Vieras
Tuli tuossa tuota karppaus.infon sivuja lukiessa huomattua, että tarkoitus siis on korvata hiilihydraatit rasvalla. Tuli mieleen kysymys, että jos jättäis hilihydraattien lisäksi rasvan pois, nii mitä kävisi? laihtuu enemmän, saa jotain puutostiloja vai?
ihan siis noin teoriassa olis hauska tietää...

Ja sit toinen juttu mikä tossa mietityttää, kuinka paljon kalliimmaksi tuo tulee kuin ns. virallisterveellinen ruokavalio, jos siihen ei kuuluisi mitkään sipsit yms mätöt ku muutaman kerran vuodessa? Ku muutamissa keskusteluissa on joku maininnut että ei tule kalliimaksi just sen takia ku sipsit yms jää pois mut jos niit ei alun alkaenkaan ole syönyt....
olisi kiva kokeilla karppausta, huolestuttaa vaan että riittääkö siihen rahat tällä opiskelijabudjetilla^^

Ei millään pahalla mutta toi on melkoinen asennevamma ettet pärjää yhtäkään aamua ilman tuoremehua. Ihan varmasti pärjäät jos vain haluat yrittää. Tuoremehusta nyt ei ole kenellekään mitään hyötyä.

Siinämielessä tulee kalliimmaksi kun syön aamulla rahkaa ja rahka maksaa euron purkki ja niitä ostat viikoksi niin se tekee jo 7 euroa... eli riippuu mitä syöt ja mitä tähän saakka olet syönyt. Muulle perheelle sitten pitää ostaa leipiä ja jogurtteja yms. ja sitä tuoremehua saa vaikka appelsiineista puristettua jos se on välttämätöntä.

Höh, itse ainakin juon tuoremehua lasillisen päivässä! Karppaajat eivät ole mitään niuhottajia, jotka vahtivat jokaikisen ruuan ja hiilarin perään, vaan karppaaja saa itse valita itselleen sopivat ruoka-aineet! 100% tuoremehu jossa ei lisättyä sokeria on tosi hyvä c-vitamiinin lähde, vaikka lasillisesta (Rainbow) mehua saakin sen 20g hiilareita..

Pääasiahan karppauksessa on se että hiilarit ei ylitä tiettyä määrää, ja sen määrän saat itse valita, mielellään kuitenkin alle 80g. Hiilihydraattien määrä ei vaikuta laihtumisnopeuteen.. Itse olen laihtunut kuukaudessa 6kg syömällä 50-60grammaa hiilihydraatteja päivässä :)

Ja rasvaa ei voi jättää pois karppauksessa. Karppaus perustuukin siihen että keho saa rasvaa, mutta hiilihydraattien ollessa niukoilla glukogeenivarastot tyhjenevät; Seurauksena keho alkaa polttamaan rasvaa varastoista. Jos et syö rasvaa, keho kuvittelee että nyt on joku pula-aika ja alkaa pihistelemään ja säästämään vararavintoja!

Yllä esitetyt ovat omia havantoja karppauksesta. Ja näillä tosiaan se - 6kg :)

Niin joo ja kyllähän se hiukan kalliimmaksi tulee kuin "yleisterveellinen" makaroni/peruna/riisi, kun pitää syödä rasvaista lihaa ja kalaa ynnä muuta sellaista, ja itse syön paljon rasvaisia maitotuotteita (kermaviiliä, voita, punaista maitoa, kermaa, ranskankermaa, sinihomejuustoa, kermajuustoa ym). Nämä kasvattavat ruokalaskua kyllä omastamielestäni vähän turhankin reippaasti..

Että pah, "terveellisen" ruuan hintaako pitäisi vielä muka laskea? :p

kiitoksia vastauksista :)
Itselläni ei varsinaisesti ole tarkoitus laihtua, ihan ok mitoissa on aktiivisena liikkujana onnistunut olemaan ihan normi ruuallakin, olisi vain kiva kokeilla jotain uutta, etenkin jos se saa olon niin hyväksi kun jotkut sanovat.
Miten nopeasti olette huomnneet jotain muutoksia itsessänne? mietin et jos muutaman kuukaaden tässä vaikka uskaltautuisi kokeilemaan, jos siinä sitten huomaisi onko itselle 'sopiva' ruokavalio..

Meillä tulee halvemmaks karppaus :) Rajoitan proteeinin n. 1 g/painokilo ja rasvaa syön tosi paljon. Suositaan kotimaista lähiruokaa. Talvella vähemmän vihanneksia kuin kesällä, nyt pääasiassa porkkanoita, kaalia ja pakastevihanneksia. Lihaa, kalaa ja kanaa käytetään monipuolisesti. Kermaa ja voita menee paljon. Myös perunaa syödään jonkun verran.

Tuoremehu on pelkkää sokeria c-vitamiinilla, vaikka ois suoraan hedelmästä puristettu. Yhtä paljon sokeria kuin cokiksessa! Me ei syödä ollenkaan hedelmiä, ne on kalliita ja epäekologisiakin (varsinkin banaanit). Vihanneksissa on paljon enemmän vitamiineja ilman turhaa sokeria.

[QUOTE="mee";23090390]mikellalle vaan kommentoin, että minä esimerkiksi en laihdu 50-60g/vrk hiilareilla. Mulla tuo määrä sopii hyvin saavutetun painon ylläpitoon.[/QUOTE]

Ja se 72 oli vaan diabeetikoille, joiden ei edes tarvitse laihtua:-)

Riippuu miten karppaat. Oletko keto-ala-hyvä vai yläkarppi.

Jos jätät pois sekä hiilarit että rasvan, ole taatusti nälkäinen.

Millään nollahillareilla ei kannata kituuttaa...itse huomasin tarvitsevani hiilareita aika reippaastikkin (--jopa 50g/vrk) koska liikun niin paljon.

Jos olet esim. hyväkarppi, juo ihmeessä lasillinen appelsiinimehua aamulla.

Suosittelen karpin keittokirjaa, siellä on aika hyvin selvitetty. Ja iiihhaaaannniiiaaaaa reseptejä.....

No jos et kerran laihdutusmielessä meinaa karpata, ni eiköhän sinne ruokavalioon lasi tuoremehua mahdu. :)

Rasva on tärkeä. Rasvat on elimistön rakennuspalikoita, ne on hyvä energianlähde, ja jotkut vitamiinit on rasvaliukoisia. Rasva ei nosta verensokeria, ennemminki päinvastoin tasoittaa sitä, ja nälkä ei yllätä niin helposti.

Ja appelsiinimehu muka hyvä c-vitamiinin lähde! Katsoimpa huvikseni niin rainbow appelsiinimehussa mihin on lisätty erikseen vielä c-vitamiinia on 30 mg/100 ml.
Jo kukkakaalista saa kaksikertaa enemmän! 61,5mg/100 ml.
Sitten oikeesti hyvissä c-vitamiinin lähteissä, kuten parsakaali, paprika, nokkonen, ruusunmarja ja mustaherukka onkin jo moninkertainen määrä.

Yhteistyössä