karmasevat naisvaivat, hjälp!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
Mulla on aina ollut karseat tuskat menkka-aikaan, puhumattakaan runsaudesta. Ekan ja tokan synnytyksen jälkeen ne oli kuitenkin siedettävissä aina, eli pari vuotta ihan ok.

Nyt on tän kolmannen jälkeen toiset menossa, ja tää on ihan kamalaa!

Voiko olla ihan normaalia, että ihan tosissaan kivut vetää sängynpohjalle tai vähintään kaksinkerroin - mikään määrä buranaa ei riitä?

Tätä kauheutta oli noissa ekoissa sen ekat pari päivää, sitten loppuajasta helpotti kipujen osalta. Nyt menossa toka päivä ja pahempaan menee |O |O |O

Muuten mä en näin kuudentoista vuoden kokemuksella ihmettelis, mutta kun ne tossa kahden lapsen jälkeen ja välissä oli oikeasti ihan erilaiset.

Onko hormonikierukka auttanut kellään? Resepti mulla jo olis, mutta pohdituttaa kaikki mahdolliset sivuvaikutukset (pillerit ei ole mulle koskaan sopinut, tulen hirviöksi ja haluttomaksi sellaiseksi).

Kellään kokemuksia?

nimim. 'ei-osaa-kirjoittaa-lyhyesti'

Täällä on kymmenen vuotta eriasteisia kuukautiskipuja kärsinyt, kunnes sain diagnoosin endometrioosi. Raskaus tekee tauon menkkoihin, samalla endo rauhottuu. Ja endo elää muutenkin välillä ärhäkämpänä ja välillä rauhallisempia jaksoja. Ja tuosta kaksinkerroin pakottavasta kivusta hieman kuulostelen, että onko siula koskaan selvitelty sairastatko endometrioosia. Ei todellakaan kuulosta normaaleilta kivuilta. Mene tuon kovan kivun aikana lääkäriin. Miula alkoi asiat siitä selvitä. Silloin lääkäri näkee siun kivut pahimmillaan ja pystyy tutkimaan millä alueilla kivut on.

Alkuperäinen kirjoittaja pp:
Täällä on kymmenen vuotta eriasteisia kuukautiskipuja kärsinyt, kunnes sain diagnoosin endometrioosi. Raskaus tekee tauon menkkoihin, samalla endo rauhottuu. Ja endo elää muutenkin välillä ärhäkämpänä ja välillä rauhallisempia jaksoja. Ja tuosta kaksinkerroin pakottavasta kivusta hieman kuulostelen, että onko siula koskaan selvitelty sairastatko endometrioosia. Ei todellakaan kuulosta normaaleilta kivuilta. Mene tuon kovan kivun aikana lääkäriin. Miula alkoi asiat siitä selvitä. Silloin lääkäri näkee siun kivut pahimmillaan ja pystyy tutkimaan millä alueilla kivut on.

Koskaan ei ole endoa tutkittu, mytta eikö siihen liity vaikeasti raskautuminen? Ajattelin kun nuo kaikki on saaneet kerrasta alkunsa...

Miten sen voi diagnosoida? Ja mikä siihen sitten vois auttaa?

Liittyy useimmiten, mutta ei aina. Jos endo ei ole ennättänyt kovin pahaksi äityä ennen ensimmäistä raskautta niin endoa sairastavan on ihan mahdollista tulla luonnollisesti raskaaksi. Varmin ja ainoa virallinen tapa tehdä diagnoosi on laparoskopia, jossa vatsaontelo tähystetään. Mutta oireitten perusteellakin sitä voidaan päätellä. Hoito on sitten aina tapauskohtainen oireiden mukaan, aina lääkehoidoista hormoonitoiminnan lamautukseen ja äärimäisissä tapauksissa munasarjojen poistoleikkaus. Joillakin juuri tuo hormoonikierukka auttaa, toiset syövät pilleireitä pitempään putkeen esim puol vuotta kerrallaan. Itelläin on sitten ihan lamautettu hormoonipiikillä miun oma hormonitoiminta, jotta endo asettuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Endoa myös epäilen:
Ihan mielenkiinnosta kysyn,onko teillä oviksenkin aikana "outoja"kipuja?

Miula pahimmillaan koski joka päivä ja ovulaation aikoihin oli yksi pahempi piikki kivuissa.

Ok,kiitos:) Mulla kans epämääräisiä kipuja ollu jo vuosia. Kolme raskautta ja aina kun noin vuosi synnytyksestä,alkaa outo kipuilu. Imetän siis edelleen 2krt/vrk 1v7kk ikäistä.

Ovulaatiosta eteenpäin kipuilua menkkoihin asti.
Liittyykö päänsärkykin tähän?

Ok,kiitos:) Mulla kans epämääräisiä kipuja ollu jo vuosia. Kolme raskautta ja aina kun noin vuosi synnytyksestä,alkaa outo kipuilu. Imetän siis edelleen 2krt/vrk 1v7kk ikäistä.

Ovulaatiosta eteenpäin kipuilua menkkoihin asti.
Liittyykö päänsärkykin tähän?[/quote]

Päänsärky ei ole kyllä tuossa nälkävuoden mittaisessa oirelistassa endometrioosista. Toisaalta jatkuva krooninen kipu varmasti kyllä voi aiheuttaa päänsärkyäkin.

Juuri tuo, että kipuilu alkaa kun synnytyksestä on kulunut aikaa, kuulostaa hyvin endometrioosin sopivalta. Oma normaali hormoonitoiminta alkaa palailla ja endokin heräilee siinä samalla. Samoin tuo ovulaatiosta menkkoihin asti jatkuva kipuilu sopii hyvin endometrioosiin.

Kannattaa varmasti jutella lääkärin kanssa näistä oireista, mitä aiemmin saa diagnoosin sitä helpompi tätä on hoitaa. Useimmat lääkärit vaan ovat niitä, että oireet otetaan tosissaan siinä vaiheessa kun nainen päätyy päivystykseen järjettömien kipujen kanssa. Toki voi olla kyseessä jokin muukin, mutta ei ole normaalia kipuilla ovulaatiosta menkkoihin asti.

Ja jos saat diagnoosiksi jostain esimerkiksi venähtäneen vatsalihaksen niin ei kannata luovuttaa. Vatsalihas ei venähdä joka kuukausi :) Nimimerkillä täällä on nainen, jolle on tuo diagnoosi kerran tullut. Nyt naurattaa silloin ei.

Mulla tosiaan ei ole oviksesta asti näitä kipuja, vaan yleensä kaksi-kolme menkkojen ekaa päivää niin että toka päivä kaikkein kamalin. Voishan se olla että kierukka edes tasoittaisi, mutta taas muuten olen kovin epäileväinen sen suhteen.

Nää krampit jotka vetää kalpeaksi mitä nyt oli viime kuussa ja nyt päällä niin on tosiaan ihan jotain uutta :/

Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Mulla tosiaan ei ole oviksesta asti näitä kipuja, vaan yleensä kaksi-kolme menkkojen ekaa päivää niin että toka päivä kaikkein kamalin. Voishan se olla että kierukka edes tasoittaisi, mutta taas muuten olen kovin epäileväinen sen suhteen.

Nää krampit jotka vetää kalpeaksi mitä nyt oli viime kuussa ja nyt päällä niin on tosiaan ihan jotain uutta :/

Oli ne miulekii aluks uutta, kunnes niistä tuli sellanen kaveri, että päädyin päivystyksen kautta osastolle lääkitykseen. Useemman kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:

Oli ne miulekii aluks uutta, kunnes niistä tuli sellanen kaveri, että päädyin päivystyksen kautta osastolle lääkitykseen. Useemman kerran.

Höh. Ei auta kuin toivoa että itse saa avun aiemmin, oli sitten endoa tai mitä tahansa.

Yhteistyössä