Karkkia diabeetikolle

Heissan, eli nyt kävi niin että sain RD diagnoosin viikolla 12+risat. Paastoarvo koholla hikiset kaksi kymmenystä. Luin juuri HUSin ohjeista että karkkia sais syödä noin 20g viikossa ja koska karkkipäivä on nyt lähellä, niin vastuullisena tulevana vanhempana mietin mistä sais sitten parhaat pärinät lauantaiksi. Eli: onko tiedossa karamellejä jotka sopii Rdiabeetikolle, laatu, maku, HH määrä kohdillaan.. Surkuhupaisaa tässä on se, että normaalisti ei tee mieli karkkia mutta nyt kun se on kielletty himoitsen sitä jopa yöllä. Heräsin yöllä siihen että olin imenyt tyynynpäällisen reunan märäksi ja unesta muistan vain että söin just aivan taivaallista tikkaria...
 
D1 est.-95
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/tietoa_elintarvikkeista/hiilihydraattitaulukko#Makeisetmuutnaposteltavat

Lyhyt vastaus lienee, että ei mitkään karkit. Hiilarittomat ovat täynnä lisäaineita ja tekokuitua, mitkä pistävät vatsan sekaisin tai totaaliummelle.
 
Tavallisia karkkeja, mutta erittäin vähän. Sokeriahan niissä on kaikissa ihan hirveästi. Itse syön esim. pienen suklaapatukan, jos makeanhimo oikein kunnolla iskee. (Esim. Kinder-patukka, duplo, tai joku muu MINIpatukka.) Tosin lopetin makeansyönnin jo ennen raskautta (muista syistä), eli ei tee tiukkaa olla ilman.

Minulla siis rd-diagnoosi tehtiin yhden paastoarvon perusteella rv. 8. Sen jälkeen arvot olleet paremmat, kuin pitäisikään. Ja nyt kun on 12 kg painoa lähtenyt (raskausaikana), niin arvot vain paranevat ja diagnoosi taidetaan kumota jo ennen synnytystä.
 
"Vieras"
Mulla on ollut rd diagnoosi yöt noin 10 vkoa. Kannattaa mittarilla sokerista ja etsiä se itselle hyvä vaihtoehto, itse esim voin syödä suklaata aika surutta, esim helposti yhden normaalin suklaapatukan illalla iltapalan yhteydessä ei nosta lainkaan. Mutta irtokarkit nostivat arvot todella nopeasti todella korkealle. Eli itse menen suklaalla loppuraskauden, sinänsä hyvä kun se on lemppari. Pullaa yms valkoista hiilaria en voi syödä yhtään mutta jätskiä taas pystyn. On siis kovin yksilöllistä..
 
Kiitos vastauksista. Ehkä tyydyn punnitsemaan tuon määrän ja tummaa suklaata se todennäköisesti tulee olemaan. Ei ole ylipainoa yhtään ja siksi keljuttaa tuo 1800 kalorin raja, kun olen kuitenkin tottunut syömään reippaasti ja se kuluu liikunnalla pois. Mutta, mieluummin näin - koetan välttää piikitystä viimeiseen asti.
 

Yhteistyössä