karies nännistä?

  • Viestiketjun aloittaja oho :)
  • Ensimmäinen viesti
oho :)
Kertokaapas nyt hyvät hammashoitajat kuinka kauan kariesbakteeri elää?!

Jos illalla isukki pussailee äidin nännejä ja aamulla vauva imee, niin pitääkö tissit kuurata juuriharjalla ja desinfioida siinä välissä?

Hassu kysymys mutta tulipa vaan mieleen kun aikuisten sylkeä pitää varoa muillakin tavoin ettei pääse vauvan suuhun hammaspöpö. Eli samasta lusikasta ei täällä maistella eikä samasta jäätelöstä tulevaisuudessa syödä, eikä suulle pussailla mutta entäs tämä...

 
?????
En ole oikeasti tiennyt että sylkeäni ei saa mennä vaavini suuhun?!?!
Siis onko syy se, että hammaspöpö (?) tartu???!!!
Olen nyt ilmeisesti tosi pimennossa elänyt koko elämäni, mutta olen luullut, että hampaisiin tulee reikiä, jos niitä ei pestä kunnolla ja syö sokeri yms yms
Ja tietty ihmisillä on erilaista hammasluuta., mutta silti!!

Olen sitten vissiin tartuttanut pikkutyttööni oman pöpöni, koska olen syönyt samasta lusikasta, ollaan pussailtu yms... =( voihan nenä!!
 
*
""ei ole olemassa huonoja hampaita, on vain olemassa huonoja bakteereita""

karies mutans bakteeri tarttuu lapselle toisesta ihmisestä, karies syö sokeria jos tarjotaan ja tekee reiän.

lapsella itsellään EI ole kariesta syntyessään eikä hän sitä saa muualta kuin sylkikosketuksesta muiden ihmisten kanssa.

""mitä myöhemmin lapsi saa karies mutans tartunnan, sitä paremmat hampaat hänellä tulee aina olemaan""

jotta kannattaisi välttää noita sylkikontakteja niin pitkään kuin mahdollista.

aika harva imettää miestään enää sen jälkeen kun on lastansa lähes 24h imettänyt, en mä ainakaan tahtonut enää ketään roikkumaan tisseihini kun lapselta rauhan sain.
 
hmm
Neuvolassa pidetään juuri tästä syystä synnytysvalmennuksen yhteydessä yksi luento siitä että karies tarttuu yleensä omilta vanhemmilta lapseen. Onkos jollakin jäänyt valmennukset väliin? ;)
 
?????
No kyllä me miehen kanssa kaikki valmennukset ollaan käyty!!
On sit näemmä menny toooosii ohi korvien.

En tiedä auttaako, et olin just 2vk synnytyksestä, hampiksessa ja reijät paikattiin...

No, on tarttunu jos on tarttuakseen!!

Pussaillaan jatkossa tyttöni kanssa ihan kuin ennenkin =)
 
pöpö
Ei meillä ollut valmennuksessa mitään puhetta, mutta neuvolasta annettiin kyllä hammaslääkäriliiton tms. esite jossa kerrottiin asiasta.

Mitä paremmassa kunnossa äidin suu on (=mitä vähemmän pöpöjä), sitä huonommin se hammaspeikko tarttuu lapsellekin. Yksi syy siihen että monissa kunnissa odottavat äidit pääsee jonon ohi hammashoitoon.
 
P
Ei minullakaan ole reikiä, kun ne on paikattu, mutta hammaslääkäri varoitti, että sitten ei missään nimessä maisteta vauvan lusikasta vaan omalla, ettei vauva saa vanhempien sylkeä.
Voihan vauvaa suukotella poskelle. Tarviiko sitä suukotella suuhun??
 
*
karies ei poistu suusta vaikka reiät paikattaisiinkin, karies elää suussa ilman reikiäkin. xylitol purukumin syöminen vähentää kariestartuntaa. vanhemmille voidaan tehdä karies testi, katsotaan kuinka monta miljoonaa bakteeria löytyy.

kun sitä ruokaa ei ole pakko lappaa sinne lapsen suuhun omalla lusikalla niin miksi näin pitää tehdä? eikö lapselle hyvät ja jopa täydellisen reiättömät hampaat olisi sen vaivan näköistä että jaksaisi ottaa oman lusikan?

pussailla voi poskelle tai suulle, kielisuudelmia tuskin kukaan tekee. sitten onkin jo hankalampaa kun lapsi itse työntää sormensa vaikka aikuisen suuhun ja heti perään omaansa. mutta että tieten tahtoen tartuttaa bakteerinsa, en ymmärrä.

kai se olisi sama tartuttaa vaikka aktiivisessa tilassa oleva herpeskin kun ""kaikillahan on herpes, jollei ole puhjennut, se on piilevä"". ja kaikki muutkin taudit.
 
()
Oman äitini hampaat ovat reikiä täynnä ja paikattu on sieltä täältä. Suulle hän on mua pussannut ja samaa jäätelöä syöty, ja samasta lusikastakin. Mulla kuitenkaan ei ole reikiä, ei ollut maitohampaissa eikä vielä nyt 23v ole reiän reikää.
 
Irmeli
Voi hyvä ()! Eikös vaan, että oma äitisi myös kuljetti sinua autossa ilman vöitä ja mitään ei tapahtunut, olet hengissä. Kuitenkin itse tod.näk. pistät vauvasi kiinni autoillessasi. Miksi meidän pitäisi tehdä samoja ""virheitä"" kuin vanhempiemme, vaikka silloin ei mitään sattunutkaan? Hieno homma, että sinulla on suu hyvässä kunnossa! Noillako perusteilla muidenkin kuitenkin pitäisi jättää olla kuuntelematta asiantuntijoiden neuvoja karieksen suhteen?

Ja tuskinpa suulle pussaaminen kariesta tartuttaakaan, kun eihän siinä pussata kuin huulille.

 
hohhoijaa
v.lle: Lähes kaikilla on karies, jopa niillä joilla on tekohampaat...

Itse sain pienenä karieksen vanhemmiltani ja olen todella kärsinyt siitä, reikiä oli jatkuvasti tekipä mitä vain! Veljeni joka ei juurikaan hampaitaan hoitanut ei tätä saanut ja hampaat voi hyvin. Toisten syljen laatu saa herkemmin sen karieksen kuin toisten, mutta ihan todellinen riski se on! Itse en todellakaan halua samaa hammaslääkärihelvettiä lapsilleni kuin mitä itse koin... Onneksi mies on samoilla linjoilla:)

Hammashoitaja juuri kertoi, että nykypäivänä jopa 2 vuotiailla on reikiintyneet hampaat, kun niitä ei ole hoidettu. Näin ollen ovat ensin saaneet karieksen ja sitten päälle huonon hammashoidon. Pieni vaiva mielestäni hoitaa nuo asiat ajoissa kuntoon, säästyy monet hammaslääkärireissut ja itkut jatkossakin!
 
vierailija 2021
Täällä näköjään ajautui (ikivanha) keskustelu sivuraiteelle ekasta kysymyksestä, eli karies nännistäkö.

Itse juuri ihan imin omia tissejäni saadakseni poislypsyn käyntiin, jotta en antaisi lääkeaineita vauvallekin. Tuli sama huoli: kariesko nyt nänneissä? Soitin jopa sairaalan imetyksen neuvontapalveluun.

Ei jää karies kuulemma nänniin. Mutta joo. En aio kyllä seuraavilla poislypsyn kerroilla lykätä nänniä suuhuni. (Ja hairahduksen tajuttuani poislypsin saippuaveden kanssa n. 10 minuuttia...)
 

Yhteistyössä