Kantoreppu vai rintareppu? Mitä eroa? Kumpi kannattaa hankkia?

  • Viestiketjun aloittaja Sinisiipi
  • Ensimmäinen viesti
Sinisiipi
Kiitos vastauksista!
En oikeasti tiedä niiden eroa. Onko rintareppu edessä ja kantoreppu takana vai mikä on ero? Onko joku merkki hyvä? Olen kokeillut kantoliinaa ja poika ei viihdy siinä. En tiedä miksi, ehkä tulee kuuma tai haluaisi liikkua enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sinisiipi:
Kiitos vastauksista!
En oikeasti tiedä niiden eroa. Onko rintareppu edessä ja kantoreppu takana vai mikä on ero? Onko joku merkki hyvä? Olen kokeillut kantoliinaa ja poika ei viihdy siinä. En tiedä miksi, ehkä tulee kuuma tai haluaisi liikkua enemmän.
Kantorepulla voi kantaa edessä, lonkalla ja selässä.

http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/manduca/
 
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinisiipi:
Kiitos vastauksista!
En oikeasti tiedä niiden eroa. Onko rintareppu edessä ja kantoreppu takana vai mikä on ero? Onko joku merkki hyvä? Olen kokeillut kantoliinaa ja poika ei viihdy siinä. En tiedä miksi, ehkä tulee kuuma tai haluaisi liikkua enemmän.
Kantorepulla voi kantaa edessä, lonkalla ja selässä.

http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/manduca/
Kiitos linkistä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ulos:
Siis miten rintareppu on huonompi kuin kantoreppu
"Saksalainen kuluttajalehti Ökotest 2/2000 testasi yhteensä 15 erilaista Saksan markkinoilla myytävää kantoliinaa ja -reppua. Kolmessa repussa vauvojen asento ei ollut ortopedisesti hyväksytty. Näihin kuului Suomessa suosittu Baby Björn rintareppu.

Miksi joitakin rinta/kantoreppuja ei voitu suositella? Syy tähän on että vauvan jalat eivät näissä repuissa ole sammakkoasennossa, vaan ne roikkuvat suoraan alaspäin. Jalkojen välissä on liian kapea kangaskaistale. Joissakin repuissa reiät vauvojen jalkoja varten olivat lisäksi vääränlaisia. Roikkuvat jalat -asento voi aiheuttaa vaurioita vauvan tukiluustoon (muodonmuutoksia selkään, lonkkiin, jalkoihin...) ja ryhtivirheitä. Ongelmallista on myös se mikäli vauva on äidin tai isän kehoon nähden liian alhaalla, jos hihnat siis ovat liian pitkiä kantajaan nähden, sillä näin kantajan reidet voivat työntää vauvan jalkoja taaksepäin. Liike vaikuttaa kantamista tieteellisesti tutkineen Kirkilioniksen (2003) mukaan haitallisesti lonkkanivelten rakenteisiin ja saattaa jopa edistää taipumusta lonkkadysplasiaan."
http://www.babyidea.fi/reppuvsliina.html
 
"Rintareput ovat suosittuja osaltaan siksi että niissä suositellaan vauvan kantamista kasvot eteenpäin -asennossa 3 kk iästä alkaen. Vauvan kantaminen rintarepussa kasvot eteenpäin -asennossa jalat roikkuen ei kuitenkaan ole lainkaan sen turvallisempaa hänen kehityksensä kannalta kuin vastaavanlaisessa asennossa kantaminen kantoliinassa. Fyysisesti turvalliset kasvot eteenpäin -asennot ovat rengasliinojen kengurupussi-asento ja solmittavien liinojen Buddha-asento. Vauva on valmis sellaiseen asentoon, jossa selkäranka on suorana, vasta silloin kun hän osaa jo itse seistä hyvin. Kantoliinat ja eräät kantoreput soveltuvat myös erilaisiin lonkkasidontoihin ja selässä kantamiseen, jolloin vauva voi helposti seurata ympärillään tapahtuvaa toimintaa. Kotona ja tuttujen ihmisten parissa vauvaa voidaan kantaa liinassa fyysisesti turvallisessa kasvot eteenpäin -asennoissa, mutta uudessa ympäristössä vauvan on parempi olla selkäsidonnassa tai kantajan rintaa vasten, jolloin hän kokee olonsa turvalliseksi ja hänen on mahdollista tarkkailla kantajan ilmeitä ja reagointia erilaisissa tilanteissa."
 
Sinisiipi
Mä olen nyt kyllä sitten vähän hukassa. Fysioterapeutti sanoi, että meidän keskoslasta ei saa kantaa nenä äitiin päin, kun se vahvistaa jo ennestään liian vahvaa selkää, nenä menosuuntaan päin saisi siis kantaa, mutta näiden juttujen perusteella siinä on sitten muut ongelmat. Täytyy odottaa siis kai, että voi kantaa selässä. Tietääkö joku minkä ikäistä/kokoista voi kantaa selässä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sinisiipi:
Mä olen nyt kyllä sitten vähän hukassa. Fysioterapeutti sanoi, että meidän keskoslasta ei saa kantaa nenä äitiin päin, kun se vahvistaa jo ennestään liian vahvaa selkää, nenä menosuuntaan päin saisi siis kantaa, mutta näiden juttujen perusteella siinä on sitten muut ongelmat. Täytyy odottaa siis kai, että voi kantaa selässä. Tietääkö joku minkä ikäistä/kokoista voi kantaa selässä?
Kuulostaapa kyllä kerrassaan omituiselta neuvolta fyssarilta.. Saattaisinpa yrittää kysyä mielipidettä joltain sellaiseltakin fyssarilta, joka tietää yhtään mitään noista liinoista ja kantamisesta.

Selkään voi laittaa sitten kun saa hyvin ja tukevasti sidottua. Olen kuullut 3-kuisestakin selkäliinailijasta, mutta itse en kyllä varmaan saisi sidottua niin hyvin, että tuntuisi turvalliselta.
 
Sinisiipi
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinisiipi:
Mä olen nyt kyllä sitten vähän hukassa. Fysioterapeutti sanoi, että meidän keskoslasta ei saa kantaa nenä äitiin päin, kun se vahvistaa jo ennestään liian vahvaa selkää, nenä menosuuntaan päin saisi siis kantaa, mutta näiden juttujen perusteella siinä on sitten muut ongelmat. Täytyy odottaa siis kai, että voi kantaa selässä. Tietääkö joku minkä ikäistä/kokoista voi kantaa selässä?
Kuulostaapa kyllä kerrassaan omituiselta neuvolta fyssarilta.. Saattaisinpa yrittää kysyä mielipidettä joltain sellaiseltakin fyssarilta, joka tietää yhtään mitään noista liinoista ja kantamisesta.

Selkään voi laittaa sitten kun saa hyvin ja tukevasti sidottua. Olen kuullut 3-kuisestakin selkäliinailijasta, mutta itse en kyllä varmaan saisi sidottua niin hyvin, että tuntuisi turvalliselta.
Mustakin tuntuu, että hän on perehtynyt keskoslapsiin, mutta ei kantoliinoihin/reppuihin.
 
Hipkukka
Alkuperäinen kirjoittaja Sinisiipi:
Mä olen nyt kyllä sitten vähän hukassa. Fysioterapeutti sanoi, että meidän keskoslasta ei saa kantaa nenä äitiin päin, kun se vahvistaa jo ennestään liian vahvaa selkää, nenä menosuuntaan päin saisi siis kantaa, mutta näiden juttujen perusteella siinä on sitten muut ongelmat. Täytyy odottaa siis kai, että voi kantaa selässä. Tietääkö joku minkä ikäistä/kokoista voi kantaa selässä?
Meillä pikkukeskoset, joilla oli tuota selänliika käyttöä. Kun siitä on päästy jumppaamalla eroon saa kantaa liinassa ja kantorepussa. Rintareppu on ehdottomasti kielletty. Näin meille fyssari ohjeisti.
Me saatiin liinailu/reppuilu lupa kun lapset oli 7kk (k.i 4kk)


 
Lisään tuohon aikasempaan viestiini (harmaana kirjoitettu), että tuo kehtoasento oli ihan suositeltavakin. Se tukee kippurana asentona, tosi hyvin lapsen oikeaan asentoon.
Mutta pystyssä nenä kantajaan päin saa luvan vasta myöhemmin.
 
maaam
Manducaa minäkin suosittelen (kantoreppu). Helppo, nopea, ergonominen molemmille, saa useampaan kantoasentoon, (plussana: ei ole tyhmän näköinen kantaa "tyhjilläänkään" selässä, jos taaperoa kävelyttää välillä, kun on kuin reppu. ) löytyy myös monista vauva liikkeistä nykyään, jolloin voi testailla ekaksi.

Kantoliina on myös kätevä, vaatii hiukkasen enemmän perehtymistä. mutta mukavin kantamisen kannalta. ei paina lapsi siinä juuri mtn, kun paino jakautuu tasaisemmin. hitaampi laittaa päälle kuin kantoreppu, mutta siinä jaksaa kantaa pidempään. kantamis asentoja löytyy tästä hyvin paljon.

kolmas vaihtoehto vois olla kanto"pussi" esim kanga kantoreppu, siihen helppo nostaa, pientäkin voi jo pitää kehto asennossa. vaatii kans hiukkasen perehtymistä. se vauva tms lehden mukana tuleva kantoreppu on vastaava.

 
Sinisiipi
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinisiipi:
Mä olen nyt kyllä sitten vähän hukassa. Fysioterapeutti sanoi, että meidän keskoslasta ei saa kantaa nenä äitiin päin, kun se vahvistaa jo ennestään liian vahvaa selkää, nenä menosuuntaan päin saisi siis kantaa, mutta näiden juttujen perusteella siinä on sitten muut ongelmat. Täytyy odottaa siis kai, että voi kantaa selässä. Tietääkö joku minkä ikäistä/kokoista voi kantaa selässä?
Meillä pikkukeskoset, joilla oli tuota selänliika käyttöä. Kun siitä on päästy jumppaamalla eroon saa kantaa liinassa ja kantorepussa. Rintareppu on ehdottomasti kielletty. Näin meille fyssari ohjeisti.
Me saatiin liinailu/reppuilu lupa kun lapset oli 7kk (k.i 4kk)
Meilläkin pitäisi kehityksen olla iänmukaista eli ei enää selän liikakäyttöä. Kantoliinassa poju ei kuitenkaan viihdy, vaikka nukkuikin aikoinaan pitkät pätkät paidan alla kenguruhoidossa.
 
ihmettelijä
Oon nyt vähän ymmälläni. Meille lasten kirurgi nimenomaan käski pitää lasta paljon rintarepussa kun toinen lonkka on löysä. Ja lapsi on kyllä tuossa meidän Baby björnissä ihan jalat sammakkoasennossa kun kantaa kasvot menosuuntaan päin. Eikä kaistale todellakaan ainakaan noin päin ole mikään kapea. Miten ihmeessä jollekin on sanottu että se on huono asento lonkille kun meitä nimenomaan kehotettu pitämään lasta niin rintaREPUSSA. Mitähän tässä pitäis uskoa?!
 
anni
kantoreppu on ihan eri asia lapsen kannalta kuin rintareppu. meillä ergo vauvaosalla eli olen aloittanut kantaa vauvoja 2 vkon ikäisestä, nyt edelleen 2,5-v. menee hyvin selkään eikä paina kantajaa, toimii hyvin metsässä, matkalla jne.
noissa baby björneissä kantoajat muuten muistini mukaan saisivat olla lyhyitä hetkiä lapsen verenkierron ym. vuoksi, kun taas kantorepuissa voi viihtyä paljon pidempiä aikoja, meillä esim. esikoinen nukkui tyytyväisenä aina kun reppuun pääsi. reppu sopii myös meille ketkä olemme arkoja liinailemaan solmujen vuoksi :)
 

Yhteistyössä