\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 23:50 AkateeminenMamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2005 klo 20:27 Hippu kirjoitti:
Tilasin netistä (pikku-ruu), kun oli tarjouksessa. On ollut hyvä. Itse ei tekemällä saa niin edullisesti, kun kunnon trikoo maksaa maltaita ja kangasta tarvitaan liinaa aika paljon.
Täytyy pistää eriävä mielipide tuosta itse tekemisestä:
Laadukasta tarkoitukseen sopivaa trikoota saa 10 - 15 e hintaan ja siitä 4,6 - 5,4m liina niin hinnaksi tulee vajaasta 50e vajaaseen 80e ja täysleveästä kankaastahan, kun saa 2 liinaa. Uutena ostetut valmiit maksavat 50-80e, joten trikoisen liinan saa itse päärmäämällä 2 yhden hinnalla. On sitten toinen varalla, kun toista pesee tai toinen lahjoitettavaksi tai vaikka myytäväksi
pikkuruun liinat maksavat uutena 40 eurosta ylöspäin, myllymuksujen liina on 40 eli ei se paljoa halvemmaksi tule itse tehtynä. Kun liinan ostaa yrittäjältä, siinä on lainmukaiset vaihto ja palautusoikeudet sekä kuvalliset sidontaohjeet jotka ovat mainio apu aloittelevalle liinailijalle. Lisäksi merkkiliinojen jälleenmyyntiarvo on hyvä, hinta tippuu 5-15 euroa kun myyt liinan eteenpäin. itsetehtyjä ei kukaan osta käytettyinä.
Täytyy vielä puollustaa itse tekemistä:
Pitkä kantoliina - oli sitten kunnollisesta kankaasta itse tehtytai valmiina ostettu - on päärmätty kappale kangasta. Valmiina ostetulla ei ole mitään sellaista ominaisuutta, jota itse päärmätyllä ei olisi, jos kangas vain on valittu oikein.
Lainmukaiselle vaihto/palautusoikeudellehan tulee lienee liinan kanssa käyttöä, jos kangas osoittautuu vialliseksi? Jos kangaskaupasta ostettu kangas osoittautuu vialliseksi on silläkin aivan sama palautus oikeus. Tietenkin "en tykännytkään käyttää liinaa kokeiltuani" palauttaminen ei onnistu kankaan kanssa mutta senhän voi kiertää kokeilemalla jonkun muun liinaa tai kokeilemalla liinaa jälleenmyyjän luona, jos tutuilla ei ole - ennenkuin ompelee oman.
www.kantoliinakanava.fi sivulta löytyy runsaasti selkeitä kuvallisia ohjeita sidontoihin, joten ei haittaa aloittelijaakaan, vaikka itse ompelisi.
Jos vaikka netissä kuvan kanssa lähtisin myymään tätä kaunista koristeompeleella päärmättyä omenanvihreää 50%puuvilla 50%pellava 5,4m/70cm liinaani niin helposti saisin myytyä ja vielä enemmällä kuin, mitä kankaista maksoin
Ja en muista tiedä mutta kyllä 13e minusta on myös 40e verraten melko halpa... (13e tuli siis liinalleni hintaa, kun kaverin kanssa puoliksi ostin kankaan. Yksinään 26e kahdesta liinasta olisi sekin ollut mielestäni reilusti halvempi kuin 40e)
Äitini on kotiteollisuusopettaja, joten olen koko ikäni kasvanut tekemään itse, oppinut valitsemaan itsenäisesti materiaalit, arvioimaan milloin kannattaa tehdä itse ja milloin ostaa valmista - joten itselle se on niin arkipäivää, että kaikki itse tekemistä koskevat ennakkoluulot tuntuvat hassuilta... Esim. se, että itse tehty olisi aina halvempi ei suinkaan pidä paikkaansa. Monet näennäisesti monimutkaiset jutut on helppoja ja helpon näköisessä koltussa taas voi olla varsinainen vaiva. Liinojen kohdalla fakta kuitenkin on, että vähemmällä rahalla ja pienellä vaivalla saa saman, minkä ostaen
Kangaskaupoissa kyllä neuvotaan materiaalien kanssa eikä liinan
käyttökelpoisuus tai turvallisuus siitä kärsi, vaikka päärme kiero olisikin

Pitkä kaistale vahvaa kangasta on pitkä kaistale vahvaa kangasta, vaikka voissa paistaisi.
Voissa paistamisen jälkeen kyllä pitää pestä ennen käyttöä ja rasvatahroja saattaa jäädä. Jos pääsee paistaessa kärähtämään niin kangas ei sitten ole enää turvallinen käytettäväksi kantoliinana