Meillä ei käytetty vaunuja käytännössä lainkaan ekojen 6kk aikana, vaan vauva kulki mukana ja nukkui päikkärit kantoliinassa. Superhyvä tapa myös nukuttaa isompi vauva, jos muuten ei onnistu, koska samalla voi puuhailla muuta. Ja kyllä, vauvan kantaminen kantoliinassa ON ihanaa :heart: Aivan kyyneleet silmissä muistelen, kuinka kävelin tuntikaupalla pieni nyytti sylissä. Alle 3kk iässä nukahti sinne 2 minuutissa, myöhemmin kantis oli hyvä paikka myös tutkailla maailmaa.
Itse olen käyttänyt kudottua liinaa, trikoista olen kokeillut kaverin luona, mutta ei ollut kudottuun liinaan tottuneelle tarpeeksi napakka. Varsinkin, kun minulla on välilevyn pullistumia, eli tarvitsin siksikin tukevan liinan. Ekan kuukauden käytin kehtosidontaa, sitten kun vauva vaippaa vaihdettaessa sai itse jalkansa sammakkoasentoon eli n. kuukauden iässä kietaisuristi2-sidontaa ja myöhemmin myös kietaisuristiä.
Imettämiseen trikoinen on varmasti parempi, koska joustaa, mutta selkävaivaisille suosittelen ehdottomasti kudottua. Usein tuota trikoista suositellaan vasta-alkajille, mutta minusta kudottu on aivan yhtä helppo.
Ja aluksi, kun vauvaa laittaa liinaan ekoja kertoja, kannattaa heti alkaa liikuskella ja hytkyä, niin vauva tottuu nopeammin. Ja vaikka "leikkiä" itsevarmaa, ettei vauvalle tule äidin epävarmuudesta epävarma olo.
Niin ja kantoliinakanavallahan on myös paljon vinkkejä.