Kantoliinan käyttäjät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syysmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syysmamma

Vieras
Minkälainen kantoliina teillä on? Mitkä on mielestänne sen hyvät puolet ja mitkä huonot? Onko liian pitkä/liian lyhyt/hyvän pituinen teille? Voisiko tuohon mainita vielä oman pituutensa?
Minkä ikäistä lasta kannatte liinassa?
Minkälainen on teistä paras kantoliina vastasyntyneelle?

Kiitos paljon! Olen ihan sekaisin tässä kantoliinojen maailmassa. Tahdon ostaa syyskuun alussa syntyvälle vauvalleni kantoliinan, mutta en tiedä ollenkaan millaisen! Olen 170cm pitkä ja hoikka, ja tahdon kantaa siinä vastasyntynyttä.

Meillä hug-a-bubin kantoliina, niissä kai vaan yksi pituus,olisiko siinä 4-5m.Tykännyt kovasti, poika nyt 4kk ja haaveilen jo ergo-repusta, mutta tähän asti on mennyt mainiosti liinassa ja menisi kait vielä vaikka kuinka kauan, mutta taitaa tuo reppu olla kätevämpi.Mutta nimenomaan vastasyntyneelle ideaali liina, minulla liina oli jo laitoksella mukana, vaikka siellä en sitä kyllä ehtinytkään käyttämään;)Ja on vielä hyvän näköinenkin mielestäni:)Itse olen 173cm ja hoikka.Niin ja plussaa vielä se tasku edessä johon saa esim tutin sujautettua mukavasti!Hinta ehkä sitten miinusta, uutena 85e...

Mulla itse tehty trikooliina, pituus 5 metriä ja leveys 70 cm. Trikoinen on helppo sitoa, koska vauvalle ei tarvitse jättää ""tilaa"" sidontaan vaan liina joustaa. Viisi metriä on sopivasti, solmu tulee etupuolelle eikä paina selkää jos istuu.

Joustamaton, kudottu liina olis varmaan viileämpi näin kesällä ja painavamman lapsen kantamiseen parempi, kun ei tarvitse pelätä että liina venyy ja sidonta löystyy.

Aloin kantaa vauvaa kuuden päivän ikäisenä kun kotiin tultiin. Ekat muutama viikkoa meni kehtosidonnassa. Silloin käytin liinana kaksimetristä, joustamatonta kaulahuivi/pashminaa =) Sitten opettelimme kietaisuristisidonnan kaverin avustuksella.

Nyt herra on 5 kk (ja pienenpuoleinen, n. 6,5 kg) ja kietaisuristi menee oikein hyvin. kasvot äidin rintaa vasten toistaiseksi, kohta opetellaan kasvot menosuuntaan olemista. Kantaminen ei tunnu raskaalta. Olen 169 cm ehkä kovin hoikka =D

Minulla on kantoliinana itsetehty trikooliina n. 5 metriä ja 70 senttiä mitoiltaan, joka kapenee päihin. On vähän turhan paksua trikoota näin kesäksi. Olen katsellut melko edullista suomalaista Kaislakehto (puolet halvempi kuin em. Huggis) trikooliinaa toiseksi vaihtoehdoksi ja varmasti siihen sorrun lähipäivinä. Olen käyttänyt nyt pari viikkoisella kaverilla muutaman päivän ikäisestä asti tuota itsetehtyä: toimii, mutta kaipaisin hieman kevyempää systeemiä näin kesäksi. Ehkä tuo koko on myös melko massiviinen (olen myös tosi hoikka), mutta toisaalta sitä oppii hallitsemaan tosi nopeasti. Trikoinen pitkä liina näyttää siis toimivan ihan mainiosti - olen käyttänyt kietaisuristikakkosta (muistankohan oikein) ja noita sidontojahan on sitten valtavat määrät, kun alkuun pääsee:)

Vastasyntyneen kanssa trikooliina on varmaankin mukavin, kevyen sorttinen neulos on hyvä.
Kun lapsi kasvaa, voi hommata tukevamman trikooliinan ja/tai kudotun ja rengasliinan ja kantopussin tai...

Etsi läheltäsi liinamyyjä, jolla mielellään on erilaisia liinoja myynnissä ja liinatukihenkilön kokemusta, niin saat parhaitsen itsellesi sopivan liinan ja etenkin kunnon opastuksen!
Ja jos tulee ongelmia käytössä, voi soitella myöhemminkin ja kysyä neuvoja.

Eikä kannata lannistua jos liinailu ei heti ensi yrittämältä ole niin mahtavaa, helppoa ja auvoisaa kuin hehkutuksissa luvataan. Joskus tarvitaan vähän harjoitusta ja totuttelua, ja tosiaan asiantuntevia vinkkejä.

Yhteistyössä