Kantoliina/reppu/rinkka puolivuotiaan kantoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reppuretkeilijät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reppuretkeilijät

Vieras
Olemme lähdössä yhden yön patikkareissulle koko perheen voimin ja mietin mikä kantosysteemi olisi paras isokokoisen puolivuotiaan vauvan kantamiseen. Huomioon otettavia asioita ovat kantolaitteen ergonomisuus sekä äidille että vauvalle, sillä kantamista tulee väkisinkin useita tunteja päivässä (ei kuitenkaan tauotta tai kellon ympäri, lapsen ehdoilla mennään).

Itselläni on kokemusta ainoastaan pitkästä trikoisesta kantoliinasta, jolla olen kantanut lasta pari tuntia kerrallaan. Kuulisin mielelläni kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat kantaneet myös rinta- ja selkärepuissa lasta.

Voin suositella Ergoa. Jotkut jämyt:t vuokraavat näitä ja jos päätät pitää sen, niin saat hyvitystä hinnasta.

Toi Ergo on ainakin tosi ergonominen :) - helppo kantaa edessä ja selässä ja lonkalla. Tosin apua voi joutua käyttämään, että saa selkään lapsen, mutta tosiaan ei tunnu yhtään lapsen paino siinä kantorepusssa - kun on oikein laitettu.

Mä suosittelen kyllä kantoliinaa. Sidontatapoja on monia lapsen on esim. hyvä nukkua siinä. On erittäin ergonominen sekä lapselle, että kantajalle. Vie lisäksi kuljetettaessa todella vähän tilaa..

Meillä on käytössä sekä Ergo että kantorinkka. Itse olimme 7 kk ikäisen vauvan kanssa Espanjassa patikoimassa vuorilla (3 tunnin patikointeja) ja pääasiassa käytimme rinkkaa ja viihtyi siellä hyvin. Nukkuu kylläkin etupainotteisesti, mutta uni silti näyttää tulevan. Ongelmana on lähinnä tuuli ja aurinko, joilta on vaikeampi suojata (ko. rinkan aurinkosuoja oli huono). Ergossa lapsi on meillä viihtynyt runsaan tunnin mittaisia pätkiä edessä kannettuna ja nukahtaa siihen vielä paremmin. Itse käytämme Ergoa nykyään kauppareissuissa ja siis kantorinkkaa pidempiin patikointireissuihin, mutta itse kannoin keveyden vuoksi Ergollakin vuorilla ja siinä oli helpompi suojata tuulelta ja auringolta lapsi. Eli kummatkin on hyviä (riippuu tietysti rinkasta), mutta ehkä juuri patikoimiseen (riippuen maastosta) valitsisin rinkan. Vaikuttaa ehkä turvallisemmaltakin mahdollista kaatumista ajatellen.

Yhteistyössä