Kantapäät repee ihan vereslihalle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J-t harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J-t harmaana

Vieras
Eli mikäpäs auttais? Mulla on kuivan kantapäät ollu aina. Ja rasvailen ahkerasti. Mutta aina silloin tällöin toinen kantapää "halkeaa" ihan vereslihalle, siis siihen tulee sellainen syvä haava. Ja silloin ei sillä kantapäällä astuta. Mikäs siihen auttais...? Helosania oon laittanu, valkovaseliinia, Bepathenia..... Mutta ei. Kipee on ja pysyy.

Tuossa vaiheessa ei rasva auta, ainakaan mulla. Teippaan kantapään "kasaan" urheiluteipillä tai ilmastointiteipillä siksi aikaa että se avohaava paranee.reunoilta jos saa viilattua tai leikattua kovettumia pois niin se helpottaa myös.

Erittäin kuivat kantapäät ei ole normaali tila, joten suosittelen myös lääkärikäyntiä. Mulla lähti vaiva samalla lääkkeellä kuin kynsisienikin.

Ylipainoa ei oo... Mulla on aina ollu tälläset nää jalat, siis ihan lapsesta asti. Paitti raskausaikoina todella hyvässä kunnossa. Mullakin se haavan reunojen leikkaaminen/viilaaminen auttaa kun siitä saa samalla sen "paineen" tunteen pois siitä haavasta. Ruoka on terveellistä, vettä juon.... Hiivasta en tiedä?

No hiivaa en juurikaan saa, kun en syö esim. leipää ku ehkä kerran kuussa. Sokeria tulee saatua jonkin verran, mutta ei nyt mahdottomasti....Vehnääkään en juurikaan syö- Hemmetti. Tää tulee sillai ajoittain...välillä menee kuukausia, että jalat on hyvässä kunnossa ja sitte ykskaks sinne tulee tuo haava. Nytkään ei oo kovettumia lainkaan, mutta tuo hemmetin haava....

Sillä haavaisella jalalla ei ainakaan kannata mennä mitään avojalkakävelyä harrastamaan. Kannattaa varmaan hakee apteekista siihen niitä kantapäälaastareita. Eikö niitä oo tuollaisille haavoillekin omia Compeedilla tms. Locobase Repair on paras rasva kuiville kantapäille.

Mä laitan rasvasta perusvoidetta(hydran) reilun turaukSen, pyöritän päälle elmukelmun nilkan ympäri jasukat yöksi jalkaan. Usein pitää toistaa parina iltana mutta sitte on kantapäät pitkään hyvät. Ja auttaa nipeasti siihen kipuun ja haavaan, jo yhden yön jälkeen

Siis mä syön porkkanaa, lanttua ja sitte ihan erilaisia salaatteja, sipulia jne päivittäin. Nyt kesällä menee paljon herneitä, mansikoita, vesimelonia ja muita hedelmiä. Perunaa en oo syöny vuoteen. Rasvaa käytän. Niin ja en siis karppaa, oon vaan vähän järkeistänyt syömisiäni. Ja reilusti yli sen puoli kiloa päivässä menee kasviksia/hedelmiä/marjoja. MÄ voisin tuota Helosanin jalkavoidetta tehostamaan laittaa kokeeksi sitä kelmua =D Niin ja sukkia en tosiaan käytä kesällä juuri lainkaan...

Mä saan tuollaisen haavauman paranemaan parissa päivässä siten, että putsaan sen, laitan Bacibactia ja laastari päälle. Silloin tällöin mullekin tulee, jos unohtuu jalkojen rasvaus liian pitkäksi toviksi.

Menisin kyllä lääkäriin. Mullakin oli"aina ollut" sellaiset jalat ja joskus niitä kävin näyttämässä työterveydessä niin rasvaa vaan suositeltiin. Pari vuotta sit iski kynsisieni ja ihotautilääkäri antoi reseptin ja sanoi että pitäis tepsiä jalkapohjiinkin. Ja niin se tepsikin.

Onko lähisukulaisilla samaa ongelmaa? Kantapäiden haavautuminen on usein perinnöllinen ongelma -silloin vaivalle ei valitettavasti mahda mitään. Myös piilevä diabetes ja erilaiset sieni-infektiot voivat aiheuttaa haavoja.

Minulla ei onneksi tule noita syviä haavoja kantapäihin (vain perinnöllisesti peukaloon!!!!) - mutta näin maalais- ja/tai kaupunkilaisjärjellä tulee ensimmäisenä mieleen säännölliset jalkakylvyt merisuolavedessä, sen jälkeen kovettumien raspaus ja rasvaus. Tsemppiä! Minun peukalon "kovettumahaavaumaan" auttaa vain runsas rasvaus....

Yhteistyössä