Kantakalvon tulehdus (plantaarifaskiitti)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Millaista hoitoa siihen olette saaneet? Onko jotain venyttelyä mikä tehoaisi?

Olen syönyt särkylääkekuurin, vaan ei tämä helpota :(

Lääkäriin siis mentävä uudelleen.

Työkaverilla tulehtui jokin kalvo jalkapohjasta aloittaessaan liian innokkaan juoksutreenin, parantui kun hommasi urheiluliikkeestä uudet mitoilla tehdyt jalkaa tukevat sisäpohjalliset kenkiinsä.

Mulla oli kai just toi.. Ja ne geelipohjalliset ei auttanu yhtään vaan uskomatonta kyllä korolliset kengät! Ei siis korkkarit vaan kun oli talvi/syksy niin sellaset kiilapohjaiset..

Venyttelyä suosittelivat, sekä korollisia kenkiä. Mä ostin apteekista sellaiset silikonipohjalliset kantapäihin, joissa oli keskellä reikä. Täten paine osui vielä vähemmän kantapäille.

Mä sain kortisonipiikin, joka sattui ihan hemmetisti, kun se kantapäähän laitettiin. Sain tulehduskipulääkekuurin ja saikkua kaksi viikkoa. Fysioterapeutti antoi venyttelyohjeita ja käski laihduttamaan (mun BMI oli 23), koska ylipaino on kuulemma suurin syy plantaarifaskiittiin. Mulla kesti liki puoli vuotta ennen kuin kantapää oli kunnossa, mutta en laihduttanut.

Mulla on parasta aikaa sama vaiva.. Sain kortisonipiikin ja särkylääkekuurin, fysioterapeutilla kävin myös ja sain kinttuun kinesioteippauksen, ohjeet venytellä ja ostaa geelipohjalliset ja harrastaa liikuntaa niin paljon kun kärsii, lepo ei tätä kuulemma paranna.. Tää on nyt kestänyt 2 viikkoa, viime viikon olin saikulla ja tän viikon töissä. On tää noiden kaikkien konstien jälkeen ehkä vähän parempi mutta ihan tosi kipeä vieläkin, mun työ on sellasta että me kävellään melkein se 8 tuntia päivässä niin tuo jalka rasittuu aika paljon.. Lekuri kyllä sanoi että tää voi olla tosi sitkeä vaiva : / Eikä sille hirveesti voi mitään tehdä.

Kortisonipiikit vei multa ain pahimman kivun pois joksikin aikaa, muttei tietenkään parantanut ongelmaa. Vasta kun kävin ihan pohjallisliikkeessä teettämässä itselleni pohjalliset, alkoi jalatkin parantua. Edelleen välillä tulee tuntemuksia ja esim. liikkeelle lähtö on vähän kuin ankalla, mut ei vihlo enää :).

Mä laitoin yöksi kostean taitoksen joka kostutettu ihan vedellä j aillodin suuvedellä. Eli kieputin ne taitokset ja päälle elmukelmua. Se auttoi, muutaman yön pidin tuommoisia "töppösiä" iho kesi pois jonkin verran kun hautui, mut kivut lähti.

Mulle määrättiin kainalosauvat. Niillä kävelyä 2 viikkoa ja täys astumiskielto kipeälle kintulle. Lisäksi tulehduskipulääkekuuri. Parani sillä. Jos tulehtunut jalka ei saa kerralla riittävästi lepoa ja aikaa parantua, voi vaivasta tulla krooninen. Jälkeen, jos on tullut kantapää kipeäksi olen laittanut palksun kerroksen mobilatia ja elmukelmun päälle yöksi.

Tuo ylipainojuttu olikin hauska. :) Tais olla hieman toistaitoinen lekuri. Itse oon hoikka ja silti vaan tuo tuli.

Yhteistyössä