Kannustinloukku

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ei ole järkeä tässä tukiviidakossa. Olin 3kk työttömänä ja sen jälkeen työllistyin määräaikaisesti pk-seudulla viereiseen kaupunkiin. Otin tietysti työn vastaan ja pidinkin työstä. Kun työsuhde 9kk päästä päättyi ja jäin taas ansiosidonnaiselle, tarkistutin Kelassa asumistuen. Vastaukseksi tuli että asumistukea ei lasketa uudelleen koska tuloni muuttuivat työttömäksi jäätyäni alle 150e/kk. Maksoin tuosta työssäkäynnistä seutulipun eli 106,50e/kk jotta pääsin kulkemaan työmatkan.Työmatka vei 1,5-3h/pv riippuen työvuorosta. Eli olinkin itse maksumiehenä että sain käydä 9kk töissä. Jälkikäteen ajateltuna ei oikein kannattanut.

Olen teinin yh. Nyt työkyvyttömyyseläkkeellä. Tulot jäävät niukasti alle sen rajan, että vielä saan toimeentulotukena lääkkeet,sähkön- ja kotivakuutuksen. Lääkekustannuksia on monta kymmentä euroa/kk. Teini haluaisi alkaa jakaa mainoksia. Laskin, että kun tuloihin lisätään tuo oletettava n.50e/kk mainostenjaosta lapselle, taloutemme tulot ylittävät tt-rajan niukasti, jolloin maksan siis itse lääkkeet n.80e/kk, sähkön sekä kotivakuutuksen. Teini siis saisi työstään palkkansa n.50e/kk mutta minä maksaisin tt-rajan alle jäävästä eläkkeestä reilun 100e/kk edellämainittuja kustannuksia. Jotenkin tuntuu että tässä järjestelmässä on paljon mätää.
 
vierailija
Tällä purkautumisellani lähinnä harmittelin, että kannustinloukku periytyy kun lapsi haluaisi tehdä työtä, mutta minulla ei ole varaa antaa tehdä. Edullisemmaksi tulee antaa se 50e hänelle ilman mainosten jaosta tulevaa palkkaa. Ja sisälukutaidottomille, en saa muuta toimeentulotukea mutta saan em. lääke ym kulut,koska eläketulot tämän ikäisenä jäävät nipin napin rajan alle. Eläkettäni olen maksanut työssäolovuodet itse, nyt joudun sitä ikävä kyllä nostamaan jo ennen eläkeikää. Ja mikään syy ei ole huonompi joutua työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta koska saan halveksuvasta ajatusmaailmastasi kiinni, voin kertoa että ei, en ole työkyvyttömyyseläkkeellä psyykkisistä syistä ja toiveissa on tästä pystyä vielä työelämään palaamaan.
 
vierailija
Enkä myöskään tarkoittanut kirjoitustani valittamiseksi. Halusin herättää keskustelua aiheesta, mihin useat meistä vähän väliä törmäämme. En odota kenenkään maksavan elämistäni, eikä hyvinvointini myöskään ole loppujenlopuksi rahasta kiinni, olen menettänyt jo terveyteni sekä paljon muuta, mihin rahalla ei voi kukaan vaikuttaa. Nämä tilanteet vain nyt tulivat ajankohtaiseksi perheessämme niin halusin aiheesta keskustella.
 
vierailija
Aikaan ennen kuin kela otti toimeentulotuen hoitaakseen olisi varmaan ollut mahdollista sopia sosiaalityöntekijän kanssa, että teinin mainostenjaosta tienaamaan 50 euroa ei otettaisi huomioon päätöstä tehdessä, mutta enää se ei taida onnistua.
 
vierailija
Aikaan ennen kuin kela otti toimeentulotuen hoitaakseen olisi varmaan ollut mahdollista sopia sosiaalityöntekijän kanssa, että teinin mainostenjaosta tienaamaan 50 euroa ei otettaisi huomioon päätöstä tehdessä, mutta enää se ei taida onnistua.
Luulen myös näin. Olisi nuorelle tärkeää saada tienata itse. Mutta ehkä päädyn silti ottamaan sen pienen miinuksen vielä näihin tuloihin ja lapsi saa tienata, poikii varmasti hänelle hyvää jatkossa palkita ahkeruudesta.
 

Yhteistyössä