Kannattaako valvoa loppukin yö - unettomuus raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Uneton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Uneton"

Vieras
Argh. Unettomuutta levottomien jalkojen takia jo toista kuukautta. Jalat ovat hieman rauhoittuneet, mutta vuorokausirytmi ihan sekaisin. Nyt melko pirteänä kello neljältä netin, josko aika kuluisi näin hiljaisessa kerrostalossa. Nukkumista olen yrittänyt 11 asti ja ylhäällä olen ollut jo monta kertaa ja monta kertaa takaisin unta yrittämässä sängyssä. Onneksi on lomat jo ja esikoista odotetaan, viikkoja 31.

Kannattaisiko vetäistä loppuyökin valveilla ja päivä päälle. Ja huomenillalla normiaikaan nukkumaan. Toimisiko?? Jos vaikka ensi yönä jalatkin olisivat rauhalliset.

Mitään nukahatamislääkkeitä ei kaiketi voi syödä. Levottomiin jalkoihin ei neuvolan lääkäri luvannut mitään apua, paitsi synnyttämisen.

[QUOTE="Uneton";28695324]Argh.

Kannattaisiko vetäistä loppuyökin valveilla ja päivä päälle. Ja huomenillalla normiaikaan nukkumaan. Toimisiko?? Jos vaikka ensi yönä jalatkin olisivat rauhalliset...[/QUOTE]

Noin meikäläinen tekee usein, kuten tänäänkin. Joskus toimii, joskus ei. Sattuneesta syystä en kuitenkaan ole raskaana, joten en tiedä miten se vaikuttaa.

Käväisin tuossa taas yrittämässä. Jalat lähti heti vispaamaan vartti tunnin lekottelun jälkeen.

Miten raskaus sinänsä vaikuttaa siihen, että yrittää muuttaa nukkumista oikeaan aikatauluun? Enpä usko että mitenkään. Unettomuuden syynä siis levottomat jalat, joka raskausoire mulla.

Käväisin tuossa taas yrittämässä nukahtamista. Jalat lähti heti vispaamaan vartti tunnin lekottelun jälkeen. Monen unettomuusohjeen mukaan unta voi yrittää sellaiset puoli tuntia ja sitten taas ylös. Joskus auttaa joskus ei.

Miten raskaus sinänsä vaikuttaa siihen, että yrittää muuttaa nukkumista oikeaan aikatauluun? Enpä usko että mitenkään. Unettomuuden syynä siis levottomat jalat, joka raskausoire mulla.

[QUOTE="Uneton";28695337]

Miten raskaus sinänsä vaikuttaa siihen, että yrittää muuttaa nukkumista oikeaan aikatauluun? Enpä usko että mitenkään. Unettomuuden syynä siis levottomat jalat, joka raskausoire mulla.[/QUOTE]

Kuten sanoin, en tiedä. Pään väsymyskestoon tai sietokykyyn ei raskauden pitäisi vaikuttaa mitenkään. Mutta voisin kuvitella, että raskaana oleva kroppa saattaa rasittua levon puutteesta?

Oletko kokeillu magnesiumia levottomiin jalkoihin? Joillakin auttaa. Kannattaa varmaan koittaa kääntä rytmi normaaliksi, ja jos ei nukuta, niin voihan siellä sängyssä silti pötkötellä, lueskelee vaikka, keho saa ainakin olla levossa, kyllä se uniki saattaa sitte pitemmän päälle tulla.

Huomenta. Jalkani rauhoittuvat ja nukahdin puoli viisi. Nyt taas hereillä.

Kaikki keinot levottomiin jalkoihin on kokeiltu. Magneesiumia menee maksimimäärä.

Sängyssä makaaminen, voi että on turhauttavaa touhua. VÄsyttää, mutta jaloilla on kaamea kiire jonnekin. Tulee hiki, pisahätä, jalkoja särkee välillä, on jano, lonkkia jomottaa yms. yms. yms. Ei siellä sängyssä vaan voi makoilla unta odottamassa koko yötä. Toivo. homma loppuu, kun lapsi on syntynyt.

Nyt ajattelin valvoa koko päivä, olo ihan kaamea nyt. Unirytmin kääntäminen olisi tarkoitus.

Mulle määrättiin edellisessä raskaudessa mietoa rauhoittavaa (Opamox) nukahtamiseen. Otinkin sitä satunnaisesti, kun oli pakko saada välillä unta. En sitten tiedä, miten tuo auttaa levottomiin jalkoihin.

Opamox, kiitos tästä tiedosta. Mulla ei ole ihan joka yö jalat levottomat, mutta unirytmi on muuttunut. Uni tulee liian myöhään, ei viitsisi kesäaamuja hukata nukkumiseen, kun sen voisi tehdä yölläkin.

Mulla on kohta taas lääkäri, kysympä tuosta lääkkeestä silloin.

Magnesiumia! Auttoi täällä levottomiin jalkoihin. Otat ennen nukkumaanmenoa niin helpottaa vipattamiseen. Ja jos ei ole estettä valvomiselle niin valvo sillon kun valvottaa ja nuku kun nukuttaa. Vauva sekoittaa vuorokausirytmin kuitenkin. T: rv35

Joo, kylmägeelit, kipugeelit, tiikerisalvat, kylmät ja lämpimät suihkut, villasukat ja ilman, pikku lenkit illalla, koko päivän lepo, jalat ylhäällä, jalat alhaalla, yms. on kokeiltu. Ei kuulemma auta kuin kärsiä. Magneesium auttanee jonkin verran, mutta ei aina todellakaan.

En tod. haluaisi nukkua päiviä, päiväunia toki on pakko ottaa välillä kun ihan nukahtaa paikoilleen. Mulle on ihan sama kuinka paljon vauva sekoittaa rytmiä, laskettu aika on n. 9 viikon päässä. Olis kiva elää suht. normaalisti tuo aika.

[QUOTE="Uneton";28695891]Joo, kylmägeelit, kipugeelit, tiikerisalvat, kylmät ja lämpimät suihkut, villasukat ja ilman, pikku lenkit illalla, koko päivän lepo, jalat ylhäällä, jalat alhaalla, yms. on kokeiltu. Ei kuulemma auta kuin kärsiä. Magneesium auttanee jonkin verran, mutta ei aina todellakaan.

En tod. haluaisi nukkua päiviä, päiväunia toki on pakko ottaa välillä kun ihan nukahtaa paikoilleen. Mulle on ihan sama kuinka paljon vauva sekoittaa rytmiä, laskettu aika on n. 9 viikon päässä. Olis kiva elää suht. normaalisti tuo aika.[/QUOTE]

Mulla oli sama riesa ja siihen autto vaan raskauden päättyminen. Muutoin auttaa magnesiuma ja jalkojen lämmitys. Odotusaikana meni siihen että en pystynyt istumaankaan kiemurtelematta kokoajan, levottomuus levisi ylöspäin tuolloin. Opamox hiukan rentouttu muttei auttanu nukkumaan. Synnytyksen alkaessa olinkin sitte valmiiksi mahtavan univelan keränny ja tosi väsyny. Mä lepäsin aina silloin kun pystyin, rytmistä turha puhua kun joka yö oli yhtä vaikea.

Yhteistyössä