Kannattaako työhakemukseen laittaa työkokemusta muilta aloilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen siis 22-vuotias opiskelija ja teen työhakemusta. Minulla on vain vähänlaisesti työkokemusta omalta alaltani. Mietin nyt, että laitanko myös muut työkokemukseni CV:hen vai en?

Muuta työkokemusta on paljon. Olen tehnyt esim. kesätöitä 13-vuotiaasta asti. Mihin vedän rajan? Mitä kerron, mitä en? Kerronko esim. 18-vuotiaasta alkaen tekemäni työt, vai ainoastaan oman alan työkokemuksen?

Apuva.

Kyllä CV:n laitetaan ihan kaikki. Te ihan kunnollinen cv niin ei tarvi enää uutta koskaan tehdäkään, kun päivität vanhaa. Näkeepä työnantaja, että oot hommia paiskinut ja haluat töitä todella.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Kyllä CV:n laitetaan ihan kaikki. Te ihan kunnollinen cv niin ei tarvi enää uutta koskaan tehdäkään, kun päivität vanhaa. Näkeepä työnantaja, että oot hommia paiskinut ja haluat töitä todella.

Olenkin jo itse asiassa tehnyt kerran, nyt vain aloin pohtia, että onko noloa, jos siellä CV:ssä lukee kaikki teininä tehdyt kesätyöt, jotka eivät mitenkään liity tähän alaan... Harkitsen siis niiden tietojen poistamista. Toisaalta, ehkä siitä ei mitään haittaa ole, että työnantaja näkee minun olleen ahkera.

Mulle eräs työhaastattelija (siis paikan pomo) sanoi jotenkin näin että "eipä tuota työtä täällä tarvita." Kun olin maininnut CVssä erään työpaikan mikä ei ollut lähelläkään hakemaani. Oikein veemäisesti vielä sanoi sen..argh. Yritin siinä sitten sönkätä että laitoin sen siksi että olen töitä tehnyt...

Sä voit rytmittää sitä hakemustasi järkevän näköiseksi riippuen siitä mitä olet tehnyt. Saman firman keikat esim yhdellä rivillä, jne.

22veellä suosittelen ihan kaiken laittamista näkyviin. Kun on selvästi kokemusta joltain alalta, ei niillä kesätöillä toki enää ole merkitystä ja itse en ehkä niitä laita sinne. Mutta CV:ssä on tarkoitus näkyä aukoton työhistoria.

Jos työkokemusta hakemaltasi alalta vähän, niin laittaisin muutkin. Haastattelussa voi sitten kertoa, miten soveltaa sitä aiempaa uuteen. Esim. asiakaspalvelu on asiakaspalvelua on sitten ollut aiemmin töissä siivoojana tai roskakuskina ja nyt hakisi sairaalasta paikkaa.

Opiskelijan kannattaa ehdottomasti laittaa ihan kaikki työkokemus mitä vain on. Yleensä se on plussaa ja katsotaan, että on tehnyt töitä ja aloitekykyinen, vaikkei ne omalta alalta olisikaan. Yksityönantaja totesi ihan ääneen, että et sinä ainakaan töitä pelkää, kun on näin monenlaista kokemusta ja sain paikan, vaikke juuri alan kokemusta ollutkaan. Sen sijaan erääseen oppilaitokseen katsottiin negatiiviseksi kun minulla ei ollut alan koulutusta mutta muuta oli. Nyt kun olen jo valmistunut mainitsen cv:ssä nuo ei alan työt hieman ylimalkaisemmin (tyyliin lukioaikoina jaoin myös lehtiä ja työskentelin kesät mansikanpoimijana), mutta esim. ansioluetteloon ne tulee aina laittaa.

Kyllähän se on selkeesti plussaa, että on töitä tehnyt, vaikkei ne samaa alaa olisikaan. Osoittaahan se yritteliäisyyttä ja ahkeruutta, että on hommia paiskinut. Ja teininäkin vielä!

Tee CV just noin niin kuin muutkin neuvoo, eli kaikki sinne mukaan ja just siksi, että näkee, että olet ollut ahkera ja aktiivinen ja oolet paljon jo ehtinyt tekemään nuorest iästäsi huolimatta. Nykyiisn törmää nimittäin paljon ikäisiis, jotka eivät ole vielä tehneet juurikaan mitään..
Hakemukseen mainitse erikseen töistä, jotka liippaavaat hakemaasi työtä ja näistä voit kertoa hakemuksessa enemmän, mm. työtehtävistäsi jne.

Yhteistyössä