Kannattaako raskauden loppupuolella ottaa rautaa? Hb 110 rv.36.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kovajänis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kovajänis

Aktiivinen jäsen
29.11.2006
9 532
3
36
Edellisissä synnytyksissä kun huomasin että raudan ottaminen (vaikkei vaikuttanut kovin hb-mittaustuloksiin) lopussa vaikutti siihen, miten nopsaan hb oli hyvä synnytyksen jälkeen.
Esim.esikoisen aikaan rautaa en ottanut enää rv.20 jälkeen, synnytyksen jälkeen hb oli 98 ja 6vko myöhemmin jälkitarkistuksessakin 91, söin rautaa PUOLI VUOTTA määrättynä ja kävin hb-kontrolleissa.
Kakkosesta ja kolmosesta aloin syömään rautaa viimeiset 10-12 viikkoa ja vaikka neuvolassa pysyivät tuossa 115-118 niin synnytyksen jälkeen oli hb 110 ja 112 ja jälkitarkistuksessa jo normaalit 130-134.
Eli onko ihan sattumaa vaan vai onko loppuraskauden rautalisällä noin merkittävä vaikutus hb:n nousuun synnytyksen jälkeen?

Pitäisköhän mun alkaa syödä nytkin rautalisää nää vikat viikot, kun tänään mitattu 110 hb..

öö,. eikö ne neuvolassa huolehdi sun raudan syömisestä vai? ku tääl kysyt. mulle ne aineki meuhkaa siitä kokoaika ku oon huono muistaa ottaa pillereitä ja mulla kans sama ku sulla toi lukema.

terveisin huonomuistinen rv33

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
öö,. eikö ne neuvolassa huolehdi sun raudan syömisestä vai? ku tääl kysyt. mulle ne aineki meuhkaa siitä kokoaika ku oon huono muistaa ottaa pillereitä ja mulla kans sama ku sulla toi lukema.

terveisin huonomuistinen rv33

On sanottu että "ihan hyvä".

Mutta meinaan just tota omaa kokemusta asiasta, että onko se rautalisästä vai vaan sattumaa. Nyt kun tässä raskaudessa on ollut kamala pahoinvointi likipitäen koko ajan, ja rauta vaan lisää sitä, niin en viitsis ihan huvikseen ottaa, jos onkin sattumaa vaan. Että onko joku muu huomannut saman, mitä selitin?

ok, no mulle sanottii, oikein painotettiin että on todella tärkeää syödä nyt sitä rautaa, sillä jos se on noin alhainen, ni se romahtaa tosi alas synnytyksen aikana. joten kyllä tästä mä mieltäisin että sulle on ollu just se rauta se joka on estäny sen romahtamisen.
minä aineki sinuna ja itsenäni siis söisin :D

Mun mielestä kannattaa alkaa syömään rautaa, ja niin mua itseäni on ohjeistettu neuvolassakin samanlaisessa tilanteessa. Ja juuri siitä syystä, että usein synnytyksen jälkeen hb putoaa ja kukaanhan ei halua, että se putoaa liika alas.
Sun hb on nytkin siellä alarajoilla, joten miksi et söisi rautaa loppu raskautta.

eiks se 100 o raja.. tai niin neuvolatäti tais sanoo.. en tiä... mul on aina ollu alhaal ku oon kasvissyöjä. tai en siis huolehdi raudan saannista. ei se kasvissyönnistä johu..

Yhteistyössä