Kannattaako ottaa työsuhdepuhelin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phone
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Phone

Vieras
En osaa päättää otanko puhelimen työetuna.
Keksin plussia ja miinuksia
+edulliset puhelut
+enää ei tarvitsisi ostaa omia puhelimia

-koen, että olisin vapaa-ajallakin velvollinen ottamaan puheluja ( hätätilanteet, mutta kuitenkin.. )
-minua vaivaisi yksityisyys. Seurattaisiinko puhelinlaskuani tms. Joudun soittelemaan paljon palvelunumeroihin ( lääkäriasemat, Eirikuva, ym )Herättävätkö huomiota ? Ehkä eivät sillä yrityksemme on iso.

Muuta huomioitavaa ? Autatko, kiitos

No kannattaa tietenkin! Hö. Eikä siihen puhelimeen ole silti pakko vastata, jos et sovitusti ole jossain päivystysvuorossa työajan ulkopuolella siis. Työaikana kyllä. Mulla on ollut työpuhelin 7 vuotta ja on kiva, kun firma maksaa jorinat :)

Kyllä mä olen ottanut, ja käyttänyt ihan kuin omaani. En ole vastannut työpuheluihin vapaa-aikana, jollei ole ollut joku kriisi kyseessä. Helpompihan se on, ettei tarvi kantaa monta luuria mukana. Käsittääkseni edes työpuhelinta ei saa firma seurata vaikka laskut maksaiskin.

Se on etu siinä missä vaikkapa lounasetu, ei se mihinkään velvoita. Ei niitä puheinlaskuja ja puheluita kukaan jaksa syynätä, ellei siihen ole syytä (kuten valtavat puhelinlaskut).

Jo on ongelmat. Mulla on ollu työsuhdepuhelin 15 vuotta, paskat nakkaan siitä seuraako mun puheluhistoriaani ja ei ole aavistustakaan, minkä kokoisia puhelilaskuja tulee.

Maksat sinä siitä verotusarvon, 20 euroa (oli ainakin muutama vuosi sitten). Eli säästöä alkaa tulla vasta sitten kun puhelinlaskusi ovat yleensä yli tuon. Esim. mulla on laskut luokkaa 15-20 euroa (ja sisältää myös kodin netin jonka joutuisin maksamaan joka tapauksessa), joten ei kannattaisi ottaa. Puhelimetkin täällä on viime vuosikymmeneltä, joten ei niillä voisi surffatakaan...

Eli kannattaa jos saat hyvän puhelimen ja omat laskut olisivat vähintään sen 20e/kk.

jos puhelimen verotusarvo on 20€ niin siitä koituu 35% veroasteella palkansaajalle 7€ suuruinen veronkorotus

mun mielestä noin 7€ on niin vähän että puhelinetu kannattaa ottaa käyttöön jos siitä puhelimesta ei ole hirveesti riesaa työajan ulkopuolella

Meillä pomot tsekkaa puhelinlaskuja jos saldo on mennyt yli 100 euron
Eli tulee huomautus ylisuuresta laskusta.
Itse käytän vain työasioihin työpuhelinta toinen puhelin on ystäviä varten

[QUOTE="Tia";29454957]Meillä pomot tsekkaa puhelinlaskuja jos saldo on mennyt yli 100 euron
Eli tulee huomautus ylisuuresta laskusta.
...[/QUOTE]

meillä on sama, jos jollain on poikkeuksellisen iso lasku niin tulee kyselyä että mistä johtuu

silloin kun puhelinlaskut on samassa rintamassa toisten kanssa niin kukaan ei sano mitään

jos puhelimen verotusarvo on 20€ niin siitä koituu 35% veroasteella palkansaajalle 7€ suuruinen veronkorotus

mun mielestä noin 7€ on niin vähän että puhelinetu kannattaa ottaa käyttöön jos siitä puhelimesta ei ole hirveesti riesaa työajan ulkopuolella

Meillä puhelinetu kylläkin vähennetään palkasta. Eli jos bruttopalkka on 3000e, on se puhelinedun kanssa 2980e. Toki tässäkin verotus vaikuttaa "vahinkoa" vähentävästi, mutta juuri toisinpäin.

Meillä puhelinetu kylläkin vähennetään palkasta. Eli jos bruttopalkka on 3000e, on se puhelinedun kanssa 2980e. Toki tässäkin verotus vaikuttaa "vahinkoa" vähentävästi, mutta juuri toisinpäin.

ai, meillä se tulee sovitun palkan päälle

työnantaja selitti sen niin, että saatte puhelinedun palkan päälle jos lupaatte vastata siihen myös työajan ulkopuolella, ollaan lisäksi sovittu että soitellaan iltaisin vain hätätapauksissa

Minulla ei koskaan muuta kännykkää ole ollutkaan kuin työsuhdepuhelin. Se on etu siinä kuin esimerkiksi asunto- tai autoetu, ja soitan sillä kaikki puhelut. Kaikkiin vuorokaudenaikoihin en työsoittoihin vastaa, eikä laskuja sen paremmin kytätä. Tietyt palvelunumeroestot siinä on, joten pizzoja tai autopesuja tai bussilippuja sillä ei toki voi ostaa. Hajonnut luuri korjataan tai vaihdetaan ja uusi tulee aina välillä. Mihin tarvitsisin lisäksi omaa?

Ei kannata, nykyään. Maksat verotusarvon 20 € kuussa, paskalla netillä mikä on meikällä. Saunalahdelta saat samaan hintaan 20 megasen netin ja rajattomasti puh aikaa ja tekstareita.

Vanha kysymys mutta sanoisin että älä ota. Jos lähdet toiseen firmaan tms. joudut vaihtamaan numeroa. Vanhempainvapaan tms. poissaolon aikana joudut maksamaan itse laskut, joiden suuruudesta sinulla ei luultavasti ole mitään käsitystä kun työnantaja on ne huolehtinut.

Jos lähdet toiseen firmaan tms. joudut vaihtamaan numeroa.
Se riippuu aivan työnantajasta. Numeron pystyy saamaan itselleen. Se vaatii, että työnantaja luovuttaa numeron. Jos se itse hankittu liittymä ei tule samalle operaattorille, se vaatii käynnin työnantajan operaattorin luona sen jälkeen, kun työnantaja on sen numeron vapauttanut, jotta sen saa siirrettyä. Mies ei nyt ole paikalla, että voisin kysyä, miten tuo tarkalleen meni, hän noita on hoidellut töissä muiden hommien ohessa.

Sähköpostiosoitetta ei saa mukanaan, henkilökohtaisiin posteihin kannattaa olla oma osoite :D

Vanha kysymys mutta sanoisin että älä ota. Jos lähdet toiseen firmaan tms. joudut vaihtamaan numeroa. Vanhempainvapaan tms. poissaolon aikana joudut maksamaan itse laskut, joiden suuruudesta sinulla ei luultavasti ole mitään käsitystä kun työnantaja on ne huolehtinut.

Höpis. Ensinnäkin numeronvaihto ei ole mikään amerikan temppu kun työpaikkaa vaihtaa ja aika moni firma antaa pitää numerosi. Eli saat numeron omille nimillesi kun lähdet talosta. Myynti ja johtotehtävät ovat usein poikkeus, niissä numero halutaan pitää firmalla.

Toinen tuo sinun vanhempainvapaaesimerkki. No jos et ota työsuhdepuhelinta, niin kuka maksaa puhelusi tuolloin vanhenpainvapaan aikana? :) Eli maksat ne anyway itse, oli työsuhdepuhelin tai ei. Jos firman liittymää ei halua käyttää vanhempainvapaan aikana, niin uuden sim-kortin saa kävelemällä läheiselle ostarille ja ottamalla haluamansa liittymän.

Kolmas pointti on hinta. Verotusarvo on 20€/kk, eli se tarkoittaa suomenkielellä sitä, että jos henkilökohtainen veroprosenttisi on nyt vaikka 25% , maksat käytöstä 5€/kk. Eli siis veroja peritään tuon verran vain enemmän, ei sitä varsinaisesti edes miinusteta palkasta. Työsuhdepuhelimessa on myös tuon vähäisen hinnan lisäksi se etu, että et maksa itse puhelimesta senttiäkään. Saat käytännössä 300-400€ luurin ilmaiseksi.

Eli kyllä kannattaa.

Yhteistyössä