Kannattaako ostaa rivitaloasuntoa?

  • Viestiketjun aloittaja harkitsen
  • Ensimmäinen viesti
harkitsen
Vai mielummin kerrostaloon?

Olemme kallistumassa rivitalon puoleen, mutta haluaisin vielä kokemuksianne.

Kerrostalossa nyt asuttu vuosikausia, ja alkaisi jo riittämään ;)
 
Molemmissa on puolensa, mä tykkään kyllä asua kerrostalossakin mutta lasten kanssa on rivarissa mukavampaa kun on vähän omaa pihaa ja alakerrassa ei asu ketään.
Lumitöt kyllä ketuttaa...
 
"Diu"
Mä taas odotan päivää että päästään muuttamaan pois tästä rivarista! Kummatkin naapurit kummallisia yökolistelijoita, ja hemmetin uteliaita. Puhelimessa ei voi olla pihalla kun heti tullaan "haravoimaan". Pihaa aurataan huoltoyhtiön toimesta - AINA ÖISIN. Joka asiasta pitää neuvotella taloyhtiön kokouksissa.

Keväällä onkin edessä lainaneuvottelut omakotitalosta! EI TUU IKÄVÄ TAKAS!
 
"mie"
Meidän perhe muutti kerrostalosta rivariin loppukesästä ja takaisin ei kyllä vaihdettaisi. :) Paitsi että tilaa tuli lisää, on tämä lasten (5v. ja 3v.) kanssa niin paljon helpompaa. On pieni, mutta kiva oma piha ja muutenkin mukavampi ympäristö lapsille. Lumitöistäkään ei tarvitse huolehtia kuin oman pihan osalta, meillä ne hoitaa huoltofirma.
 
[QUOTE="mie";22792956]Meidän perhe muutti kerrostalosta rivariin loppukesästä ja takaisin ei kyllä vaihdettaisi. :) Paitsi että tilaa tuli lisää, on tämä lasten (5v. ja 3v.) kanssa niin paljon helpompaa. On pieni, mutta kiva oma piha ja muutenkin mukavampi ympäristö lapsille. Lumitöistäkään ei tarvitse huolehtia kuin oman pihan osalta, meillä ne hoitaa huoltofirma.[/QUOTE]

Joo niin meilläkin mutta tässä omassa pihapolussakin on ihan tarpeeksi mulle :D

En muuten ikinä muuttais rivariin jossa asukkaat hoitaa vuoroperiaatteella pihahommat pienemmän vastikkeen saamiseksi, toimii todella harvoin ilman riitoja. Mun lapsuudenkodissa oli "talonmiesviikot" ja oli aika mielenkiintoista touhua...
 
bud
Joo niin meilläkin mutta tässä omassa pihapolussakin on ihan tarpeeksi mulle :D

En muuten ikinä muuttais rivariin jossa asukkaat hoitaa vuoroperiaatteella pihahommat pienemmän vastikkeen saamiseksi, toimii todella harvoin ilman riitoja. Mun lapsuudenkodissa oli "talonmiesviikot" ja oli aika mielenkiintoista touhua...
Hehee, meillä on täällä rivarissa juurikin noi talonmiesviikot! Meidän vuoro on nyt, eikä oo mitään tarvinnut taaskaan tehdä itse, aina on lumet kolattu ja lippu salossa, vaikka kuinka aikasin itte herää. Vanhat ukot tykkää tehdä! Eli voi se toimiakin!
 
bb
Kannattaa jos löytää hyvän asunnon. Me olismme halunneet rivitaloasunnon, mutta mieluista ei vain löytynyt millään. Pohjaratkaisut olivat järestään huonoja ja piha siten ettei mitään yksityisyyttä saanut. Rivitaloissa olisi kuitenkin ollut paljon mukavammat yhteispihat lapsille kuin monissakaan kerrostaloissa ja se mitä ei osattu ollenkaan edes ajatella kun tämä kerrostaloasunto viimein ostettiin, että olemme 40 asunnon talossa ainoa lapsiperhe ja kun suurimmat asunnot 72 neliön kolmioita lapsiperheitä tuskin kovin nopeasti muuttaakaan. Ympärillä on neljä muuta samankokoista tai isompaa kerrostaloa ja tiedän ainoastaan kaksi vauvaperhettä näissä taloissa, isompia lapsia ei ole kuin yhdellä viikonloppuisällä. Onneksi on muutama mummo jotka hoitaa lapselapsiaan usein, niin ainakin välillä on lapsella seuraa hiekkalaatikolla.
 
Meillä oli edellisessä rivariyhtiössä viikkosysteemillä talonmiesvuorot. Onnistui hienosti. Ja pahimpien pyryjen aikaan kaikki oli mukana lumitöissä. Tässä uudessa asunnossa on huoltoyhtiö, mutta riittää niitä lumitöitä silti ihan kiitettävästi...
Oon asunut kolmessa kerrostalossa ja kolmessa rivarissa ja kallistuisin rivarin puoleen. Varsinkin lasten kanssa on helpompaa, uloslähdöt ym. Mun kokemuksen mukaan rivarissa on myös rauhallisempaa, ääniä kuuluu vähemmän naapureista. Mutta sehän riippuu tietysti ihan naapureista...
 
"mie vaan"
me ollaan asuttu kohta kolme vuotta rivaris,sitä ennen kerrostalossa.täytyypi sanoa,että vaikka asutaan keskellä,on täällä hyvin rauhallista.ei kuulu naapurin meteli eikä haittaa vaikka yöllä kuuluisi lasten itkua.lumet luo omasta pihasta alle 10min. ja loput hoitaa huoltofirma..ainoa mihin tämän suostuisin vaihtamaan on omakotitalo :)
 
vierailija
Ei pitäisi tarvita jos taloyhtiö hoitaa osansa. lumityöt ei kululu taloyhtiöiden osakkaille

Jossain pienissä rivitaloyhtiöissä on säästetty vastikkeissa ja asukkaat tekevät itse vuorotellen lumityöt ja puutarhatyöt.
Ja tämä on oikean taistelutanner sopimisineen, sillä on kaikenlaisia naapureita. Ei kaikki tee töitäkään niin kuin toivoisi.
En missään nimessä muuttaisi tämänkaltaiseen rivitalosysteemiin.
 
vierailija
Jossain pienissä rivitaloyhtiöissä on säästetty vastikkeissa ja asukkaat tekevät itse vuorotellen lumityöt ja puutarhatyöt.
Ja tämä on oikean taistelutanner sopimisineen, sillä on kaikenlaisia naapureita. Ei kaikki tee töitäkään niin kuin toivoisi.
En missään nimessä muuttaisi tämänkaltaiseen rivitalosysteemiin.
Näin! Rivitaloasuminen kannattaa, jos yhtiö on iso ja vastikkeella katetaan normaalin elämisen kulut kuten kerrostalossa. Silloin rivitaloasumisessa yhdistyvät kerrostalon ja omakotitalon parhaat puolet, vaikka tietenkään ei samanlaista rauhaa ihan saakaan kuin ok-talossa. Mutta saa sen pihan ja yleensä kivan miljöön ja kuitenkin tietynlaisen asumisen helppouden. Mutta sitten sen vastakohtana ovat ne pienet yhtiöt, joissa osakkaat vastaavat käytännössä kaikesta ja tekevät lumityöt ja tappelevat pikkuasioista koska juuri tuollaisissa yhtiöissä oman elämänsä diktaattorit pääsevät vapaasti rellestämään. Vähän niin kuin paritalossa. Silloin on parempi vaihtoehto se omakotitalo suoraan. Voit laistaa lumitöistä, jos siltä tuntuu ja päästää puutarhan villiintymään, mutta ainakin tiedät itse tehneesi sen päätöksen.
 
Ei enää rivariin!!
Olen elämäni aikana asunut sekä kerrostalossa (ylin kerros), lukuisissa rivareissa sekä yhdessä okt talossa (vuokra).

Ja voin kertoa seuraavaa:

-Kerrostalo menettelee ehkä onnella jotenkin, jos on ylin kerros/ei ole mikään vanha talo

- Yksikään, siis yksikään rivari (olen muuttanut lukuisiin töiden perässä eri paikkakunnille) EI OLE KOSKAAN OLLUT HYVÄ ASUA.
Niitä s*atanan pahviseiniä, uteliaita naapureita!
JA EI MITÄÄN, SIIS EI MITÄÄN OMAA RAUHAA SIINÄ PIENELLÄ PIHA PLÄNTILLÄ.
Niitä naapurien narkkaamisia/panemisen ääniä (joihin lapset heräävät)/bileitä/ tupakansavua/ KÄSITTÄMÄTÖNTÄ KYTTÄYSTÄ YMS EI TULE IKÄVÄ!!!!

- Nyt on omakotitalo, kaipaa pientä pintaremonttia kohta jokusen vuoden sisään, mutta muuten kunto ok. Ja voin sanoa suoraan: huonoinkin okt ON AINA parempi asumismuoto kuin rivari!!!
 

Yhteistyössä