Itse tykkäsin kantaa pientä vauvaa mielummin (trikoo)liinalla, mutta Manduca on kyllä ollut pidempään käytössä. Ja mies on kantanut vain repulla. Sillä mies on nukuttanut lapsen minun ollessa poissa ja se oli meidän ainoa "kulkuväline" mm. viikon Lontoon reissulla. Edelleen käytän viikottain, esim. tiistaina väsynyt 2v oli kaupassa repussa selässä (kärryissä olisi saanut hepulin) ja tänä aamuna kannoin suurimman osan matkasta sorsanruokkimisreissulla, loppumatkan lapsi käveli
Rattaiden kanssa liikkumista vihaan, vältän jos vain voin.
Manducassa on monipuolisimmat säädöt, mutta sekään ei sovi tosi pienille kantajille (ei saa riittävän tiukalle). Ja ne säädöt kannattaa katsoa jonkun kokeneen kantajan kanssa, silloin repun saa tuhat kertaa mukavammin päälle ("lantiovyö" vyötärölle, niska-/rintaremmi oikealle korkeudelle ja olkaimet rohkeasti napakalle). Kaikki ei tykästy kantamiseen, mutta hyväkuntoisen Manducan saa myytyä 70-80 eurolla, jolloin rahanmeno ei ole niin suuri kuin ostohinta vihjaa. Jos ajattelee kantavansa vain ihan pikkuvauvaa, trikooliina on hyvä kilpailija (toimii usein vain noin 7kg:aan asti vaikka valmistajat väittää muuta). Pidempi-ikäiseen kantamiseen sopii kudottu liina, ja jos sidontojen opettelu ei kiinnosta niin Manduca. Mutta repuilla ylipäätään on pikkuvauva-aikaan monilla jakso, jolloin vauva ei oikein istu reppuun jalat sisällä, mutta jaloissa ei vielä mitta piisaa sammakkoasentoon.
Muitakin reppuja toki on, kantajat ja kannettavat on eri kokoisia ja muotoisia, ja mieltymyksiä on monia. Mut mun kokemuksen mukaan Tulan paneeli jää tosi nopeasti pieneksi ja peppupussi on surkea, ja Ergoa ei taida pystyä kiristämään etuviistoon jos kantaa edessä, vai korjatkaa jos muistan väärin? (Eli edessä kantaessa repun kiristäminen on tosi vaikeaa ainakin mulle.)
Ja psst, monilla paikkakunnilla toimii kantoliinalainaamo / kantovälinelainaamo / kantoliinatukihenkilö, jonka kanssa pääsee kokeilemaan.