Kannattaako korvien putkitus? En osaa päättää..

moiikka
meillä oli tytöllä 4kuukauden sisään 6tulehdusta ja putkitus jonoon mentiin.. tuli aika ja ei ollut 2kk ollut niin en vienyt putkiseen eikä myöskään tullut tulehduksia enään. Ja sama oli nyt pojalla..alku vuodesta oli 6tulehdusta ja toukokuussa olis ollu putkitus enkä mennyt ja ei ole myöskään ollut. Joten kannattaa miettiä tarkkaan. Ainahan putkitus jonoon pääsee uudestaan, jos näyttää et niitä alkais tulla uudestaan.

Jos on ollut 2 viikon välein tulehdus niin se ei ole ollut uusi vaan se sama tulehdus. Antibiootti vaikuttaa 1kk ja sen takia aina jälkitarkastus on 1kk päästä. Eli samaa korvatulehdusta sairastanut jota ei vaan ole saatu hoidettua..
 
[QUOTE="hellurei";26964225]mun siskolal putkitettu 3 lasta ja silti kaiki syö koko aja antibioottia ku korvat vuotaa. et ei ne sitä lopeta pakosti. EI KANNATA PUTKITTAA JOS EI OLE LIIMAKORVA!![/QUOTE]

No eikös tuossa ole onnistuttu, eli kun tulee korvatulehdus, se märkä pääsee valumaan pois sieltä korvasta, yleensä tuossa tilanteessa pitäis antaa korvan vuotaa ja seurata ennenkuin aletaan syöttää taas antibioottia.
 
Täti tiukka
yksinkertaisesti siitä syystä että kaikki flunssat ja tulehdukset meni keuhkoihin ja korvalääkäri tuli siihen tulokseen että enemän hyötyy risojen poistosta.
kahteem vuoteen ei olla nyt sairastettu ei korvatulehduksia, ei keuhkoputkentulehduksi,-kuumetta, ei edes kunnon flunssaa.
Kiitoksia vastauksesta. Tuo ensimmäisen viestisi sanamuoto "en antanut putkittaa" antoi asiasta vähän erilaisen kuvan kuin se, että kyseessä olisi ollut korvalääkärin päätös.

Niin tai näin, olen saanut lapsen yhtä aikaa Littledeathin kanssa ja seuraillut hänen ajatuksiaan terveysasioista odotusketjuista saakka. Toivon kovasti, että hän kuuntelee tässä asiassa asiantuntijoita.
 
tiiteni harmaana
Mä olen putkituksen kannalla. Meillä esikoinen putkitettiin 2,5-vuotiaana kun oli ollut vuoden sisällä muistaakseni 9 tulehdusta. Alkuun käytiin ihan tavallisella lääkärillä tulehduksiin lääkitys hakemassa. Sitten kaverini suosittteli korvalääkärille menoa kun kukaan normilääkäri ei ollut vielä moista suositellut tai putkituksesta puhunutkaan. Saman tien kun korvalääkärille ekaa kertaa mentiin, todettiin liimakorva ja saatiin lähete putkitukseen. Yksityisellä tehtiin kun oli vakuutus. Putket auttoi, tulehduksia tuli välillä, mutta hoituivat korvatipoilla kun märkä pääsi vuotamaan pois. Ei siis tarvinnut tuupata antibiootteja suun kautta enää. Putket pysyi vuoden ja heti tuli korvakierre takaisin. Sai toiset putket 3,5-vuotiaana ja pysyivät taas pitkään. Samalla poistettiin kitarisa. Tulehduksia ei muistaakseni ollut enää ollenkaan. Nyt 6-vuotiaana otettiin tulossa olevat putket pois kokonaan. Tulehduksia on ollut parin kuukauden välein taas.

Toisella lapsellamme oli 4 tulehdusta 7-9kk iässä, siis kahden kuukauden sisällä. Asioimme PELKÄSTÄÄN korvalääkärillä esikoisen tilanteesta viisastuneena. Pääsi putkitukseen 10kk iässä. Viimeisin antibioottikuuri jatkui 5 viikkoa estolääkityksenä putkitusta odotellessa (eivät halunneet nukuttaa ennen 10kk ikää). Putkituksen jälkeen n. viikon päästä korva vuosi ja tipoilla hoitui tulehdus. Nyt ei ole ollut enää tulehduksia vaikka on ollut kovia räkätautejakin muutama tuon jälkjeen. Ikää tytöllä on nyt 1v2kk. Eli meillä ovat molemmat lapset ehdottomasti hyötyneet putkituksesta. Harmittaa vain kun "tyhmänä" esikoisen kanssa odottelin niin pitkään enkä älynnyt viedä heti erikoislääkärille (kun oli vakuutuskin).

Suosittelen AP:takin käyttämään lasta korvalääkärilla (vaikka yksityisellä), niin katsovat mikroskoopilla korvat kunnolla.
 
Yksi äiti
Niin no mulla poika on päiväkodissa niin sieltähän saa kaikkia pöpöjä ja niitä on varmaan taas syksyn tullen odotettavissa. Kesällähän pk:ssa on muutenkin ollut vähemmän lapsia..
Haluaisinkin että saisin olla lapsen kanssa sillon kun herää. Ja varmaan sillonkin kun nukahtaa (jos mahdollista) vaikka se nukuttamisen näkeminen pelottaa. Nään kauhukuvia siitä miten lapsi huutaa ja kirkuu ja yhtäkkiä vaan simahtaa.
Meillä on lapsi päiväkodissa ja nyt kesäloman jälkeen ei mennyt kuin vajaa kaksi viikkoa ja ensimmäinen nuha päällä. Jos olisi mun lapsesta kysymys, niin veisin putkitukseen. Omallani ei korvatulehduksia ole ollut, mutta tuttavissa on korvakierteisiä useita ja putkitettuja lapsia myös. Kaikilla on putkitus auttanut ja mitään ongelmaa niistä ei ole ollut (vain uidessa on korvat suojattava kunnolla). Muutamilla toki on ne putket pitänyt uusia, kun niiden poislähtemisen jälkeen on korvatulehdukset alkaneet uudestaan.
Mutta, kysy ensin mielipidettä sieltä hoitavasta sairaalasta. Eivät he turhaan lähde tekemään mitään toimenpiteitä lapselle.
 
lucifer
Alkuperäinen kirjoittaja Täti tiukka;26964294:
Kiitoksia vastauksesta. Tuo ensimmäisen viestisi sanamuoto "en antanut putkittaa" antoi asiasta vähän erilaisen kuvan kuin se, että kyseessä olisi ollut korvalääkärin päätös.

Niin tai näin, olen saanut lapsen yhtä aikaa Littledeathin kanssa ja seuraillut hänen ajatuksiaan terveysasioista odotusketjuista saakka. Toivon kovasti, että hän kuuntelee tässä asiassa asiantuntijoita.
ja en olisis antanut putkittaa, sen takia hän sitten esittikin tämän vaihtoehdon vaikka ensin ehdotti putkia
 
Täti tiukka
Alkuperäinen kirjoittaja potilas päättää;26964431:
Mä en kyllä uskalla enää mennä lääkäriin jos hoito pitää päättää itse.
Se on ilmeisesti sitä yksityisen puolen "parempaa palvelua". Asiakas saa ihan itse surffata netistä haluamansa hoitofilosofian, eikä lääkäri edes naureskele päin naamaa.
 
"jess"
tervarista tai julkiselta puolelta en menis kyselemään et kannattaako laittaa putkia koska ne on hyvin todennäköisesti sitä mieltä että ei.koska sitä lähetettä ei muutenkaan saa kovin helposti,ainakaan pääkaupunki seudulla.kokemusta on kahden lapsen kohdalta.
ja oikeesti kyllä kannattaa laittaa ne putket.se on tosi nopea toimenpide,eikä lapsi ole kovin kipeä toimenpiteen jälkeen.ja nykyään saa tosiaan itse pitää lasta sylissä sen aikaa kun nukutetaan [joka kestää ehkä 20sekuntia].ja meillä ainakin lapset olleet esilääkkeestä jo sen verran pöpperössä,että eivät ole huutaneet tai muuta nukuttamistilanteessa. :)
 
ni ei
meillä oli tytöllä 4kuukauden sisään 6tulehdusta ja putkitus jonoon mentiin.. tuli aika ja ei ollut 2kk ollut niin en vienyt putkiseen eikä myöskään tullut tulehduksia enään. Ja sama oli nyt pojalla..alku vuodesta oli 6tulehdusta ja toukokuussa olis ollu putkitus enkä mennyt ja ei ole myöskään ollut. Joten kannattaa miettiä tarkkaan. Ainahan putkitus jonoon pääsee uudestaan, jos näyttää et niitä alkais tulla uudestaan.

Jos on ollut 2 viikon välein tulehdus niin se ei ole ollut uusi vaan se sama tulehdus. Antibiootti vaikuttaa 1kk ja sen takia aina jälkitarkastus on 1kk päästä. Eli samaa korvatulehdusta sairastanut jota ei vaan ole saatu hoidettua..
Antibiootti ei todellakaan vaikuta yhden kuukauden ajan!!!
 
lucifer
Alkuperäinen kirjoittaja Täti tiukka;26964760:
No saanko kysyä, miksi et halunnut putkitusta risojen poiston yhteyteen?
yksinkertaisesti siitä syystä en halunnut koska kahden ystäväni lapsilta putkitettu ja heillä sen varran ollut jälkeen ongelmia. halusin kokeilla ensin muut vaihtoehdot. ja meillä toiminut tämä, joten olen tyytyväinen.
jollakin muulla toimii joku muu.:popcorn:
 
"juu"
Täs yksi kokemus. Pojalleni laitettiin ekat tuubit alle vuoden ikäisenä. Ja siitä sit tasaiseen tahtiin niin et hän oli noin kuusi 11kertaa tuubitettu.Pienenä sanottiin et kun poika täyttää kaks niin kierre varmaankin loppuu ja sit oli neljä ja viimenen että kun hän menee kouluun niin sitte keirre loppuu. No ei loppunut mut kukaan ei sit ennustanutkaan enää. Tuubit tuli aina sen märän mukana ulos. Syötiin monta antibioottikuuria ja kortisoniakin yks kuuri. Käytiin jatkuvasti lääkärissä imeskelemässä märkää ulos. Oli aika homma. mut ihmeesti sitä kestää näin jälkikäteen ajateltuna. Kun hän oli kahdeksan kierre loppu ja tuubeja 12kpl.Parasta et silloin kun on tuubit hän ei kärsinyt kivuista. ja kuulo on säilynyt hyvänä. Meille sanottu monesti et jos ei ois tuubeja laitettu pojan korvat olis vauriottuneet ja kuuo huonontunnu. Jokainen lapsi on yksilö ja teidän on vaan päätettävä mitä teette. Itse laittatuttaisin tuubit mut,mut....
 
"Mamma"
Itse pohdin ihan samaa viime kesänä, kun meillä oli myös jatkuva korvatulehduskierre. Kaverit kaikki suositteli. Luiin muutamia artikkeleita asiasta, enkä oikein vakuuttunut, koska putket saattaa pysyä korvissa hyvinkin lyhyen ajan. Mietin kannattaako se. Kuitenkaan en kallistunut putkien puoleen vaan kun neiti täytti 2v, niin hävisi korvatulehduksetkin sen mukana. Nyt jo pian 3v, ja ei tulehduksia enää näkynyt. Monihan sanoo että se 2v olisi sellainen käännekohta.
 
jooop
en nyt lukenut muiden kommentteja, ja puhun omakohtaisesta kokemuksesta, itselläni penskana oli hirveesti korvatulehusta (oon syntyny -88) eipä mulle laitettu putket ku vasta joskus 6v mut oli myöhästä ilmeisesti näiden tulehusten takia nimenomaan kuulo on pysyvästi vaurioitunut.
 
Täti tiukka
en nyt lukenut muiden kommentteja, ja puhun omakohtaisesta kokemuksesta, itselläni penskana oli hirveesti korvatulehusta (oon syntyny -88) eipä mulle laitettu putket ku vasta joskus 6v mut oli myöhästä ilmeisesti näiden tulehusten takia nimenomaan kuulo on pysyvästi vaurioitunut.
Vielä enemmän kuulovaurioita on 60-70-luvuilla syntyillä, joiden korvatulehdukset hoidettiin tärykalvopistolla. Itsekin kuulun tähän joukkoon, samoin sisarukseni. Mutta kyllähän esimerkiksi liimakorva edelleen vaurioittaa kuuloa, mikä on hyvä pitää mielessä näitä päätöksiä tehdessä.
 

Yhteistyössä