Kannattaako käydä töissä vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yh äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yh äippä

Vieras
Jos uuden työpaikan takia joutuu laittamaan lapsen vuoropäivähoitoon, ja käteen jää 235e, ja ansiosidonnaisella 535e.

Miten voi olla että taloudellisesti kannattavampaa olisi olla työtön?
Niin pienillä tunneilla (34h viikossa) ja kaupan alan tes.

Kai täällä joku muukin on joutunut pohtimaan asiaa.

t.Töissä ihan miellään käyvä yh

Alkuperäinen kirjoittaja Yh äippä;23414026:
Jos uuden työpaikan takia joutuu laittamaan lapsen vuoropäivähoitoon, ja käteen jää 235e, ja ansiosidonnaisella 535e.

Millä matematiikalla pääsit tuohon tulokseen? Eihän noissa tunneissa ole heittoa kuin kolmisen tuntia normiviikkoa tekevään.

no oottele ne ansiosidonnaisen päivät täyteen josko sitten rupeis työ kiinnostamaan. äitini on viimeset ainaki 15 v tehnyt töitä aina suunnilleen sen verran että saa taas ansiosidonnaista.. nyt on sitten jäämässää eläkkeelle joka tulee olemaan surkea kun työvuosia niin vähän

Nykyinen tukijärjestelmä ei kannusta työntekoon. Ei ole kannustanut sitten 1980-luvun lopun. Tosin 1980-luvulla vielä ihmisten asenteetkin olivat toisenlaiset eli oli kunnia-asia edes yrittää elättää itsensä ja perheensä työnteolla. Tukia haettiin vasta sitten, jos palkkatulot eivät riittäneet elämiseen. Mutta se on mennyttä se.

Ei kannata, se on vaan tosiaasia että työttömänä ollessa saa enemmän käteen kuin pienipalkkaisessa työssä ja ei ne sossussa mitään tukea anna kun on töissä ja se palkka on mitä on mutta joutuu maksamaan sitten kaiken itse, tää järjestelmä on ihan paska.

Alkuperäinen kirjoittaja ap yh äiti;23414110:
Totta, mutta uskon että jokainen joka olisi samassa tilanteessa kuin minä miettisi ihan samaa.
Vaikka sitä ei täällä myöntäisikään.
Tottakai miettii. Ja niin kuuluu miettiäkin. Nykyinen systeemi ei ole hyvä. 80-luvulla sinäkin olisit saanut verotuksessa sekä lapsivähennykset että yksinhuoltajavähennyksen. Työnteko olisi pienelläkin palkalla ollut kannattavaa. Mutta tämä muuttui 90-luvun laman aikoihin. Mä sain 80-luvun lopulla palkastani käteen enemmän kuin 25% suuremmalla palkalla 10 vuotta myöhemmin.

Mulla on sellainen liksa, että tienaan kuukaudessa 70e yli sen määrän, jolla olisin oikeutettu saamaan toimeentulotukea. Mun ei oikeasti kannattais käydä töissä ollenkaan, koska menot on paljon suuremmat työssäkäyvälle, ja ansiosidonnainen on ihan OK. Asumistuki auttais kummasti naista mäessä, ja tiukan paikan tullen sossusta sais varmaan rahat hampilekuriin jne terveydenhoitomenoihin.
Käyn silti mielummin töissä, koska se auttaa mua arvostamaan itseäni enemmän. Toki joskus pännii, kun olis mukava olla lomalla pitempään kuin 5 viikkoa vuodessa, mutta veikkaan, että työttömyys söis naista aika tavalla. Multa menee varmaan työpaikka alta tämän kevään yt-neuvotteluissa, ja ajattelin panostaa opiskeluun heti aluksi, niin saisin varmemman ja paremmin palkatun työn jatkossa.

Arvaas mitä, silloin kun itse olin äippärahalla kotona ja mies työttömänä niin elämiseen oli paljon enempi rahaa. Nyt olen itse töissä ja mies opiskelee ansiosidonnaisella, ja kappas - no money, no funny! Päivähoitomaksut on meillä aika suuret sekä emme enää saa asumistukea mun tulkojen takia yms...

Pitkällä tähtäimellä työnteko on aina kannattavaa. Mitä enemmän työkokemusta sitä paremmat mahdollisuuden työllistyä parempiin hommiin ja isommalle palkalle. Ja ihan yhtä tärkeää on eläkkeen karttuminen.

Yksi opiskelukaverini kävi töissä ilmaiseksi jonkin aikaa ja se kannatti. Nykyään on saman firman johtotehtävissä.

[QUOTE="vieras";23414770]Kenenkään ei koskaan ikinä pitäisi joutua miettimään ja laskemaan kannattaako mennä töihin.

Systeemi on mätä.[/QUOTE]

Vai olisko vika lähinnä näitten palvelualojen palkoissa? Minä myös irtisanoin itseni, palvelualalta, koska minulle jää huomattavasti enemmän rahaa ansiosidonnaisesta ja opiskelukorotuksista, kuin se että kävisin töissä. Hoitomaksu meillä on korkeimman mukaan, kun molempien tulot otetaan huomioon. Eli minä nyt opiskelen ja jätin vakityöni. Saan rahaa käteen monta sataa enemmän.

[QUOTE="vieras";23414805]Vai olisko vika lähinnä näitten palvelualojen palkoissa? Minä myös irtisanoin itseni, palvelualalta, koska minulle jää huomattavasti enemmän rahaa ansiosidonnaisesta ja opiskelukorotuksista, kuin se että kävisin töissä. Hoitomaksu meillä on korkeimman mukaan, kun molempien tulot otetaan huomioon. Eli minä nyt opiskelen ja jätin vakityöni. Saan rahaa käteen monta sataa enemmän.[/QUOTE]

Ilmeisesti haluaisit, että palvelualojen palkkoja nostettaisiin. Mikäs siinä, kivahan se olisi. Kerrotko vielä, että mistä kyseiset otettaisiin pois? Vanhustenhoidosta, koulutuksesta vai yksinhuoltajien ostovoimasta?

Olen kans asiosidonnaisella ja lapsilisät päälle saan vähän reilu tonnin kuussa. ja jos huonosti palkattuun työhön menisin olisi se + - nolla... lapset hoitoon ja bensat työmatkoihin. nyt siis asiosidonniasella kotona ja töihin kun lapset isompia. tai kouluun....

Ilmeisesti haluaisit, että palvelualojen palkkoja nostettaisiin. Mikäs siinä, kivahan se olisi. Kerrotko vielä, että mistä kyseiset otettaisiin pois? Vanhustenhoidosta, koulutuksesta vai yksinhuoltajien ostovoimasta?

Palvelualan työpaikat on aika pitkälle myös yksityisellä sektorilla, eli jos ne menisi sitten vaikka voitoista. Kunnat voisivat ottaa kolonsa sitten vaikka sieltä turhista sosiaalijohtajien palkoista yms. joilla on virka vain sen takia kun sattuu olemaan jonkun isokenkäisen jälkeläinen. Yhden palkalla jo laitettaisiin koko kunnan palkannosto plusmiinusnolla. Ja ehkä suurin säästö tulisi siitä, että ihmiset pärjäisivät sillä palkallaan, ei tarvisi joka luukulta erikseen hakea asumistukea, toimeentulotukea, hoitomaksuja ei tarvisi miettiä, kaikille vain sama summa. Järkevää!

Alkuperäinen kirjoittaja Yh äippä;23414026:

Miten sulta noin vähän jää käteen? Kokoaikaisen viikkotunnit on 38h/vko, ja eikös vuoropäivähoidon pitäisi olla samanhintaista kuin normaalin päivähoidonkin? Jos tulot on noin pienet, niin ethän sä täyttä maksua maksa hoidostakaan. Menetät toki kotihoidontuen hakiessasi lapselle kunnallista hoitopaikkaa, mutta jos saisit sovittua työnantajan kanssa että hän tiputtaisi viikkotunteja 30 tuntiin viikossa osittaisen hoitovapaan vuoksi, niin saisit vielä kelalta osittaisen hoitovapaan tukea. Vai minkä ikäinen lapsi/lapset on kyseessä?

[QUOTE="vieras";23414859]Palvelualan työpaikat on aika pitkälle myös yksityisellä sektorilla, eli jos ne menisi sitten vaikka voitoista. Kunnat voisivat ottaa kolonsa sitten vaikka sieltä turhista sosiaalijohtajien palkoista yms. joilla on virka vain sen takia kun sattuu olemaan jonkun isokenkäisen jälkeläinen. Yhden palkalla jo laitettaisiin koko kunnan palkannosto plusmiinusnolla. Ja ehkä suurin säästö tulisi siitä, että ihmiset pärjäisivät sillä palkallaan, ei tarvisi joka luukulta erikseen hakea asumistukea, toimeentulotukea, hoitomaksuja ei tarvisi miettiä, kaikille vain sama summa. Järkevää![/QUOTE]

Perinteistä ehdotusta. Aina naapurin rahakukkarolle ennenkuin omiin rahoihin kosketaan. Ei riitä että isokenkäinen maksaa jo moninkertaisesti tukea muille veroilla, vaan ehdottomasti vaaditaan että vastuusta vaikka huolimatta pitää palkka olla kaikilla sama.

Ei, en kannata kommunismia. Meillä kaikilla ON mahdollisuus valita mitä teemme. Ja varsinkin kun asenteet ovat ihmisillä sellaisia, että kaukoidän halpatuontia kyllä suositaan, mutta kotimaisesta ei voi maksaa. Ja samalla tietty ollaan sitä mieltä, että se mitä itse tekee toki on sellaista mistä muiden pitäisi maksaa enemmän. Lastenhoitajan palkka pitäisi olla isompi, mutta jos sille hoitajalle pistää omat lapset, niin mielellään yrittäjälle ei makseta mitään tai korkeintaan pimeästi. Jokin mättää arvomaailmassa ja pahasti, jos naapurin pitää maksaa sitten kyseisen ihmisen lasten hoito ja palkat...

Perinteistä ehdotusta. Aina naapurin rahakukkarolle ennenkuin omiin rahoihin kosketaan. Ei riitä että isokenkäinen maksaa jo moninkertaisesti tukea muille veroilla, vaan ehdottomasti vaaditaan että vastuusta vaikka huolimatta pitää palkka olla kaikilla sama.

Ei, en kannata kommunismia. Meillä kaikilla ON mahdollisuus valita mitä teemme. Ja varsinkin kun asenteet ovat ihmisillä sellaisia, että kaukoidän halpatuontia kyllä suositaan, mutta kotimaisesta ei voi maksaa. Ja samalla tietty ollaan sitä mieltä, että se mitä itse tekee toki on sellaista mistä muiden pitäisi maksaa enemmän. Lastenhoitajan palkka pitäisi olla isompi, mutta jos sille hoitajalle pistää omat lapset, niin mielellään yrittäjälle ei makseta mitään tai korkeintaan pimeästi. Jokin mättää arvomaailmassa ja pahasti, jos naapurin pitää maksaa sitten kyseisen ihmisen lasten hoito ja palkat...

Palkka kaikille samaksi? Hyvä lukutaito sinulla. Eiköhän palvelualalle riitä ihan tuollainen 2000-2500 e kuukausipalkkaa. Meillä isokenkäinen mies saa palkkaa 8000 e että en todellakaan odota perusduunaritöitä tuohon luokkaan, kohtuus se on palkan nostossakin, riittää se että sillä palkalla tulee toimeen. 1500e palkalla ei tule toimeen, lisäksi vielä pitää hakea erikseen asumistuet ja muut, ne voidaan kyllä antaa hakemattakin vaikka tuossa palkan muodossa.

Yhteistyössä