Kananmuna kunniaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Choko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Choko

Vieras
Kanojen rehujen koostumusta on muutettu niin että kananmuna ei ole nykyään enää niin suuri kolesterolipommi kuin ennen. Mulla tämän asian sisäistäminen on vienyt aikaa.

Nyt annan taaperollemme kanamunaa 2 kertaa viikossa . Mikä oiva ruoka, kaikkea tarpeellista siältää pienen kasvua varten!

Usein teen niin että keitän esim illalliseksi jauhelihakeiton. Seuraavana aamuna keitän kananmunat. Otan lounasruuaksi kasviksia jauhelihakeitosta ja lientä. Siihen murustan kanamunaa tai annan taaperon syödä käsin munaa. Helppoa ja maukasta! Keitän keittoa vielä niin runsaasti että sitä riittää vielä illalliseksi.

Keittoja on helppo tehdä, laittaa nautajauhelihaa tai broilerin jauhelihaa tai sitä parjattua makkaraa :) broilerisuikalieta, ym. kalaa... käytän itse runsaasti kuivattuja keittojuureksia näin talvisiakaan

Meillä maistuu japanilainen lastenruoka (heidän "makaronilaatikkonsa", mies asunut japanissa)

Keitettyä riisiä ja paistettua ja murustettua kananmunaa, jauhelihaa ja ohuiksi viipaleiksi leikattua kurkkua. Riisi syvälle lautaselle alimmaksi, jauheliha, kananmuna ja kurkkutikut kaikki omiksi lohkoiksi lautaselle riisin päälle.
Yksinkertaista, hyvää ja halpaa sekä kiinnostavan näköistä taaperon mielestä.

Kananmunahan on todella terveellistä, jos ei ole allergiaa ja jos syödään tarpeeksi harvakseltaan. Meillä myös tytölle hyvin maittaa ja itsekin syön toisinaan. ;o)

Minkäköhänlaisia oireita kanamuna-allergikot saavat..?
En ole vielä munaa pojalle syöttänyt mutta tästä viestistä rohkaistuin ja päätin laittaa huomenna kiehumaan :)...eikös sitä voi antaa sekä keltuaista, että valkuaista...? Onko kukaan niin tehnyt, että perunan sekaan ja maidolla löysentää...?

Olen samaa mielä kanamunan hyödyistä. Varsinkin kun olen itse lakto-ovovege (välillä kalaa syövä tosin), kanamuna pelastaa, sillä en ole järin hyvä kokkailemaan sekasyöjälle taaperolle makoisia liharuokia. Joskus olen tehnyt lapselle pikalounaaksi nopean mikromunakkaan, johon olen laittanut tomaattia tai keitettyä perunaa. Hyvin maistuu.

Mutta please, ostakaa luomumunia! Häkkikanoilla on aivan kamalat elinolosuhteet. Vaikka olenkin köyhä opiskelija, tällaisissa asioissa en säästä.

Allergia oireita voi olla erilaisia: ihottuma, suolistovaivoja (ripulia, kipuilua mahassa), turvotusta suun limakalvoilla ja kurkussa ja pahimmassa tapauksessa analyfaktinen shokki eli hengitystiet turpoaa niin, että voi tukehtua, jos ei saa tarpeeksi nopeasti hoitoon lääkäriin/sairaalaan.

Minä olen tappavan allerginen munan valkuaiselle, mutta keltuaiselle en ole. Pystyn siis syömään keitetystä munasta keltuaisen ja se vasta hyvää onkin.. Jos on kananmuna allergia, niin kannattaa varmistaa, voisiko kenties keltuaista syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kapakala:
Itte oon just laittanu munaa perunan sekään ja löysentänyt kuumalla maidolla ettei tuu rakeista.

Siis tuleeko tuo muna keitettynä muussatun perunan sekaan? Eli minkälainen ruoka on kyseessä?

Kiva saada ruokavinkkejä!!

Alkuperäinen kirjoittaja big mama:
Mutta please, ostakaa luomumunia! Häkkikanoilla on aivan kamalat elinolosuhteet. Vaikka olenkin köyhä opiskelija, tällaisissa asioissa en säästä.

Vähän asian vierestä, mutta... Ei kai luomu automaattisesti tarkoita, että kanat eivät ole häkkikanoja? Tarkistakaa munien koodista, minkä munien munijat ovat saaneet tepastella vapaina (tai eivät vapaina nekään, mutta eivät ole siis eläneet pienissä häkeissä...).

Yhteistyössä