Kampissa eilen (nyt kun vuorokausi jo vaihtui)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jokunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jokunen

Vieras
mieheni ja poikani tulivat lääkäristä kun kampin metroasemalle tuli kaksi poliisiautoa, kaksi poliisiautoa, ambulanssi ja palomestarin auto. Myöhemmin kuultiin että mies 30v. oli jäänyt metron alle (kuoliko?). Eivät olleet aseman sisällä silloin vaan ulkopuolella, kadulla.
Lapsesta oli mahtavaa nähdä ja kuulla niin monta hälytysajoneuvoa yhtäaikaa, ei tietenkään vielä ymmärtänyt että jotain pahaa oli jollekulle sattunut.
Koska ei kysynytkään, emme kertoneet hänelle miksi ne sinne kamppiin tulivat.
Suojelimme lasta siltä tiedolta.
Entä jos myöhemmin alkaa miettimään miksi ne sinne tulivat? Pitääkö kertoa ja miten?
Ison kaupungin vaarat ja tapahtumat iskee tajuntaan, hyvä kun itse kykenee jotenkuten ymmärtämään asioita sitten pitäisi lapsellekin kertoa tapahtumista ilman että tuottaa hänelle pelkoa kyseisillä asioilla.
Tällä kertaa hänestä oli vaan mahtavaa nähdä ja kuulla ne, niin paljon samaan aikaan mutta entä jos hän nyt pienessä päässään miettii jotakin mutta ei kerro äidille ja isille yhtään mitä miettii...
Pitäisikö asia ottaa vielä esille?

Mies jäi metron alle Kampissa - liikenne seisahtui tunniksi
Julkaistu 07.03.2008 15:23 (päivitetty 18:51)

Jopa yli 10000 ihmisen matkanteko mutkistui, kun Helsingin metroliikenne oli iltapäivällä täysin pysähdyksissä noin tunnin. Liikenne oli poikki sekä itään että länteen päin vilkkaaseen matkustusaikaan. Jotkut metroasemat täyttyivät matkustajista äärimmilleen.

Poliisin mukaan jumiutumisen syynä oli Kampin metroasemalla sattunut yliajo, jossa vuonna 1981 syntynyt mies sai surmansa. Metrovaunut jäivät paikoilleen tunnin ajaksi noin kello 14.40.

HKL:n valvomomestarin Teuvo Vainikaisen mukaan liikennekatkos venyi pitkäksi, koska Kampin ja Ruoholahden välillä oli pitkään jännitekatko.

- Uskon, että tämä sattui pahimpaan mahdolliseen aikaan, Vainikainen sanoi.

HKL tiedotti poikkeustilanteesta asiakkaille metrovaunuissa ja asemilla kuulutuksien avulla. Tilanteen vuoksi järjestetty korvaavia bussiyhteyksiä.

Oranssien tunnelijunien pysähtyminen hyydytti monien matkanteon pahasti, koska Itä-Helsingissä lähes kaikki bussiyhteydet on kytketty metron liityntäliikenteeksi. Asiakkaita ohjeistettiin kulkemaan Helsingin sisäisen liikenteen busseilla välillä Herttoniemi-Hernesaari ja Itäkeskus-Herttoniemi, sekä myös turvautumaan maaseutuliikenteen linja-autoihin.

- Tämä on hirveän hankala asia tiedottaa asiakkaille. Pyrimme kehittämään sähköisiä palveluita, jotta asiakkaat saisivat paremmin tiedon poikkeustilanteesta, HKL:n viestintäpäällikkö Leena Rautanen-Saari sanoi.

(MTV3-STT)

Enpä alkaisi kertomaan ellei lapsi erityisesti kysele. Mínkä ikäinen lapsi on kyseessä? Meillä on tiedetty jo noin kolmivuotiaasta, että poliisi, palokunta ja ambulanssit tulevat yleensä aina auttamaan jota kuta jolle on sattunut jotain. Asia tuli puheeksi kun infarktin saanut naapurin täti vietiin paareilla kotoa huonon näköisenä. Eipä tämä sinänsä lasta järkyttäny. Kuolemaa on lapsen tietysti vaikeampi ymmärtää, mutta ei pienelle nyt kannata metron alle hyppäämisistäkään alkaa kertoa, jos kyselee kertoisin että nuo joukot käyvät auttamassa pulaan joutuneita.

Tulipas typerä olo.. Kun meillä 5- vuotias tietää että ambulanssi tarkoittaa sitä että ihmiseen on sattunut tai on tapahtunut jotain.. Oonkohan mä sitten kertonut liikaa liian pienelle :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ojanperän Hilma:
Mä en kyllä itse ottaisi asiaa puheeksi. Ja jos lapsi kysyisi, en puhuisi tuosta kuolemasta mitään vaan keksisin jonkin mukavan syyn. Ei 6-vuotiaan vielä tarvitse tällaisista asioista tietää.

Samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Tulipas typerä olo.. Kun meillä 5- vuotias tietää että ambulanssi tarkoittaa sitä että ihmiseen on sattunut tai on tapahtunut jotain.. Oonkohan mä sitten kertonut liikaa liian pienelle :/

Mun mielestä et ole kertonut liikaa vaan juuri sopivasti. Se, että "ihmiseen on sattunut" on kuitenkin aika tavalla eri asia kuin tarkka kuvaus siitä, että joku on jäänyt metron alle.

Meillä on utelias poika joka on nähnyt paljon ambulansseja ja sairaalassakin ollaan oltu monta kertaa, onneksi aina vieraana mutta kuitenkin. Olen ollut pojalle rehellinen noissa asioissa, ambulansseissa ja poliiseissa ja muissa.. Nyt vaan aloin miettimään että toiminkohan oikein?

Kyllähän lastenkirjoissakin sattuu haavereita, en alkaisi kyllä valehtelemaan mistään linnunpoikasten pelastamisesta. Ja ilman nettiähän et itsekään tietäisi mitä siellä on tapahtunut. Kyseiset yksiköt tulevat auttamaan hätään joutuneita, kyllä sen verran jo 6v pitäisi tietää ja sen pitäisi mielestäni olla myös riittävästi.

On myös ihan hyvä opettaa lapsille näistä asioista, eli että missä tilanteessa ko yksiköt kulloinkin auttavat (sisi pikkuhiljaa sitä, että lapsi osaa esim soitaa hätänumeroon ja kertoa, ekaluokkalaisillahan nykyään on kuulemma jo kännykät)

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:

Et todellakaan ole kertonu liikaa =) meillä myös olen kertonu että jotain ihmistä on sattunu ja ambulanssi on menossa auttamaan (jos pillit päällä nähdään menevän) ja jos on nähty menevän sairaalan suuntaan niin olen sanonu että abmulanssissa on varmasti joku jota viedään sairaalaan jotta lääkärit voi auttaa sielä =)

En missään nimessä valehtelis asiasta jonka voi kertoa niinkuin se on järkyttämättä lasta ja niin että siitä jää positiivinen kuva =)

Ja toisen muksun kummisetä on ambulanssissa töissä joten siitäkin on puhuttu että kummisetä auttaa jos joku on satuttanu ittensä ja meillä kytätään ambulansseja onko kummisetä siinä :D

Lapsi on nähnyt kun minut on viety ambulanssilla sairaalaan ja palomiehetkin on käväisseet meillä. Samaan aikaan olivat molemmat. Synnytyksestäni meinasi tulla katastrofi. Molempien henki vaarassa. Kun minut kärrättiin sairaalaan, palomiehet jäivät leikkimään lapseni kanssa kotiimme siksi aikaa että mies ehtii tulla töistä (pikavauhtia) kotiin.
Ei lapselle ole uutta nuo yksi tai kaksi piipahtelevaa ajoneuvoa ... nyt tuotti ihmetyksen kun niitä oli niin paljon enemmän kuin yleensä. Entä jos lapsi mielessään rupeaa miettimään mahdollisia tapahtumia autoille, syytä miksi tulivat. Mutta odotan jos lapsi aiheesta puhuu, itse en asiaa ota esille. Hyvää yötä.

Yhteistyössä