Kammottavaa, miten voi olla näin typeriä lääkäreitä??? :o

Kerro mulle heti kaikki

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
2 287
0
36
Liian nuori syöpäpotilas
8.9.2008 5:37

Lääkärien mukaan 38-vuotiaalla urheilullisella äidillä ei voinut olla rintasyöpää.
DIAGNOOSIVIRHE Maarit valitti omalääkärilleen monta kertaa, että hänen rinnassansa lähellä selkärantaa on tulipallo.<br>
DIAGNOOSIVIRHE Maarit valitti omalääkärilleen monta kertaa, että hänen rinnassansa lähellä selkärantaa on tulipallo.
(OLLI HÄKÄMIES)

- KUVAILIN omalääkärilleni seitsemän kertaa vuodesta 2005 lähtien, että vasen rintani vihloi ja tuntui kuin olisi tulipallo rinnan alla lähellä selkärankaa, kertoo 38-vuotiaana ärhäkkään rintasyöpään sairastunut tuusulalainen Maarit.

Kahden teini-ikäisen tytön äiti oli terveyskeskuslääkäreiden mukaan kuitenkin liian nuori sairastamaan rintasyöpää. Maarit pyysi päästä mammografiakuvauksiin, mutta diagnoosiksi annettiin kerta toisensa jälkeen "määrittämätön selkä- ja rintakipu". Hoidoksi määrättiin Buranaa sekä Sirdaludia lihasten rentouttamiseen.

Syksyllä 2007 Maarit ei päässyt enää sängystä ylös selkäkramppien takia. Hänen yleiskuntonsa oli heikko ja lisäksi hän alkoi saada äärimmäisen kovia päänsärkykohtauksia.

- Silloin päätin, että nyt on pakko päästä hoitoon. Hakeuduin yksityiselle lääkärille, joka määräsi mammografiakuvat vielä samana iltana. Viikon päästä sain tulokset: ärhäkkä rintasyöpä.

Nyt hänen molemmat rintansa on leikattu yhteensä kolmeen kertaan syövän takia. Sytostaattihoidot jatkuivat puolen vuoden ajan.

Kyseessä on kolmas väärä syöpädiagnoosi Tuusulan terveyskeskuksessa lähiaikoina.

Maanantain Iltalehdessä lisää Maaritin kokemuksia sekä johtavan lääkärin kommentit.

Mun mummi oli siinä jotain 55-58v käydessään useamman kerran lääkärissä vatsakipujen takia. Lääkärit määrittelivät mummin hieman neuroottiseksi ja sanoivat sitä laktoosi-intoleranssiksi. Mummin ollessa tasan 60v, kivut yltyivät ja hänet vietiin kiireen vilkkaa sairaalaan. Se olikin sitten paksusuolensyöpä, levinnyt joka helvetin paikkaan keuhkoja, munuaisia jne. myöten.

Olin itse teini tuolloin, mutta näin jälkikäteen ajateltuna sapettaa mielettömästi. Miksei ihmistä voida ottaa tosissaan? Mummi ei juonut, ei polttanut. Harrasti liikuntaa säännöllisestä aamujumpasta päivittäiseen lenkkeilyyn. Ruokavaliossa vain kotimaisia tuoretuotteita, erittäin terveellistä jne.

Miksi ihmeessä ei mennyt jo aiemmin toiselle lääkärille? Siis tosi ikävä tapaus ja kauheaa että tuollaista pääsee ylipäätään käymään, mutta miten ihmeessä ei tuollaisten oireiden kanssa tule mentyä toiselle lääkärille jos ei saa apua omalta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ihmeessä ei mennyt jo aiemmin toiselle lääkärille? Siis tosi ikävä tapaus ja kauheaa että tuollaista pääsee ylipäätään käymään, mutta miten ihmeessä ei tuollaisten oireiden kanssa tule mentyä toiselle lääkärille jos ei saa apua omalta.

Samaa mietin, vaikka jossittelu on turhaa. Vastuu itsestä ja omasta terveydestä on aikuisella itsellä. Jos kokee, että kaikki ei ole oikein, niin on haettava tietoa/apua. Ihmisiä ne lääkäritkin vain ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Samaa mietin, vaikka jossittelu on turhaa. Vastuu itsestä ja omasta terveydestä on aikuisella itsellä. Jos kokee, että kaikki ei ole oikein, niin on haettava tietoa/apua. Ihmisiä ne lääkäritkin vain ovat.

samaa mietin. Jos itsellä on tunne et kaikki ei ole ok ja on kipeä koko ajan nii miksi odottaa 2v.(?) ennen kun menee toiselle lääkärille.
Ja tietysti tk-lääkäri teki väärin, olisi pitänyt tutkia enemmän.

Mun anoppi myös ravasi kovien selkäkipujen vuoksi lääkärissä ja aina vaan sai fysioterapiaa. Selkä oli niin kipeä, että jalat petti alta välillä. Pyysi päästä tarkempiin kuvauksiin, mutta magneettikuvaus on niin kallis ettei päässyt. Meni sitten yksityisen kautta ja onneksi meni. Diagnoosiksi tuli luuydinsyöpä, myelooma. Pääsi hoitoihin onneksi ajoissa.

Samaan aikaan miehelläni todettiin syöpä, mutta hänet laitettiin välittömästi yksityiseltä jatkotutkimuksiin outojen veriarvojen takia. Eli hänen kohdallaan ei vitkasteltu yhtään, vaikka ei lääkärit edes osanneet olettaa mitään oikeesti vakavaa. MUtta mies tosiaan oli alunperinkin mennyt heti ekana yksityiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu harmaana:

samaa mietin. Jos itsellä on tunne et kaikki ei ole ok ja on kipeä koko ajan nii miksi odottaa 2v.(?) ennen kun menee toiselle lääkärille.
Ja tietysti tk-lääkäri teki väärin, olisi pitänyt tutkia enemmän.

Aika moni on altis ja halukas uskomaan, että lääkäri on oikeassa. Itse ainakin taatusti uskoisin, koska on helpottavaa uskoa siihen, että kaikki on hyvin kun kerran lääkäri niin sanoo. Ei pidä syytellä potilasta, koska ei ollut hänen tehtävänsä tehdä sitä diagnoosia.

Kyllä mullekin lääkäri sanoi että ei mulla voi olla endometrioosia koska olen niin nuori. Itsepintaisesti väitin että voi olla ja haluan tutkimuksiin. No, niinpä lääkärisetä oli väärässä ja endo hoidettiin.

Lääkäreillä on auktoriteettia, etenkin mitä vanhempiin ihmisiin tulee. Harva kai haluaa edes ajatella, että "lääkäri sanoi kaiken olevan kunnossa, mutta kyllä sen täytyy olla jotain vakavaa!" Sen jälkeen mennä yksityiselle ja maksaa paljon rahaa lisätutkimuksista. Ei sellainen juolahda useimpien mieleen, saati että on varaa magneettikuvaukseen tms. yksityisellä.

juuri tälläisten syiden takia mä alan enemmän ja enemmän suosimaan yksityisiä palveluja myöskin omien "ongelmien" takia.

Tyttöö en vie julkisille palveluille kuin äärimmäisessä hädässä. makso mitä makso

Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Kyllä mullekin lääkäri sanoi että ei mulla voi olla endometrioosia koska olen niin nuori. Itsepintaisesti väitin että voi olla ja haluan tutkimuksiin. No, niinpä lääkärisetä oli väärässä ja endo hoidettiin.

Mulle on käyny samalla tavalla. Jopa endodiagnoosin jälkee mulle on vängätty Naistenklinikalla ettei oo endoo vaan suolistoperäistä sairautta (endohan aiheuttaa myös suolisto-ongelmia). Lääkärit, gynetki, on monesti niin tietämättömiä tän sairauden suhteen. Kun tästä lääkäristä ja sen käyttäytymisestä valitin potilasasiamiehelle ja pääsin lääkärille, joka oli naistentaurien erikoisylilääkäri, endoon erikoistunut niin johan alkoi tapahtumaan!

Onneksi mun paras ystävä, esikoisen kummitäti on lääkäri... vois soittaa mihin kellonaikaan tahansa ja aina otetaan tosissaan... turhaan tosin ei soitella :) itekkin alankoulutuksen saanut niin joka särystä ei vaivata :D

Ja tietysti tk-lääkäri teki väärin, olisi pitänyt tutkia enemmän.[/quote]

Tähän voisin vastata, että mulla itselläni on todella "vaikeata" mennä lääkäriin.
Voin kärvistellä, vaikka kuinka kauan, koska en halua mennä turhaan lääkäriin.

Useimmiten nämä lääkärit määrittelee potilaan juuri neuroottiseksi hössöttäjäksi ja vähän päästään vialla olevaksi, ja ajanoloon potilas uskoo sen itsekkin... eli enää uskalla mennä muualle mollattavaksi...

Näin kävi myös mun isälle... kuoli eturauhassyöpään, kun oireita ei otettu todesta ja arvot oli kunnosssa. Isä itse " tiesi" ettei kaikki ollut kunnossa, mutta uskoi jatkuvasti vaihtuvia lääkäreitä.. oli kuollessaan 65v.

Kauheaa!

Mutta taas todiste siitä, että omaa vaistoa on kuunneltava. Itellä meni 7 vuotta hukkaan käden hoidossa, jos heti olis ollu oikea diagnoosi ja hoito, niin olis ihan normi käsi. Kiitos terveyskeskuslääkärien, olen nyt, alta kaksikymmenvuotiaana kyvytön tekemään toista kättä vaativia töitä ja käsi tuskin koskaan tulee ennalleen, hyvä jos käyttökelvolliseksi. Heti menin yksityiselle, kun olin aikuinen, ja itse päätin hoidoistani, vanhemmat olivat sitä mieltä, että kädessä ei vikaa kun kerta terveyskeskuslääkärit sanoivat niin. Ja nyt on helvetilliset kivut ja paska käsi.

arvauskeskuksessa sanoi" noin nuorella ei ole kuin hyviä patteja rinnoissa". Minä TYHMÄ uskoin! vuoden päästä toinen lääkäri lähetti mut samasta patista kiireelliseen mammoon ja ultraan! ONNEKSI oli vaaraton patti, mutta mammonkin lekuri sanoi, että KAIKKI patit pitää tutkia! Niitä ei käsikopelolla kukaan tutki!

Minulla on ollut hyvät lääkärit, mutta silloinen yths:n terveydenhoitaja (jonka kautta sai siis ajan lääkärille) ei ollut millään päästää mua lääkärille. Paapo vaan, että "semmosta se stressi teettää, sitä teillä opiskelijoilla on". Joo, oli hormooniepätasapaino, olisi voinut aiheuttaa lapsettomuutta ja johtua aivokasvaimesta. onneksi jaksoin väsyneenäkin pitää pintani.

Yhteistyössä