Kamalat anopit (kokemuksia)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Millaisia kokemuksia sinulla on kamalasta anopista - tai miksei vaikka appiukosta? Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia asiaan liittyen, näitä kun kuitenkin tuntuu riittävän.

Tähän alkuun myös oma kokemukseni:

Alettiin seurustella miehen kanssa siinä parikymppisinä. Kun viimein tapasin nämä mahdolliset tulevat appivanhemmat, miellyin heti appiukkoon, mutta anoppi oli töykeä jo alusta saakka. Puhui tiuskimalla, ei vastannut puhuteltaessa, eikä muutenkaan käyttäytynyt asiallisesti.

Seurustelumme jatkuttua anoppi vaikutti pehmenneen, ja käyttäytyikin välillä jopa ihan inhimillisesti. Tullessani raskaaksi anoppi kuitenkin aloitti taas ikävän käyttäytymisenä. Arvosteli minua raskausajan pukeutumisestani ja vauvamasustani. "Noi on aika halvan näköiset, jostain Henkkamaukaltako olet nuo ostanut? Huomaa kyllä" ja "No ei mun vatsa kyllä tuon mallinen ollut, mun vatsa oli sellainen siro, sinä olet taas ihan toista maata."

Anopin mielestä lakkasin myöskin yhtäkkiä osaamasta tehdä yhtään mitään. En osannut siivota (olen aina ollut tarkka kodin kunnosta) tai varsinkaan tehdä ruokaa, tai mitään muutakaan. Jos kävin kylässä, olin vaivaksi, jollen käynyt, olin typerä ylpeä hempukka, jolla ei ollut käytöstapoja.

Lapsen synnyttyä anoppi änkesi sairaalaan arvostelemaan minua mm. synnytyksestä "Juu, no eihän toi 22 tuntia mikään ollut, minä väkersin tuota poikaa 30 tuntia" ja "Näytäs nyt, osaatko edes imettää". Vauvasta sanoi, että "Voi harmi, on kyllä enempi sinun näköinen. Se Kyllikin ja Kalervon vauva oli niin Kalervon näköinen, että!" Appiukko tökki anoppia kylkeen minkä ehti, mutta anoppi ei tästä ottanut vaaria.

Vauvan oppiessa uutta anoppi arvosteli, että Kalervon ja Kyllikin vauva on tehnyt kaiken nopeammin, ja että "Eihän tuo osaa vielä sitä ja sitäkään, pitäis jo oppia". Ynnä muuta, ynnä muuta, ynnä muuta.
 
"Ruisleipä"
Mullakin oli melkoinen anoppi. Olin 22-vuotias alkaessani seurustelemaan hänen poikansa (tuolloin 21-vuotiaan nuorukaisen) kanssa. Anoppi ei ollut minua, perhettäni tai sukuani koskaan tavannutkaan, mutta oli jo seurustelustamme häthätää kuullessaan ilmeisesti päättänyt, ettei pidä minusta. Jotain kautta hankki puhelinnumeroni ja soitteli käskien jättämään hänen pienen poikansa rauhaan (kyllä, anoppi käytti vieläpä juuri tuollaisia sanoja). Ällistyneenä en osannut sanoa naiselle oikein mitään, sillä olin niin tyrmistynyt.

Anopin vastusteluista huolimatta me sitten kihlauduimme ja avioiduimme miehen kanssa. Voitte kuvitella, ettei tämäkään ollut tämän ihanan, nyt jo ihan "oikean", anoppini mieleen. Lisäksi teimme hänen mielestään kaiken aivan väärällä tavalla. Kihlajaisia emme olisi saaneet järjestää, ja häissämme oli kaikki pielessä. Sormukset ja hääpukuni anoppi tituleerasi heti rumiksi, kampaustani katsoi halveksuvasti tuhahtaen, että mikäs kampaaja tuollaisia harakanpesiä ihmisten päähän väkertää. Kyseli myös ihmeissään, miksi kummassa olen käynyt meikkaajalla, eihän se kuitenkaan peitä luonnollisia piirteitäni.

Täytyy sanoa, että häissä oli monta kertaa itku lähellä, mutta appiukko ja mieheni saivat pidettyä anopin sillä tavoin kurissa, että mitään tuon pahempia kommentteja hän ei päässyt minusta laukomaan. Hääjuhlan aikana hän kuitenkin tuli arvostelleeksi lähes kaikkea, mitä oltiin häihin järjestelty (tarjoilut, koristelut, ohjelma, jne.) sekä niitä "minun puolen" vieraita, sukulaisiani, ystäviäni, ja niitä, keitä olin häihin "itse" kutsunut.

Paljon muutakin on, mutta en jaksa alkaa kertomaan. Välit anoppiin ovat kuitenkin nyt poikki.
 
"huoh"
Kävi haukkumassa mut lyttyyn kun en ollut siivonnut. 'Kuvittelin että olisit täällä jotain tehnyt kun kuulemma oletkin täällä jonkin verran mutta niinhän sitä sanotaan että suutarin lapsella ei ole kenkiä'. Olen siis palveluvastaava ammatiltani ja vielä h*lvetin hyvä työssäni mut kotona en oo niin turhan tarkka onko sängyn alla 1 vai 2 villakoiraa mutta en silti asu missään sikolätissä..enkä ole mielestäni mitenkään velvollinen olemaan mikään v*tun kodinhoitaja toisten huusholleissa.
Lisäksi kyseli että missä asun ja vastasin että tuossa vähän matkan päässä 30 neliön yksiössä. 'Joo semmonenkin menee äkkiä huonoon kuntoon jos ei siellä siivoa'. Niin, no minun kotonani ei silti ole koskaan p*skaista vaikka mieheni luona olikin..
 
"ilona"
Ei oo helppoja anoppeja teilläkään... Minun anoppi eroaa siinä ettei sano mitään suoraan vaan on päälle päin mielin kielin mut sit piilovittuilee ja arvostelee rivien välissä. Sellaista vastaan on yllättävän vaikee puolustautua (tiedän, oon yrittäny yli kuus vuotta!) Välillä oon oikeesti toivonu et voi kun se sanois et "et osaa hoitaa kotia, koiria, lasta..." Kun niin se kuitenkin ajattelee. Mut näillä mennään...
 
ljlö
Mulla taas seläntakana haukkuu miehelle koko ajan. Niinkuin myös miehen veljenkin tyttöystävää. Haukkuu meitä myös toisillemme, minulle tätä toista tyttöystävää ja minua hänelle. Ottaa itseensä kun en ole siivonnut tarpeeksi hänen mielestään, en tee tarpeeksi ruokaa hänen kullanmurulleen. Viimeksi kun mentiin käymään hänen luonaan meidän pojan kanssa (6kk) niin ei edes päin katsinut vaan juoksi äkkiä ulos viemään roskia. Ei edes lasta tervehtinut. No, siinäpähän on sitten, lapsella on myös muita tärkeitä ihmisiä elämässään niin hänen ei ole pakko olla. Varma olen että jos lapsi vanhempana menisi mummonsa luona käymään niin saisi kuulla kuinka tyhmä huora äitinsä on... Eli siksi ei ole menossa.
 
"kypsä"
Mieheni veli muutti uuden tyttöystävänsä kanssa yhteen. Anopin kommentti oli: "Hyvä kun on joku jakamassa XXX:n kuluja"! Ei meillä naisilla vissii muuta virkaa ole? :)
Meiltä anoppi lainaa 100-200 € kuussa, takaisin maksaa muutaman kympin. Aina kun tarvitsee jotain Ikeasta tms, ei maksa niistä mitään.
 

Yhteistyössä