Kamalan kiireisiä nuo nykyajan lapset :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiireisiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiireisiä

Vieras
Miehelläni on 8v ja 13v tyttäret. Molemmat iloisia, energisiä ja kohteliaita.
Tytöt asuvat täällä kaksi viikkoa kuukaudesta äidillään kaksi. Vanhempi tyttö harrastaa hiihtoa, pesäpalloa, pianonsoittoa, suunnistusta musiikin teoriaa ja taitoluistelua. Hiihtoharkkoja tähän aikaan 2kpl viikossa, pesäpalloa 3-4 kertaa, pianoa kerran, teoriaa kerran, suunnistusta kahdesti ja taitoluistelua 5 kertaa.
Nuorempi hiihtoa, balettia, suunnistusta, yleisurheilua ja pianoa.
Hiihtoa kerta viikkoon, balettia kerta viikkoon, suunnistusta kerran kuin myös pianoa ja yleisurheilua. Tyttöjen ollessa meillä joudutaan päivittäin kello 14 olla jo menon päällä, kotiin tullaan kaikki sitten joskus klo 19. Jos ei koulun jälkeen ehtinyt tehdä läksyjä, niin sitten illan pakertavat niitä. Tosin molemmat saa aika tehokkaasti ne jo koulussakin tehtyä.
Pakko sanoa, että itse en jaksaisi. Ei minun aikanani ollut noin kiireisiä lapsia, pidimme hurjana määränä, kun yhdellä tytöllä oli kolmet balettiharjoitukset viikossa...

Siis tytöllä vähintään 10 harrastuskertaa viikossa?

Kuvottavaa että vanhemmat antavat tuon tapahtua. En ikinä antaisi lapsen harrastaa samaan aikaan kuin korkeintaa kolmea harrastusta/neljä kertaa viikossa. Siinä on jo ihan tarpeeksi.

Täällä kun ollaan aina tekemässä ls-ilmoa, niin tuosta vois jo tehdäkin :(. Vaikka lapset haluaisivatkin harrastaa sitä ja tätä, on vanhempien tehtävä vetää järkevät rajat. Joko vanhemmat eivät halua kieltää lapsilta mitään, tai sitten lapset toteuttavat vanhempiensa toteutumattomia haaveita.

Käsittämätöntä. Ja mä kun olen tässä justiin ihmetellyt että miksi ihmeessä noita liikuntaharrastusharkkoja tarvii olla edes kaksi kertaa viikossa, luulis että vähemmällä saisi paremmin innostumaan vähän laiskemmankin lapsen, että edes jotain harrastaisi.
Kyllä vanhempien tehtävä olisi myös rajoittaa, milloin sitä perheen yhteistä aikaa sitten on? Ja lapsen täytyy saada mielestäni myös vain olla, tylsyys on hyväksi.
En tiedä, veikkaan että jossain tämä nykyinen meno ja jatkuvien virikkeiden ja ohjattujen harrastusten suosiminen tulevaisuudessa tulee näkymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Määä;29021325:
En tiedä, veikkaan että jossain tämä nykyinen meno ja jatkuvien virikkeiden ja ohjattujen harrastusten suosiminen tulevaisuudessa tulee näkymään.

Varmaan siinä, että kun nämä harrastajalapset saavat jonain päivänä omia lapsia, heitä ei ehditä hoitamaan kun pitää juosta omissa harrastuksissa seitsemän päivää viikossa.

Ja missä on lasten ja vanhempien yhteiset harrastukset? Perheen kesken uimaan, pelaamaan vaikka jalkapalloa, pyöräilemään....

[QUOTE="vieras";29021393]Eikö ole ihan hyvä? Joka päivälle mukavaa tekemistä, näkee kavereita ja pysyy poissa pahanteosta. Ostarillako pitäisi notkua vai tietokoneella mieluummin?[/QUOTE]

Tai vaikka viettää aikaa perheen kanssa, olla kavereiden kanssa kotinurkissa, leikkiä, ihan vaan olla.....

Minun lapsiraukkani eivät tule koskaan saamaan montaa harrastusta. Eivätkä mitään sellaista harrastusta, joissa harjoituskertoja on kovin monta viikossa, esimerkiksi taitoluistelu on kiellettyjen listalla.

Miksikö? Perustelut:
1. Koulu on ykkönen ja se pitää näkyä myös ajankäytössä. Minusta antaa huolestuttavan viestin, jos lapsen elämä on niin täynnä harrastuksia että koulu ja läksyt tehdään vasemmalla kädellä miten satutaan ehtimään. Millaisen viestin se antaa tulevaisuudelle vastuullisesta työelämästä?
2. Minä haluan viettää aikaa lasteni kanssa, ja haluan, että lapset ehtivät myös olemaan kiireettömästi kotona. Tai että siihen on ainakin mahdollisuus.
3. Ylipäätään minusta on huolestuttava ilmiö tämä nykyinen jatkuva kiire. Ihan kuin ihmiset eivät uskaltaisi pysähtyä ja olla hetkeä itsensä kanssa paikallaan? Luovuus syntyy tylsyydestä, ja itseään ei opi tuntemaan jos ei koskaan ehdi ajatella miltä itsestä tuntuu, millainen on jne.

Samaa mielä, liikaa harrastuksia. Mutta näyttäkää mulle 13-vuotias, joka haluaisi käyttää vpaa-aikansa isän kanssa (tämän perheen biovanhempi) uimiseen, jalkapalloon yms. Ehkäpä kuitenkin koulu, tietokone ja kaverit.

Uusimmat

Yhteistyössä