kamalaa kun joissakin kunnissa pääsee niin harvoin ultraan!!!

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
meillä pääsee jokakerta kun neuvolassa käynti odotus aikana. tosi harvinaista jos ei pääse.itse olisin tullut hulluksi jos en olisi päässyt ultraan joka kerta...se antoi aina varmuuden että lkaikki hyvin..valitettavaa että niin epätasa-arvoisessa asemassa odottajat...=(...
ketkä päässeet aina ultraan käynnin yhteydessä?

niin
Mä pääsin jokaisessa neuvolalääkärissä ultraan kun odotin kuopusta. Esikoista odottaessani pääsin neuvolassa vain yhteen ultraan. Samassa neuvolassa kävin molempien odotusaikana.

Ensimmäisen kohdalla oli ultra 3x koko raskausaikana.
Toisen kohdalla oli 2 kertaa.
Kolmannesta oli 2 kertaa myös.
Ensimmäinen tampereella ja kaksi seuraavaa seinäjoella :)
(ensimmäisestä yksi ylimääränen kun todettiin vauvalla diabetes ja ei kehittynyt täysin normaalisti)

Sydänäänet kuunneltiin joka kerta viikosta 20+ lähtien :)

vieras
on jopa paikkakunnan eri neuvoloissa eroja... Helsingissä jossain neuvolassa on omat ultralaitteet ja ultraavat joka kerta ja joissain neuvoloissa ei ole koneita ja sitten on vaan se 2 ultraa...

Mä en edes haluaisi joka neuvolakäynnillä ultraamista. Piisaa että ne kaksi on tehty missä selvitetään mahdolliset kehityshäiriöt ja rakenteelliset poikkeavuudet.
Meillä kyllä neuvolassa lääkärillä on joku ikivanha ultra. Ajattelin seuraavalla kerralla lääkärineuvolassa kysästä josko vilkasis miten päin ipana on mahassa jos ei aikasemmin tuu asia puheeksi (neuvolan täti osaa sanoa käsikopelolla).

Mulle riittää varmuudeksi että kaikki on hyvin kun vauva liikkuu mahassa ja sydänäänet kuuluu normaalisti ja tosiaan niissä kahdessa ultrassa on todettu että mitään ylläreitä ei pitäs olla tulossa.

Äitee
Miksi ihmeessä normali raskaudessa pitäisi päästä noin monta kertaa ultraan? Mun mielestä siinä tapauksessa on hyvä ultrata useammin jos on riskiraskaus esim. keskenmenon vaara..

Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja nalleäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja nalleäippä:
no voi että, minulle riittää 2kertaa, ultraavat useammin jos tarvis tulee
Mulle riittää myös...alkuraskaudella ultrattiin kerran viikossa ja se alko olla ärsyttävää...
meillä kun ne joka kerta kuuntelee sydänäänetkin, tyytyväinen olen :xmas:
Sydänäänet riittää vallan mainiosti...

Mulle riittää sydänäänten kuuntelu. Tänään oli neuvolalääkäri joka ultralla katseli kokoa, sekin oli riittävää mulle.

Alkuraskaudessa mut ultrattiin kolme kertaa, sen jälkeen on ollut kaksi. Periaatteessa täällä ei saa kuin sen yhden, niskpoimu-ultran, loppu riippuu neuvolasta ja lääkäristä.

tavallinen äiti
No voi voi, ihan liikuttavaa tuo huolehtimisesi.
Eipä ole ollut tarviskaan päästä ultraan joka neuvolakäynnin yhteydessä, sydänäänet on kuunneltu ja se kyllä riittää. Rakenne- ja np-ultrat kyllä kertoo kaiken oleellisen.

Zoe-F
Kaks ultraa on täällä, np- ja rakenneultra. En ole ihan varma miten tuo synnytystapa-arvio sitten, onko sielläkään.
Täällä ei neuvolassa edes ole ultra laitetta.
Muutenkin kaikki ultrat tehdään täällä keskussairaalassa joko naistentautienpoliklinikalla tai äippäpolilla.
Neuvola ja terveyskeskus yms on ihan eri paikassa.

niin
Meidän kunnassa ei kuulu raskaudenseurantaan kuin yksi ultra alkuraskaudessa, eikä se ole edes np-ultra, vaan siinä tarkistetaan pelkästään monta sikiötä on, onko vauva hengissä ja tarkistetaan laskettuaika.

Yhteistyössä