Kamala syyllisyys vauvan masukivuista

• Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Meillä on vähän yli 1,5 kkn ikäinen vauva, joka on jo yli kuukauden kärsiny kovista masukivuista.
Oon koko imetyksen ajan ollu tosi tarkka syömisistäni ja aina, kun vauvalla on huonompi päivä, syytän syömisiäni.
Tällä hetkellä oon maidottomalla dieetillä. Muuten syön vaan leipää, kinkkua, pakastettua perunaa (oma vatsa ei kestä vain keitettyä), riisiä, spagettia, kanaa, jauhelihaa, kurkkua ja jäävuorisalaattia.

Syyllisyys vauvan masikivuista on niin kalvavaa, että välillä tulee itku, kun on niin paha olla.

Onko joku ollut samanlaisessa tilanteessa? Miten syyllisyydestä pääsee eroon ja uskaltaa syödä terveellisesti?

njoo
mul tuli hirvee syyllisyys muksun ekasta flunssasta. ootko koittanu vaihtaa d-tipat toisiin tai koittanut pari viikkoa ilman d-tippoi? ootko ajatellu siirtymistä korvikkeisiin?

"Muuan"
En kyllä itse rajoittaisi syömistä ellei lääkäri niin neuvoisi. Pitäähän sitä vauvaa siedättää eri ruokiin.
Ai, että sä ennemmin 'siedätät' vauvaa niin että hän huutaa koko ajan?

Ensinnäkin masuvaivojen aiheuttajat eivät välttämättä ole allergisoivia aineita, toisten vauvojen vatsa vain on herkempi.
Tavallisesti ilmavaivoja aiheuttavat jutut, hapanleipä, kaali, lanttu, herneet, pavut, paprika, kurkku, kahvi yms. voivat tehdä toisille vauvoille pahojakin vatsakipuja. Ei niihin silloin siedätetä, vaan äiti jättää oireiden aiheuttajat pois ruokavaliosta, jos löytää ne.

Siinä vaiheessa jos tuo perussetti ei riitä ja vauvalla aletaan epäillä allergiaa, on aiheellista ottaa yhteyttä lääkäriin. JOs ruokavaliosta täytyy jättää pois sellaiset perusjutut kuin maito, kotimaiset viljat, kananmuna tms. on hyvä keskustella asiasta lääkärin kanssa.

"nuppu"
Vauva vyöhyketerapiaan!
Me on kans suunniteltu jos alkaa vauvaa(vajaa 2kk) masu vaivaamaan niin mennään tuonne.:) Vielä ei onneks ole kun parina iltana vaan masua kipuillut ja niinäkin päivinä join kahvia niin johtui ilmeisesti siitä! Mut on kyl hieroskeltu jalkapohjia ja pumppailtu jalkoja päivittäin esim vaipanvaihdon yhteydessä.

Mä en tainnu oikein päästä siitä syyllisyydestä eroon sillä hetkellä mitenkään. Suljin niin paljon aina pois kun keksin vaan mahdollisia mahapurujen aiheuttajia. Mies oli siinä kohtaa se tuki ja muuri, jonka lohdutus helpotti oloa.

:hug:

Viimeksi muokattu:
"koppis"
Koliikki vauvallasi varmaan on. Tuskinpa on sinun "syytäsi" ollenkaan. Mulla ollut 2 koliikkivauvaa eikä auttanut kuin aika. Terveitä molemmat. Toisella vähän allergioita, toisella ei mitään. Ja kolmannella lapsellamme ei ollut mahavaivoja. Meillä meni 4-6 kk ennenkuin mahavaivat loppuivat ihan kokonaan.

huhhie
[QUOTE="...";28394009]Jos alkaa n. 2 viikon iässä itkeminen niin kuulostaa koliikilta. Kannattaisko oikeesti jutella lääkärin kanssa ennen kuin alottaa ruoka-aineiden rajottamisen.[/QUOTE]

No, haloo! Esim. maitoallergiakin voi alkaa ilmeneen samoihin aikoihin. Ja mitään haittaa vauvalle ei siitä ole, että äiti rajoittaa ruokavaliota. Sillähän se selviää, johtuuko masuvaivat esim. maitotuotteista vai onko vauvan masu herkkä esim. kaalille ja ruisleivälle.

Pari viikkoa niin vauvan suolisto on sen verta kasvanut, että saa ilman sieltä ulos ilman tuskaa ja hikeä. Oma vauva aloitti huutamisen 2 viikon iässä en kyllä huutamista yhdistäny mihinkään ruokaan, loppu kun alkoi ilma kulkea helpommin suolen läpi. Ei käynyt mielessäkään alkaa rajotamaan ruoka-aineita ilman lääkärin lupaa.
Onko sulla tosta rajottamisesta ollut jotain hyötyä? Erikoista jos on, kun sitten tahallaan syöt ruokia mitkä tekee kipeeks.

Koliikkivauvan mutsi
Nyt varaat ajan allergialääkärille. Esim. pk-seudulla on Pikkujätissä hyviä lastenlääkäreitä ja allergiaan erikoistuneita. Meillä mitään ei löytynyt, vaikka vauva kirkui jatkuvasti useamman kuukauden. Omaa ruokavalioa ei kannata karsia omin neuvoin! Voit vahingoittaa lastasi enemmän kun jäät ilman tärkeitä ravintoaineita.

Tiedän, että rentoutuminen ei ole helppoa tuossa tilanteessa kun sitä antaisi vaikka jalkansa, että vauvalla olisi hyvä olla. Voimia sinulle! Yritä pitää jaksamisestasi huolta! Sinä et pysty koliikkia aiheuttamaan.

we
Helsingin allergiasairaalassa lastenosastolla lääkäriltä kuultua: " Viimeisimpien tutkimusten mukaan äidinmaitoon siirtyy todella vähän äidin syömiä allergisoivia ruoka-aineita. Äidin ruokavalion rajoittamisesta ollaan luopumassa kokonaan." Eli älä ota ittees, tämä vauvojen ruoka-aine allergia juttu on niin muuttuva ja vaiheessa oleva osa-alue.

"Vieras"
[QUOTE="Muuan";28393526]Ai, että sä ennemmin 'siedätät' vauvaa niin että hän huutaa koko ajan?

Ensinnäkin masuvaivojen aiheuttajat eivät välttämättä ole allergisoivia aineita, toisten vauvojen vatsa vain on herkempi.
Tavallisesti ilmavaivoja aiheuttavat jutut, hapanleipä, kaali, lanttu, herneet, pavut, paprika, kurkku, kahvi yms. voivat tehdä toisille vauvoille pahojakin vatsakipuja. Ei niihin silloin siedätetä, vaan äiti jättää oireiden aiheuttajat pois ruokavaliosta, jos löytää ne.

Siinä vaiheessa jos tuo perussetti ei riitä ja vauvalla aletaan epäillä allergiaa, on aiheellista ottaa yhteyttä lääkäriin. JOs ruokavaliosta täytyy jättää pois sellaiset perusjutut kuin maito, kotimaiset viljat, kananmuna tms. on hyvä keskustella asiasta lääkärin kanssa.[/QUOTE]

Niinno se on ihanok jos huomaa että lapselle tulee mahavaivoja jostain tietystä jutusta ja jättää sen pois. Sen sijaan ap nyt on karsinut syömisiään koko ajan lisää ILMAN että sillä on ollu vaikutusta vauvan vaivoihin. Jos ne vaivat ei kerta johtunu kaalista tai kahvista tms niin nehän voi hyvin ottaa takas ruokavalioon.

Vauvoilla nyt on vatsavaivoja, ei niistä kannata tehdä elmää suurempaa kysymystä. Ne helpottaa kun vauva kasvaa ja huomaa että ei se ny ollukkaa mikään maailmanloppu vaan pieru. Cuplatonta tms voi toki kokeilla.

• Tykkää
Reactions: Doves
"triplamamma"
Ymmärrän stressisi ja syyllisyyden tunteesi! Ensimmäinen lapseni oli (ja on edelleen) hyvin herkkävatsainen ja hänen vauva-aikanaan olin vastaavassa tilanteessa. Dieettaaminen ja stressaaminen verottivat todellakin myös omaa jaksamistani, lääkärit kielsivät suoraan allergioiden mahdollisuuden ("vauvat itkevät ja sillä selvä" -tyyliin) eikä vauva ollut tyytyväinen. Tilanne helpottui vasta, kun luovuin imetyksestä kokonaan vauvan ollessa 4kk. Korvikkeelle siirryttäessä vatsa rauhoittui MERKITTÄVÄSTI ja elämänlaatu parani koko perheellä.

Nyt reipas eskarilaiseni on edelleen hyvin herkkävatsainen ja hänellä on todetut kananmuna- ja vehnäallergiat. Näin jälkeenpäin ajateltuna imetys olisi kannattanut lopettaa aiemmin (jo pelkästään sen stressin ja ahdistuksen takia, jota se aiheutti), aina se ei todellakaan ole koko perheen hyvinvoinnin kannalta se paras vaihtoehto.

Toista lastani imetin vuoden ihan ilman ongelmia ja kolmatta lastani olen imettänyt nyt puolisen vuotta. Lapset ovat erilaisia, onneksi. :)

Tsemppiä!

Blue
[QUOTE="Vieras";28394367]Niinno se on ihanok jos huomaa että lapselle tulee mahavaivoja jostain tietystä jutusta ja jättää sen pois. Sen sijaan ap nyt on karsinut syömisiään koko ajan lisää ILMAN että sillä on ollu vaikutusta vauvan vaivoihin. Jos ne vaivat ei kerta johtunu kaalista tai kahvista tms niin nehän voi hyvin ottaa takas ruokavalioon.

Vauvoilla nyt on vatsavaivoja, ei niistä kannata tehdä elmää suurempaa kysymystä. Ne helpottaa kun vauva kasvaa ja huomaa että ei se ny ollukkaa mikään maailmanloppu vaan pieru. Cuplatonta tms voi toki kokeilla.[/QUOTE]

Ja ruokavaliossa olevat ruoat ovat täysin epäloogisia.

"aloittaja"
Paljon on tullu ohjeita, onneks tsemppauksiakin, kiitos!

Tiiän, että mun syömisissä ei oo mitään järkeä.
Mä en vaan oikeasti keksi, mitä voi syödä!
Oon sitten arka kokeilemaan uusia juttuja, kun oon tähän jumiin itteni laittanu...

Pitäis vaan olla rohkea... Syyllisyyttä pitää sitten kantaa siitäkin, että mitä haittaa tästä on vauvalle.

Blue
[QUOTE="aloittaja";28394556]Paljon on tullu ohjeita, onneks tsemppauksiakin, kiitos!

Tiiän, että mun syömisissä ei oo mitään järkeä.
Mä en vaan oikeasti keksi, mitä voi syödä!
Oon sitten arka kokeilemaan uusia juttuja, kun oon tähän jumiin itteni laittanu...

Pitäis vaan olla rohkea... Syyllisyyttä pitää sitten kantaa siitäkin, että mitä haittaa tästä on vauvalle.[/QUOTE]

Aloita nyt sillä että syöt puhtaita ruoka-aineita (ei siis mitään prossessoituja). Ja sitten lääkärin ohjeen mukaan aloitat dieetin jos lääkäri on sitä mieltä.

"Muuan"
Mitä tuosta ruokavaliosta selviää?? Ei yhtään mitään...

No kyllä sillä se voi selvitä mistä ne vauvan masuvaivat johtuu.
Äiti syö kaalia - vauva itkee- äiti ei syö kaalia, vauva ei itke. Mitä selvisi?

Mulla on ihan omakohtaista kokemusta oikein selkeästä tilanteesta.
Söin joulun aikaan lanttulaatikkoa. Normaalisti tyytyväinen vauvani (n.3kk) itki pari päivää ihan koko ajan. Ajattelin, että vauva on mummolla reissusta stressaantunut, kunnes tajusin... mitäs jos jättäis sen lanttulaatikon ottamatta ja avot. Vauva oli taas tyytyväinen.

Yhteistyössä