kallis postimaksu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joulutonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joulutonttu"

Vieras
Lähetin tänään pari joululahjaa ulkomaille. Postikulut olivat yhteensä 100€, mutta maksoin sen vaikka hinta harmitti tosi paljon. Lahjat olivat kuitenkin äidille ja siskolle. Nyt sitten mies suuttui mulle kun hinta oli niin kallis. Arvioin ennen lähetystä että postimaksu olisi maksimissaan 50€. Meinasin eka valehdella miehelle postikulujen suuruuden, sillä arvasin et tästä tulee inhottava riita ???? mitäs tässä nyt pitäis tehdä...

Oppirahat on maksettava. Tulevina jouluina kannattaa valita pieniä ohuita ja keveitä lahjoja, jotka menevät paljon pienemmillä postimaksuilla. Esim. kilon painoinen kirje, joka on enintään 3cm. paksu menee ulkomaille noin 10 euron postimaksulla. Maiksikije 15-22 eurolla.

Olin velkaa siskolleni 100€, joten hän pyysi lähettämään ruisleipää, suklaata, muikkuja ym. Viime jouluna samanlaisen paketin postimaksu oli 40 euroa joten arvelin tänäkin vuonna hinnan olevan juuri sama. Postissa ollessani ajattelin hyvää hyvyyttäni lähettää äidilleni suklaalevyn ja kolme pientä rasiaa salmiakkeja. Tämä pieni paketti maksoi kuitenkin 35€!! En sitten viitsinyt perua koko lähetystä kun olin kerran laittanut ne jo pakettiin.

Minäkin sanoisin, että et ole vaan oppinut ostamaan sopivia lähetettäviä lahjoja ;) Minä pyrin keksimään lahjoja, mitä voi lähettää kirjessä ja mitkä mielellään ovat aika keppoisiakin.
Paketit ulkomaille on järkyn kalliita. Äiti jakoi siskolle ulkomaille menevät lahjat yleensä useampaan eri lähetykseen, tuli siten halvemmaksi lähettää.

Joku veti täällä palstalla herneet nenuun, kun kyseli vinkkejä ulkomaille lähettävään lahjaan ja joka toinen varoitteli postikuluista, että ne tulevat äkkiä kalliimmaksi kuin itse lahja.

Postin sivuilta löytyvä hintalaskuri on ihan huikea apuväline kun suunnittelee mitä tahansa muutamalla postimerkillä menevää suurempaa lähettämistä ulkomaille.

Itsekin meinasin yhdelle kaverille lähettää jouluylläriksi suklaata ja muuta pientä mukavaa, mutta jäi suunnitelmaksi kun katsoin tuolta että paljonko tulisi lähetykselle hintaa..

Ton toisen paketin hinta mulla olikin tiedossa ja se olikin ok. Mutta sitte tää äidin paketti oli kyllä ihan törkeen kallis enkä yhtään siinä aatellu et se vois maksaa noin paljo ku extemporena kasasin paketin r-kioskilla. Mun mielestä nyt oon vaan kohtuutonta suuttua näin typerästä asiasta ????

[QUOTE="joulutonttu";30505929]Olin velkaa siskolleni 100€, joten hän pyysi lähettämään ruisleipää, suklaata, muikkuja ym. Viime jouluna samanlaisen paketin postimaksu oli 40 euroa joten arvelin tänäkin vuonna hinnan olevan juuri sama. Postissa ollessani ajattelin hyvää hyvyyttäni lähettää äidilleni suklaalevyn ja kolme pientä rasiaa salmiakkeja. Tämä pieni paketti maksoi kuitenkin 35€!! En sitten viitsinyt perua koko lähetystä kun olin kerran laittanut ne jo pakettiin.[/QUOTE]

Eli et osannut pakata oikein! Ne äidin suklaat ja salmiakit olisi pitänyt pakata omaksi alle 3cm paksuksi kirjelähetykseksi, olisit varmasti säästänyt paljon. Teit sen virheen, että lähetit pakettina.

Itellan hinnoittelu on todella ikävää. Kolmen kilon paketti Kiinasta tulee 9 euron kuluilla ja sitä raijataan tuhansiia kilometrejä pitkin aavikoita kaemlin selässä, autoilla ja lentokoneilla. Samanlaisen paketin lähettäminen Suomesta Kiinaan maksaa 47 euroa.

Töissä leimailen välistä kirjeitä ja pieniä pakettejakin postimaksukoneella ja hämmästyttävää kyllä, postimaksut eu- maihin ovat kalliimpia kuin muihin euroopan maihin :o . Viime viikolla laittettiin tyttärelle juurikin yhteen eu- maahan pakettia ja kyllä tarkkaan mittailtiin, että paino jäi ihan vähän alle sen kahden kilon, missä kulkee ensimmäinen painoraja, että saatiin maksimaalinen hyöty postikuluista....

Minäkin sanoisin, että et ole vaan oppinut ostamaan sopivia lähetettäviä lahjoja ;) Minä pyrin keksimään lahjoja, mitä voi lähettää kirjessä ja mitkä mielellään ovat aika keppoisiakin.
Paketit ulkomaille on järkyn kalliita. Äiti jakoi siskolle ulkomaille menevät lahjat yleensä useampaan eri lähetykseen, tuli siten halvemmaksi lähettää.

Joku veti täällä palstalla herneet nenuun, kun kyseli vinkkejä ulkomaille lähettävään lahjaan ja joka toinen varoitteli postikuluista, että ne tulevat äkkiä kalliimmaksi kuin itse lahja.

Minä en kysellyt postimaksuja, vaan lahjaideoita. Lahjan perillemeno ei ollut ongelma.

Itellan hinnoittelu on todella ikävää. Kolmen kilon paketti Kiinasta tulee 9 euron kuluilla ja sitä raijataan tuhansiia kilometrejä pitkin aavikoita kaemlin selässä, autoilla ja lentokoneilla. Samanlaisen paketin lähettäminen Suomesta Kiinaan maksaa 47 euroa.

Oletko varma, että nuo hinnat ovat toisiaan vastaavia? Kiinan hinta saattaa olla miljoonia paketteja lähettävän nettikaupan subventoitu kulu ja toiseen suuntaan kyseessä on yksityisen henkilön lähettämä yksittäinen paketti. Sama pätee kaikessa liiketoiminnassa. Luulenpa, että yksityishenkilön Kiinasta lähettämä paketti maksaa sen saman 47,- €. Toinen juttu on sitten se, että 9;- € ei millään kata tuon paketin aiheuttamia kustannuksia.

[QUOTE="TiiTii";30506215]Töissä leimailen välistä kirjeitä ja pieniä pakettejakin postimaksukoneella ja hämmästyttävää kyllä, postimaksut eu- maihin ovat kalliimpia kuin muihin euroopan maihin :o . Viime viikolla laittettiin tyttärelle juurikin yhteen eu- maahan pakettia ja kyllä tarkkaan mittailtiin, että paino jäi ihan vähän alle sen kahden kilon, missä kulkee ensimmäinen painoraja, että saatiin maksimaalinen hyöty postikuluista....[/QUOTE]

EU=arvonlisäverollinen, EU:n ulkopuolelle=arvonlisäveroton.

Oletko varma, että nuo hinnat ovat toisiaan vastaavia? Kiinan hinta saattaa olla miljoonia paketteja lähettävän nettikaupan subventoitu kulu ja toiseen suuntaan kyseessä on yksityisen henkilön lähettämä yksittäinen paketti. Sama pätee kaikessa liiketoiminnassa. Luulenpa, että yksityishenkilön Kiinasta lähettämä paketti maksaa sen saman 47,- €. Toinen juttu on sitten se, että 9;- € ei millään kata tuon paketin aiheuttamia kustannuksia.

Näinhän se on, että ei ole kyllä verrainnollisia nuo hinnat. Jos minä menen Kiinaan ja lähetän sieltä Suomeen paketin yksityisenä henkilönä, en tule missään nimessä selviämään 9€:lla. Siellä täytyy lähettää paketteja yritysten kautta, jotta päästään niihin halvempiin hintoihin. Yksittäin lähetetyt paketit on varmasti ihan yhtä kalliita kuin Suomessakin.

[QUOTE="Passion";30506325]Minä en kysellyt postimaksuja, vaan lahjaideoita. Lahjan perillemeno ei ollut ongelma.[/QUOTE]

Vieläkinkö ne pari hernettä on sun nenässä? :whistle:

Jos nyt ajatellaan miten ja millaisen matkan ne paketit kulkee sieltä perähikiän paikallisen postin konttorista kohdemaahan, niin eipä se kovin halpaa lystiä voi ollakaan. Jos olisi, niin lentoyhtiöt kuskaisi pian enemmän lahjapaketteja kuin ihmisiä matkatavaroineen.

Mutta aloittajan ongelma taisi olla mies, joka ei hyväksynyt asiaa. Maksoit ilmeisesti yhteisistä rahoistanne nuo paketit, kun mies kerran noin kiukkuaa? Paketit on nyt lähetetty ja maksettu, joten tehty mikä tehty. Ensi kerralla muistat nuo saamasi vinkit pakkaamiseen ym. liittyen. Eiköhän se miehesikin aikuisena ihmisenä pääse asian yli ilman sen kummempia lepyttelyitä :)

No, ymmärrän toisaalta että miehesi suuttui tuollaisesta rahasta, harmittaahan se sinua itseäsikin että et perunut sitä äitisi pakettia. mutta eipä sille enää mitään voi. Virheitä sattuu ja kyse oli vain rahasta.

Mutta ihan jatkon kannalta vinkkinä kannattaa tutustua esim suomikauppa.fi nettikauppaan. Sieltä voit tilata yleisempiä suomijuttuja suoraan lahjan saajalle.

Poimin esim ostoskoriin nuo sinun kuvaamasi jutut niin alla on postikuluarviot:

3 x SISU: Sysi xylito... 5,31€
1 x FAZER Mustikkajog... 3,90€
-------------------------------
Välisumma: 9,21€
Toimituskuluarvio: (0.3kg)
Aasia 17€
Eurooppa 10€
USA 17€
Suomi 6€

Olen tilannut Kiinasta esim. kolmen kilon paketin, jossa tuotteen hinta postikuluineen oli 14 euroa...

Poimin esim ostoskoriin nuo sinun kuvaamasi jutut niin alla on postikuluarviot:

3 x SISU: Sysi xylito... 5,31€
1 x FAZER Mustikkajog... 3,90€
-------------------------------
Välisumma: 9,21€
Toimituskuluarvio: (0.3kg)
Aasia 17€
Eurooppa 10€
USA 17€
Suomi 6€

Nuo olisi varmasti saanut pakattua alle 3 cm paksuksi kirjeeksi
Eurooppa 1 lk 5,60€ 2 lk 4,70€
Muut maat 1 lk 13,50€ 2 lk 7,30€
Suomi 1 lk 4,00 € 2 lk 3,60€

Joskus postin myyjä ei edes automaattisesti luettele halvimpia postitustapoja. Eri nopeuksilla menevät paketit ovat eri hintaisia. Hinnoissa on suuriakin heittoja jos oltava perillä parissa päivässä tai sitten viikossa. Lisäksi seurantakoodi tuo lisää hintaa. Näin mä olen ymmärtänyt.

Joskus postin myyjä ei edes automaattisesti luettele halvimpia postitustapoja. Eri nopeuksilla menevät paketit ovat eri hintaisia. Hinnoissa on suuriakin heittoja jos oltava perillä parissa päivässä tai sitten viikossa. Lisäksi seurantakoodi tuo lisää hintaa. Näin mä olen ymmärtänyt.

Tässä vitsi on siinä, että ap lähetti ne pakettina, kun kirje tai maksikirje olisi todennäköisemmin tullut paljon halvemmaksi. Ja jos asiakas on siihen pakettilaput pistänyt, niin ei henkilökunta yleensä rupea sitä väkisin kirjeeksi muuttamaan, paketeissa on kuitenkin aina jonkinmoinen seuranta.

Jos halvinta haluaa, niin silloin pitää löydä pakkaus tiskiin ja kysyä, että miten tämä kannattaa lähettää, että menee edullisimmin ja täytellä vasta sitten pakettikortti (minulla on joskus valmiiksi täytetty kaiken varalta mukana kassissa), jos sen sanotaan olevan halvin vaihtoehto. Etenkin aikaan ennen keittiövaakaa tein tuota paljonkin, kun oli rajoilla, että onko paketti vai maksikirje halvempi.

Yhteistyössä