Kalkkeutunut istukka???? Apuja kaipaisin!

Mulle ultrassa sanottiin että istukka on kalkkeutunut, laitettiin lähete polille, mitään ei ulrtraaja suostunut asiasta kertomaan!
Mitä tämä nyt voi tarkottaa, mitä haittaa siitä on lapselle, viikkoja 28+3.
 
mulla meni raskaus 2 viikkoa yliaikaiseksi ja silloin kätilö sanoi että istukka on kalkkeutunut, eli mä ymmärsin niin että siis ikäänkuin alkanut menettämään toimintakykyään tms. mutta ei todellakaan ole mikään tieto asiasta, mä vaan ajattelin sen liittyvän tohon yliaikaisuuteen :ashamed:
 
kolmonen
Mulle myös keskimmäisesä raskaudessa sanottiin rv 36 että istukassa on kalkkeutumisen merkkejä, ja ettei raskautta kannata pästää paljoa yliaikaiseksi. Kai se käytännössä merkkaa juuri sitä että toimintakyky heikkenee. Olen paljon miettinyt voiko asiaan itse vaikuttaa jne, sitä en silloin tullut kysyneeksi. Tälä kertaa ei ainakaan olla mitään sellaista vielä sanottu (nyt rv39+5).
 
En halua pelotella, enkä tiedä, onko samasta asiasta kysymys, mutta ensimmäinen lapseni syntyi keskosena rv 28+5. Keisarinleikkaukseen päädyttiin lapsen ahdinkotilan ja äidin raskausmyrkytyksen vuoksi. Papereista luin myöhemmin, että istukka oli "täydellinen, runsaasti kalkkia". Onko sitten sama kuin kalkkeutunut istukka?

Toivottavasti sinulla ja pienellä on kaikki hyvin.
 
Itselläni meni esikoinen päivää vaile kaks viikkoa yliaikaseks ja yks kätilö tuli sit vähän synnytyksen jälkeen kysymään että tupakoinko....no en ole ikuna polttanut muuta kuin maistiaisen verran eli vastasin tietysti en. Ihmettelin kysymystä ja kätilö sanoi, että istukka oli niin kalkkeutunut kuin monasti tupakoivilla odottajilla on ja totesi vain, että hyvä että vihdoin syntyi, pahasti kalkkeutunut istukka toimii "normaalia" huonommin eli vaikuttaa näin ollen suoraan vauvan vointiin :/
 
Kojo pikana
Mulla oli myös kalkkeutunut istukka. Kätilö totesi että hyvä että tuli vauva itekseen ajoissa pois (rv39+3). Mulla se johtui raskaus myrkytyksestä. Monesti kuulemma tupakoivilla odottajilla on istukka kalkkeutunut. Multa myös kysyttiin että olenko polttanut. (lopetin heti kun sain tietää raskaudesta enkä ole sen koommin polttanut).
Istukan kalkkeutuminen huonontaa sikiön olotiloja mahassa. Elikkä istukka "toimii huonosti".
Hyvä että ovat laittaneet sulle lähetteen sinne äitipolille. Siellä he sitten katsovat ja kartoittavat tilanteen... Yritä olla murehtimatta :hug:
 
Olen nyt ihan tietämätön, mutta missä vaiheessa tuota istukan toimintaa tarkastetaan? Oletteko käyneet yksityisellä vai kuuluuko perusseurantaan? Tulee nyt kysymysryöppy, mutta jos ei ole raskausmyrkytyksen oireita niin mitä muita oireita tuo voi aiheuttaa? Onko ainoa tapa seurata lapsen potkujen tiheyttä? Itsellä rv 30+1.
 
Ä06
Minulla rv 35 ultrassa kalkkeutumia istukassa. Th sanoi ,että ei varmasti yliaikaiseksi tämä vauveli mene ,kun istukkakin jo kalkkeutunut. Vauva syntyi samana iltana hyvinvoivana ja terveenä =)
 
Kiitoksia vastauksista. Näin mä olen asiaa itekki miettiny, eli siis että vaikuttaa istukan toimintaan, sitä sitten varmaan joutuu taas seurontoihin.
Mä poltin, mutta kun sain tietää raskaudesta lopetin.
Tällä hetkellä mietin miten voisin asiaan vaikuttaa, mutta tuskin mitenkää.

Mulla asia tuli ilmi kun vaadin pääsyä ultraan, joka sitten oli eilen, ultrattiiin tarkasti koska väitin että la on laskettu väärin, no ehkä se viikolla voi aikaistua. Lapsi "seisoo" mahassa, ja siksi mulla niin vaikee olo.
Oon tosi onnellinen että vaadin ultraan pääsyä, ei tätäkään asiaa muuten olis ikinä tullu selville.
 

Yhteistyössä