Kalapuikoille kastike

• Viestiketjun aloittaja O-ou
  • Ensimmäinen viesti
O-ou
Itse en kalaa syö allergian takia, mutta miehelle olisi päivälliseksi kalapuikkoja. Ajattelin tehdä hälle ruuan valmiiksi, kun tulee töistä, mutta nyt en löydä ohjetta kastikkeelle. Mies osti jo sitä varten kermaa, joten ilmeisesti oli lämmin kastike mielessä hänellä. Osaatteko neuvoa, miten kastike tulisi valmistaa????

Eli selkokielellä, rasvaa pannuun/kattilaan, siihen vehnäjauhoja. Älä ruskista vaan kaada heti sekaan maitoa. Anna hiljalleen kiehua n. 5min (sen verran kestää et vehnäjauhot kypsyy), mausta maun mukaan. Kermalla voit "pehmentää" makua lisäämällä sitä valmiin kastikkeen joukkoon, mut kokonaan kermasta en lähtis tekemään, tulee ehkä turhan tuhtia. Hyvää ruokahalua!

O-ou
Kiitos! Eli siis suunnilleen tällaisen ohjeen mukaan.....? Tän googlasin.

Munakastike
3-4 munaa
4 rkl voita
2 rkl vehnäjauhoja(mieluiten karkeita)
1/2 dl maitoa
2 dl kuohukermaa
sipulinvarsia runsaasti
suolaa
valkopippuria

( halutessa voi lisätä 1/4 lihaliemikuutiota)

Ei mulla kyllä oo sipulin varsia, käykö tavallinen sipuli.....?

martta
jos haluat sen kerman käyttää niin tee kalaliemi kuutiosta tai pullosta jos ei ole omatekoista. lorauta kermaa sekaan. voit myös suurustaa jos haluat. mausta pippurilla ja esim tillillä tai persiljalla. suolaa varovastai jos liemi suolainen.

Alkuperäinen kirjoittaja O-ou:
Kiitos! Eli siis suunnilleen tällaisen ohjeen mukaan.....? Tän googlasin.

Munakastike
3-4 munaa
4 rkl voita
2 rkl vehnäjauhoja(mieluiten karkeita)
1/2 dl maitoa
2 dl kuohukermaa
sipulinvarsia runsaasti
suolaa
valkopippuria

( halutessa voi lisätä 1/4 lihaliemikuutiota)

Ei mulla kyllä oo sipulin varsia, käykö tavallinen sipuli.....?
onnistuu ilmankin sipulia

O-ou
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Eli selkokielellä, rasvaa pannuun/kattilaan, siihen vehnäjauhoja. Älä ruskista vaan kaada heti sekaan maitoa. Anna hiljalleen kiehua n. 5min (sen verran kestää et vehnäjauhot kypsyy), mausta maun mukaan. Kermalla voit "pehmentää" makua lisäämällä sitä valmiin kastikkeen joukkoon, mut kokonaan kermasta en lähtis tekemään, tulee ehkä turhan tuhtia. Hyvää ruokahalua!

Kiitos! Mikä mahtaa olla maidon ja jauhojen määrä, noin...? Sori, en oo mikään kokki :)

Alkuperäinen kirjoittaja totsi:
Öljy ei oo kevyttä, vaan 100% rasvaa, vaikkakin hyvää rasvaa, mutta lihottavaa silti

Ja ei noita kukaan tee kevyemmin-perseet levii.

Oikeasti kevyemmin voi tehdä niin ettei käytä rasvaa ollenkaan, vaan tekee suurusteen suoraan maitoon ja tietenkin rasvattomaan maitoon.

vieras
Mä tein kerran kastiketta johon laitoin kevytmajoneesia, maustamatonta jogurttia, purjoa, pippuria ja suolaa. Oli tosi hyvää! ja mun mielest kalapuikkoja parempia on sitruunaiset kalafileet, myöskin pakastealtaasta. tosin syödään noit ehkä kerran vuodessa mut sillon kun pakastekalaa syödään niin noita. mul on joku päähänpinttymä et haluun tollasen kalan kans mielummin kylmän kastikkeen mut ei toi munakastikekaan varmaan paha oo.

Yhteistyössä