kalaöljyä vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja senni.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

senni.

Vieras
Missä iässä vauvalle voi alkaa antamaan kalaöljyä? Ja mikä on annostus? Itse söin raskausajan e-epaa. Äidinmaidon kautta en voi vaikuttaa vauvan saamiin rasvahappoihin, sillä imetys loppui kokonaan 2 kk iässä. Poika nyt vajaa 6 kk.

Tarkoitatko kalanmaksaöljyä? Asun Norjassa ja täällä kalanmaksaöljyä annetaan heti 6 viikosta eteenpäin. Kesällä Suomessa vierailtuani öljy loppui ja ostin uuden Suomesta. Onneksi katsoin etikettiin, että onko samat annostusohjeet. Suomessa myytävissä kalanmaksaöljyissä suositusikä alkoi muistaakseni vasta parin vuoden kieppeillä. Apteekkarikin yritti selvitellä tilannetta kun sanoin, että samaa mölleriä meille Norjassakin annetaan. Liian suuren A-vitamiinipitoisuuden vuoksi en sitä kuitenkaan lapselleni (8kk) antanut. Norjan öljyissä on mm. vähemmän A-vitamiinia.

Olen kuitenkin lopettanut öljyn antamisen, koska tyttö ei tykännyt siitä yhtään (en ihmettele yhtään) ja en jaksanut enää väkisin tukkia sitä ruiskulla tyttäreni suuhun. Se pilasi myös monia ihania vaatteita, koska kuolan mukana paitaan tuli myös öljyä. Pesun jälkeen sen vasta huomasi eivätkä lähde enää millään pois. Kalanmaksaöljy on terveellistä ainetta, mutta ei kiitos enää meille...

Minä annan tytölleni, 1v.kk, kalaöljyä. Jotain appelsiininmakuista disneyn mikki kalaöljyä (18e apteekista). Kysyin apteekissa saako antaa, ja täti sanoi että saa varmaan kun ei ainakaan lue ettei saisi. Annostuksessa luki vain että alle 12-vuotiaille yksi lusikallinen ja sitä isommille puolitoista. Siinäkin kyllä muistaakseni on a-vitamiinia, tietääkö joku kuinka suuri määrä a-vitamiinia on reilu vuosikkaalle liikaa vai onko tämän ikäisille enää rajoitusta?

En tarkoita kalanmaksaöljyä, vaan kalanlihasta tehtyä öljyä. E-epa on vielä sellainen, että se on puhdistettu ympäristömyrkyistä yms. Kalanmaksaöljyä en antaisi, maksahan kerää juuri näitä ympäristömyrkkyjä (en kyllä tiedä onko kalanmaksöljyissäkin näitä puhdistettuja versioita).

liuku: En tiedä mikä on liikaa A- vitamiinia, mutta tuossa meidän antamassa kalanmaksaöljyssä on 250 mikrogrammaa ja Suomessa myytävissä oli muistaakseni yli 600. Se määrä apteekkaria epäilytti.

Senni: Kai nämä öljyt täällä on hyvin tutkittu ja ympäristömyrkyistä puhdistettu. Ei kai niitä muuten vauvoille suositeltaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Emmy:
liuku: En tiedä mikä on liikaa A- vitamiinia, mutta tuossa meidän antamassa kalanmaksaöljyssä on 250 mikrogrammaa ja Suomessa myytävissä oli muistaakseni yli 600. Se määrä apteekkaria epäilytti.

Senni: Kai nämä öljyt täällä on hyvin tutkittu ja ympäristömyrkyistä puhdistettu. Ei kai niitä muuten vauvoille suositeltaisi.

Hei,

kalanmaksaöljyn ottamista ei suositella enään edes aikuisille. Lääkärini kauhistui kun luuli minun syövän kalanmaksaöljyä, vaikka tarkoitin e-epaa eli kalaöljyä, sitä hän suositteli ja sainkin siitä suuren avun synnytyksen jälkeisiin hormooni- ja mielialaheittelyihin.

H

Miksi kalanmaksaöljyä ei suositella? Meidän antama on siis kalaöljyä, btw jos jollain on tuota disneyn mikki kalaöljyä, niin oisin halukas kuulemaan sen a-vitskumäärästä, sillä itse olen kai heittänyt paketin roskiin ja tuossa pullossa ei noita vitamiinimääriä lue!

tutteli ja nan äidinmaidon korvikkeet sisältävät kalaöljyä, jos em tuotteita käyttää, niin enpä menisi enää muussa muodossa sitä enää antamaan. Meillä kalaöljystä/kalasta tulee allergiaa, joten baby semp on ainoa korvike, joka meille sopii. En pidä kalaöljyä mitenkään välttämättömänä. Itse olen ollut koko elämäni kala-allergikko ja en koe olevani millään tavoin vajavainen tai ylivilkas, vaikka en ole koskaan nauttinut minkäänlaisia kalaöljytuotteita. Kun syö runsaasti kasviksia ja kasviöljyjä ja välillä siemeniä ja pähkinöitä, niin kalaöljyä ei tarvitse. Parempi saada kaikki hivenaineet, vitamiinit yms luonnollisesti, kuin ottaa ravintolisiä..

Alkuperäinen kirjoittaja kohtuus kaikessa..:
Itse olen ollut koko elämäni kala-allergikko ja en koe olevani millään tavoin vajavainen tai ylivilkas, vaikka en ole koskaan nauttinut minkäänlaisia kalaöljytuotteita.

Ei se kala ole se oleellinen aines, vaan omega-3-rasvahappo, jota ihmisen elimistö tarvitsee. Helpoiten sitä saa kalasta, mutta ei kala ole ainoa lähde. Nykyään omega-3:a lisätään jo esim. margariineihin.
kaikkein tärkeintä on rasvahappojen oikea suhde, joten ei niitä umpimähkään kannata purkeistakaan mättää. Se on ihan kiistatonta, että oikeanlainen ravitsemus on tärkeää niin elimistölle kuin psyykellekin.

Juu ei varmaan ole välttämätön tuo kalaöljy, mutta kun tyttöni ei kerran ole allerginen, niin ihan mielelläni hälle tätä annan, kun on kerran todettu hyväksi mm. älykkyyden kehittymiselle ja mielialaan.

Yhteistyössä