Kalaa 2 krt vk:ssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitäs mitäs????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitäs mitäs????

Vieras
Neuvolan lappusessa neuvotaan syömään kalaa 2 krt vk:ssa. Syöttekös tosiaan kalaa 2 krt vk:ssa? Musta tuntuu, ettei me tosiaankaan tehdä kalaa noin usein! :/ Niin, siis ei tehdä. Esikoisen aikaan tein ehkä vain kerran kalaa, mutta ihan terveeltä on tähän asti vaikuttanut... Toivottavasti onkin terve mun laiminlyönnistä huolimatta. :/ Silloin en ainakaan muista, että olisi annettu ihan tuollaista suositusta.

Nyt tän toisen kohdalla on ainakin toi suositus, mutten ole saanut pysyttyä suosituksessa, kun meillä ei vaan tule laitettua kalaa usein. Ensimmäinen kolmannes on melkein takana ja jännitän np-ultraa, että mitä sieltä löytyykään... No, toivottavasti kaikki on siellä hyvin, mutta mites jatkossa? Kelpaako esim. tonnikala purkit ja sillipurkit lainkaan kalasta vai eikö ne ole kalaa nähnytkään...?

Kyllä me siis ehkä nyt yritetään vähän skarpata ton kalan suhteen, mutta josko silloin tällöin pääsisi vähän helpommalla...

Sitten, mites ravintolassa... Tarjoillaanko siellä jotain kalaa yleensä mitä ei sais syödä hirveesti, niinku Itämerestä tai jotain muuta sellasta? Kysyttekö aina kalan alkuperän jos tilaatte kalaa? Tiedän automaattisesti mitä kalaa ei saa syödä, mutta mistäs sitä tietää, jos ne tarjoaa Itämeren lohta tai jotain muuta sellaista. Enpä sitten viitsi tilata kalaa ravintolassakaan. En myöskään tykkää olla hankala asiakas, joten en viitsi kysellä ihan kaikkea...

Allekirjoitan ainakin omalta kohdaltani tuon ohjeen, itse olen ollut aina perso kalalle, etenkin lohelle ja syönkin kalaa vähintään 2-3 krt viikossa ja söin myös raskausaikanakin, allaolevasta linkistä lisätietoja:

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2008/09/kalan_syonti_raskausaikana_voi_edistaa_lapsen_kehitysta_320312.html

Mä en syö lihaa, mutta kalaa kyllä. Silti raskausaikana ei tullut edes viikottain laitettua kalaa. Työpaikkaruokalassa söin ehkä kerran viikossa kalaa. Onhan niitä kasvissyöjiäkin, jotka eivät syö ollenkaan raskausaikana kalaa, joten en olisi niin älyttömän huolissani jos vain kerran viikossa sitä syö. Niin, ja jos kotona laitan (tai raskausaikana laitoin) kalaruokaa, se on kyllä usein tonnikalasta tehtyä... Tai pakasteseitiä. Ehkä kerran kuussa jotain tuoretta kalaa.
Tärkeitähän kalassa on ne rasvahapot. Niitä voi syödä muussakin muodossa kuin kalana. (Pillerit jne.)

Siis kun meillä ei tule muuten syötyä edes kerran kuussa, ellen oikein tee jutusta kunnon asiaa. Joudun siis oikein aina pakottautumaan sinne kalatiskille... Liha on vaan niin paljon paremman makuista ja helpompi ostaa ja laittaa... Yritettävä vaan on.

Onko teille kenellekään suositeltu jotain noita rasvahappo valmisteita, joita voi ottaa raskauden aikana? Mua pelottaa kaikki ylimääräinen joka tulee pillerimuodossa, enkä tiedä konkreettisesti, että mitä justiin se sisältää. Kyllä mä normaalisti vedän vaikka mitä vitamiineja, mutta raskaana en sitten mitään. Mä kyllä syön tosi monipuolisesti, paitsi kalaa...

Älä suotta panikoi.Luulempa että aika harva odottava syö kalaa pari kertaa viikossa.Minä kyllä tykkään kalasta,mutta ei sitä noin useasti tule syötyä.Ei edes kerta viikkoon.En tosiaankaan usko,että sillä voi mitään hallaa vauvalle tehdä.Kyllä paljon rankempia juttuja ihmiset tulee tehneeksi raskausaikana ja terveitä lapsia syntyy.Ei sillä että heitä puolustelisin,mutta kalan syömättä jättäminen tuskin on vaaraksi vauvalle.Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Mitäs mitäs????:
Neuvolan lappusessa neuvotaan syömään kalaa 2 krt vk:ssa. Syöttekös tosiaan kalaa 2 krt vk:ssa? Musta tuntuu, ettei me tosiaankaan tehdä kalaa noin usein! :/ Niin, siis ei tehdä. Esikoisen aikaan tein ehkä vain kerran kalaa, mutta ihan terveeltä on tähän asti vaikuttanut... Toivottavasti onkin terve mun laiminlyönnistä huolimatta. :/ Silloin en ainakaan muista, että olisi annettu ihan tuollaista suositusta.

Nyt tän toisen kohdalla on ainakin toi suositus, mutten ole saanut pysyttyä suosituksessa, kun meillä ei vaan tule laitettua kalaa usein. Ensimmäinen kolmannes on melkein takana ja jännitän np-ultraa, että mitä sieltä löytyykään... No, toivottavasti kaikki on siellä hyvin, mutta mites jatkossa? Kelpaako esim. tonnikala purkit ja sillipurkit lainkaan kalasta vai eikö ne ole kalaa nähnytkään...?

Kyllä me siis ehkä nyt yritetään vähän skarpata ton kalan suhteen, mutta josko silloin tällöin pääsisi vähän helpommalla...

Sitten, mites ravintolassa... Tarjoillaanko siellä jotain kalaa yleensä mitä ei sais syödä hirveesti, niinku Itämerestä tai jotain muuta sellasta? Kysyttekö aina kalan alkuperän jos tilaatte kalaa? Tiedän automaattisesti mitä kalaa ei saa syödä, mutta mistäs sitä tietää, jos ne tarjoaa Itämeren lohta tai jotain muuta sellaista. Enpä sitten viitsi tilata kalaa ravintolassakaan. En myöskään tykkää olla hankala asiakas, joten en viitsi kysellä ihan kaikkea...

Ihan vinkkinä... mikset syö kalaöljykapseleita? Helppo nappasta joka päivä ja saa niitä hyviä rasvahappoja. Niitähän jopa suositellaan käyttämään raskausaikana, kun on tutkimustuloksissa niin paljon positiivista. Samaa öljyä on kalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Siis kun meillä ei tule muuten syötyä edes kerran kuussa, ellen oikein tee jutusta kunnon asiaa. Joudun siis oikein aina pakottautumaan sinne kalatiskille... Liha on vaan niin paljon paremman makuista ja helpompi ostaa ja laittaa... Yritettävä vaan on.

Onko teille kenellekään suositeltu jotain noita rasvahappo valmisteita, joita voi ottaa raskauden aikana? Mua pelottaa kaikki ylimääräinen joka tulee pillerimuodossa, enkä tiedä konkreettisesti, että mitä justiin se sisältää. Kyllä mä normaalisti vedän vaikka mitä vitamiineja, mutta raskaana en sitten mitään. Mä kyllä syön tosi monipuolisesti, paitsi kalaa...

Jahas, sori en lukenut kuin aloitusviestin...
Eli itse olen syönyt tämän ja edellisen raskaudenkin aikana E-Epa merkkistä kalaöljyä, tosin halvempi on Lysin omega-3 tai jokin vastaava. Kuulemma imeytyy vielä paremmin antiolsidantin kanssa (esim. marjat).

Ok! Kiitos vaan, pitää tutkia! :) Mua vaan vähän jännittää aina, että mitä valmisteita sitä raskaana ollessa suuhun pistää, kun jos niihin onkin lisätty jotain A-vitamiinia tai muuta sellaista... Joo, en näköjään luota tarpeeksi omaan lukutaitoon, kun kyllähän siinä sellaisesta pitäisi mainita. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja nou kala:
No minä en syönyt kalaa koko odotusaikana. Se nimittäin jostain syystä etoi ihan valtavasti. Eipä tuosta haittaa näyttänyt olevan...

zzzzzzzz
Aloitan aamusta kalansyönnin. Aamupala muodostuu ruisleivästä ja kraavilohesta sekä sopivista kasviksista, jotka maistuvat lohen kanssa. Myös savusiika, loimulohi ja muukin kala maistuu.

Päivälliseksi laitan myös usein kalaa; ahvenfileet ovat ihania, kuha, ja lohimedaljongit parilalla tehtynä. Ostan stockan herkusta useimmin kalat, sillä ne ovat yleensä tuoretta. Juu, sitten on uutuutena tulleet meille ruodottomat valkolihaiset pangasus-fileet Vietnamista. Ihaniaa.

Kalan valmistus: levittele fileet paperille ja pusirta hieman sitruunaa niille, tasoittele mehua sormin, sitten lorauta niiden päälle viinirypälesiemenöljyä ja anna maustua kymmenen minuttia. Sitten vaan pannulle ja hieman eromisuolaa päälle. Maistuvaa ja terveellistä uusien perunoiden tai freesattujen kasvisten kanssa.

t:ravel, ravintodosentti kalapuikko

Tässä esimerkkinä Finelin listaus TOP20 elintarviketta jotka sisältävät eniten EPA-rasvahappoa (=yksi monista). Kyllä sieltä tonnikala ja silli löytyy.

Rasvahappo 20:5 n-3 (EPA)
# Elintarvike
1 Ankerias 1300 100g
2 Nahkiainen, savustettu 1300 100 g
3 Tonnikala, paistettu 1014 100 g
4 Silli tynnyriin suolattu 969 100 g
5 Tonnikala 900 100 g
6 Mauste/suolasilli keskiarvo 872 100 g
7 Makrilli savustettu tai veteen säilötty 842 100 g
8 Sardiini keskiarvo, öljyssä ja tomaattikastikkeessa 788 100 g
9 Kala savustettu, keskiarvo, rasvainen 698 100 g
10 Silli valkosipuli-/sinappikastikkeessa 654 100 g
11 Mäti keskiarvo 606 100 g
12 Mätikaviaari sampikalojen tumma mäti 606 100 g
13 Anjovis 590 100 g
14 Mäti keskiarvo, suolattu 576 100 g
15 Muikku järvi, suolattu 533 100 g
16 Sinisimpukka vedessä 444 100 g
17 Sinipallas 440 100 g
18 Kirjolohifilee vähärasvainen, uunissa paistettu 431 100 g
19 Kirjolohifilee, leivitetty, uunissa paistettu 421 100 g
20 Silakkafilee 413 100 g

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Ok! Kiitos vaan, pitää tutkia! :) Mua vaan vähän jännittää aina, että mitä valmisteita sitä raskaana ollessa suuhun pistää, kun jos niihin onkin lisätty jotain A-vitamiinia tai muuta sellaista... Joo, en näköjään luota tarpeeksi omaan lukutaitoon, kun kyllähän siinä sellaisesta pitäisi mainita. ;)

Ainakin tossa 1kpl E-Epassa on D-vitamiinia 5 mikrogrammaa joka ei merkkaa mitään vaikka söisit 5-10ug:ta D-vitamiinilisää muutenkin. Varsinaisia "myrkkyjä" siinä ei tietääkseni ole :)

Ja Lysin Omega-3 Fortessa ei mielestäni ollut ollenkaan D-vitamiinia eikä muitakaan ylimääräisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Apua Finelistä:
Tässä esimerkkinä Finelin listaus TOP20 elintarviketta jotka sisältävät eniten EPA-rasvahappoa (=yksi monista). Kyllä sieltä tonnikala ja silli löytyy.

Rasvahappo 20:5 n-3 (EPA)
# Elintarvike
1 Ankerias 1300 100g
2 Nahkiainen, savustettu 1300 100 g
3 Tonnikala, paistettu 1014 100 g
4 Silli tynnyriin suolattu 969 100 g
5 Tonnikala 900 100 g
6 Mauste/suolasilli keskiarvo 872 100 g
7 Makrilli savustettu tai veteen säilötty 842 100 g
8 Sardiini keskiarvo, öljyssä ja tomaattikastikkeessa 788 100 g
9 Kala savustettu, keskiarvo, rasvainen 698 100 g
10 Silli valkosipuli-/sinappikastikkeessa 654 100 g
11 Mäti keskiarvo 606 100 g
12 Mätikaviaari sampikalojen tumma mäti 606 100 g
13 Anjovis 590 100 g
14 Mäti keskiarvo, suolattu 576 100 g
15 Muikku järvi, suolattu 533 100 g
16 Sinisimpukka vedessä 444 100 g
17 Sinipallas 440 100 g
18 Kirjolohifilee vähärasvainen, uunissa paistettu 431 100 g
19 Kirjolohifilee, leivitetty, uunissa paistettu 421 100 g
20 Silakkafilee 413 100 g

Mites, ihan uteliaisuudestani mietin, kun kalaa kuumentaa tai paistaa, miten käy terveellisten rasvahappojen? Vähenevätkö vai muuntuvatko toisiksi? Esim. rypsiöljyhän muuttuu paistaessa ihan normi epäterveelliseksi rasvaksi.

Vau! Kiitos vaan tosi hyvistä tietopaketeista! :) Tonnikalassa näyttää olevan enemmänkn sitten noita rasvahappoja kuin lohessa ja tonnikalaahan mä syön mielellään. :) Hyvää ystävänpäivää ja viikonloppua kaikille! :)

Meillä on kyllä täytynyt opetella syömään tuota kalaa parisen kertaa viikossa. Joskus menee kyllä pari viikkoakai väliä, että kalaa syödään. Tonnikalan oon itekki lasekenu kalaksi.
En ole olemassa mikään kauhea kalan ystävä ja siksipä en ole myöskään oikein osanu tehdä kalasta monipuolista ruokaa. Pikkuhiljaa sitä oon oppinu nyt käyttään. Nyt meillä on tuo kala kuitenkin allergian vuoksi pannassa. Ite pyrin kuitenki syömään sen pari kertaa viikossa.

Itse en syö kalaa (joskus tosi harvoin kalapuikkoja), mutta syön Möllerin kalaöljykapseleita, joihin ei ole lisätty mitään vitskuja. Lapselle teen kalaruokia aina pakkaseenkin ja siis lapsi syö kalaa sen kaksi kertaa viikossa, joskus kolmekin. Olen opetellut tekemään kalakeittoa (seiti), lohikiusausta ja kalapihvejä (lohi tai seiti). Lisäksi olen joskus harvoin tehnyt jotain valmispataa, mihin lisätään vain tonnikala itse. Ja joskus annan kaupan kalaruoan (niitä 1-3v. ruokia).

Tykkään kalasta tosi paljon. Söisin sitä normaalisti paljon enemmän, kuin nyt uskallan syödä raskauden aikana, kalojen sisältämien ympäristömyrkkyjen vuoksi. Siksi olen korvannut kalan syönnin osittain multivita-kapseleilla.

Multivitan raskaus-vitamiineissa on erikseen omega-3 kapselit, joissa ei ole mitään muuta seassa. Syön niitä nyt raskauden ajan, koska en halua käyttää mitään luontaistuotekauppojen tuotteita.

Tonnikalasta olen löytänyt ohjeen, että purkkitonnikalaa voi syödä 2 kertaa viikossa TAI oikeaa tonnikalapihviä kerran viikossa.
Pangasius-kalaa en syö ollenkaan. Se kasvatetaan kaukoidän saastuneissa vesistöissä ja lennätetään (epäekologisesti) Suomeen.

Kyllä asiakas voi ravintolassa kysyä kalan alkuperän, esim. mistä lohi on kotoisin. Itse käytän usein samaa ravintolaa, ja tiedän että he käyttävät vain norjalaista lohta.

Minulle ei suositeltu neuvolassa kalaöljykapseleita vaan ihan rypsiöljyä (ja kalaa tietysti). Rypsiöljyä (jossa omega 3 ja 6) laitan aamuisin puuron sekaan.

En sitten tiedä miksei niitä kapseleita suositeltu, mutta ei niitä tietysti kiellettykään. Voisin kuvitella, että luonnollisempaahan se on saada rasvahapot ravinnosta, ja lisäksi, kapselit ovat kuitenkin kemiallisesti käsiteltyjä.

Edelliselle: ei se rypsiöljy sen luonnollisempaa välttämättä ole.. Ainoastaan kylmäpuristettu on "käsittelemätöntä", muut rypsiöljyt on kemiallisesti käsitelty.

Itse suhtaudun nihkeästi kaikenlaisiin "valmisteisiin". Vaikka tuoteselosteissa selvitetään mitä tuote sisältää, niin itseäni kiinnostaisi huomattavasti enemmän mitä siitä oikeasti imeytyy elimistöön. Vai meneekö suurin osa pöntöstä alas ;)

Moi, hui - oletteko tosiaan NOIN tarkkoja kalan alkuperän yms. asioiden suhteen raskausaikana? Itse olen syönyt molempien raskauksieni aikana paljon kalaa ravintoloissa (väh. kerran viikossa), tuttavien luona jne. enkä koskaan ole kysynyt että mistä ko. kala on peräisin.

Neuvolasta (Espoo) saadun ohjeen mukaan haukea on vältettävä, mutta esim. eihän Itämeren kalaa kielletty ole, sanottu vain että sitä olisi hyvä syödä max. pari kertaa kuussa.

tein juuri viimeviikolla kalaa ja hyiii kun oli pahaa juuri samallaohjeella millä aikaisemminkin ja ollut suurta herkkua mutta nyt ei millään alas joten taidan ottaa tarvittavat ainekset purkista.

Moi, hui - oletteko tosiaan NOIN tarkkoja kalan alkuperän yms. asioiden suhteen raskausaikana? Itse olen syönyt molempien raskauksieni aikana paljon kalaa ravintoloissa (väh. kerran viikossa), tuttavien luona jne. enkä koskaan ole kysynyt että mistä ko. kala on peräisin.

Neuvolasta (Espoo) saadun ohjeen mukaan haukea on vältettävä, mutta esim. eihän Itämeren kalaa kielletty ole, sanottu vain että sitä olisi hyvä syödä max. pari kertaa kuussa.

Mutta jos kalan alkuperää ei tiedä, ja syö kalaa ohjeiden mukaan ainakin 2 x viikossa, niin sitä itämeren kalaa (tai muuta vältettävää kalaa) voi tulla syötyä kyllä aika useasti! Enemmän kuin pari kertaa kuussa. Ite oon kyllä tosi tarkka, esim. jos kalapullissa on käytetty ahventa tai kuhaa edes osaksi, jätän syömättä.

Viimeksi muokattu:
Mutta jos kalan alkuperää ei tiedä, ja syö kalaa ohjeiden mukaan ainakin 2 x viikossa, niin sitä itämeren kalaa (tai muuta vältettävää kalaa) voi tulla syötyä kyllä aika useasti! Enemmän kuin pari kertaa kuussa. Ite oon kyllä tosi tarkka, esim. jos kalapullissa on käytetty ahventa tai kuhaa edes osaksi, jätän syömättä.

Parempi olla tarkka kuin itkeä keskenmenoa. Vakuumipakatut kalat lienevät pahimpia. Jossain uutisessa oli, että jotkut kaupat panee tuoretiskiin vakuumipakattua kalaa, ottavat vaan pakkauksesta pois. Ylen uutisten mukaan ainakin S-market on tehnyt niin Helsingissä.

Kuluttajaliitto: Vakuumipakatut kalat tuoretiskillä huijausta | Kotimaa | YLE Uutiset | yle.fi

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä