Kala-allergioista tietävät, lapsella lohi allergisoi, seiti ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

adora

Aktiivinen jäsen
20.05.2009
2 114
0
36
Tytöllä 3v 3kk totesin kala-allergian n. 10kk iässä kun vahingossa tippui jalalle pala lohta ja jalkaan nousi muutamassa minuutissa valkoiset kohoumat.

Kalaa olen sen jälkeen kokeillut vain iholle (tähän mennessä lohta, koska sitä meillä useimmiten on). Tänä syksynä tyttö sitten päätti käydä varastamassa paistinpannulta 3 kalapuikkoa, alkoi itkemään ja mies lähti häntä heti viemään ensiapuun (vakavien allergisten oireiden pelossa). Mutta lääkärissä lapsi rauhoittui, eikä lääkäri löytänyt mitään erikoista nielussa/kurkussa. (eikä muitakaan oireita myöhemmin esiintynyt)

Nyt sitten aloin miettimään että josko seiti sitten kävisikin, kokeilin sitä iholle eikä tule mitään reaktiota, kun taas lohesta (juuri tänään testasin) tulee edelleen. (kuvassa näkyy tämän päiväinen muutamassa minuutissa tullut punainen läiskä)

Tekisi mieli testata seitiä ihan syödenkin, mutta uskallanko?! Vai pitäisikö se testata valvotusti, lääkärissä, (kuitenkaan viimeksi ei tullut mitään henkitorven turpoamista tmv. vakavaa) Jotenkin oon tosi arka kokeilemaan :whistle: mutta olishan se hyvä saada kala ruokavalioon jos se vain käy.

Mä olen allerginen monelle ruoka-aineelle. Kala on siis yksi niistä ja sitä en ole pystynyt syömään ollenkaan ilman oireita samoin mieheni..... Mutta muuten kävin aikoinaan ravintoterapeutilla ja siellä sitten tarkisteltiin noita mun kiellettyjä ruoka-aineita.... Osa allergeeneistä häviää keittämisen tai pakastamisen yhteydessä ainakin silloisen tiedon mukaan, joten itse en voi syödä tuoretta porkkanaa, mutta jos se on pakastettu tai keitetty siitä ei ole ongelmaa. Voisko tuon sein kanssa olla sama juttu tosin voihan se olla toisen tyyppinen kalakin sitä en osaa sanoa... mä odottaisin kuiteski vielä, kun toi lapsi on niin pieni......

Meidän esikoisella on juuri tuollaisia allergioita että ruoka-aine ei sovi raakana, mutta kypsänä kyllä (esim. omena ja porkkana). Tuota lohta on kokeiltu nimenomaan kypsennettynä lapsen iholle, kuten tänäänkin. Joten ei ole sillä ilmeisesti merkitystä.

Täytyisi varmaan konsultoida jotain allergioihin perehtynyttä lääkäriä.

Ja allergeenitkin ovat hivenen erilaisia, kuten toiset koirarodut voivat aiheuttaa enemmän allergiaa kuin toiset. Itse sain ennen seitistä kovia oireita, kun taas lohta pystyin syömään. Nyt pystyn syömään molempia pienissä määrissä.

Itselläni on myös tuo että pystyn valkoista kalaa syömään mutta en punaista. Tämä johtuu ymmärtääkseni katkasta, mitä punaiset kalat syövät ja saavat siitä myös punertavan värinsä. En siis voi myöskään syödä katkarapuja. En ole vielä uskaltanut kokeilla suomalaista järvilohta joka ei syö katkaa. Täytyy joskus uskaltaa, se voisi vahvistaa teorian.

Eri kalat allergisoi eri lailla eli uskaltaisin pienellä määrällä kokeilla, jos ei iho-oireita tule. Tuota yhtä kalaa, kun selvästi meni jo enemmän, niin sitä uskaltaisin antaa ihan normaalisti.

Eri kalalajeilla on eri proteiinit ja on ihan mahdollista, että joku on allerginen lohelle mutta ei seitille tai kuhalle. Voihan ihminen olla allerginen hevosellekin olematta allerginen lehmälle, sialle tai koiralle vaikka kaikki ovat nisäkkäitä.

Yhteistyössä