Kala & äyriäiset

  • Viestiketjun aloittaja fisut kehiin..
  • Ensimmäinen viesti
fisut kehiin..
Kaipaisin kipeästi hyviä kalaruoka vinkkejä. Mitä kalaa kannattaa käyttää , millä aloittaa ja voiko esim katkarapuja antaa? Niin ja mistä "piltistä" teidän muksut ovat tykänneet ja jolla olisi kalan kokeilu hyvä aloittaa? Ikää on jo 8kk , joten valinnan varaa on...
 
lilithy
Meillä ei ole vauvat suostuneet kalapurkkiruokia koskaan syömään, vaikka muuten purkkiruoat menivätkin. Tarjosin uunissa paistettua lohta, päällä sitruunamehua, yrttistä kalamaustetta (siinä ei ole suolaa) sekä uunivihanneksia. Hyvin maistui.
Myös lohisuikaleita joita myydään valmiissa pakkauksissa marinadeineen paistelin uunissa ja mössäsin perunamuusin sekaan.
Ainakin purkkiruoista semperin punakampela ties minkä kanssa oli tosi kamalan hajuista. Vauvat vaan yökkäili sille.
 
Nonne
Meillä on purkkiruoista maistunut Piltti Lohta yrttikastikkeessa ja Muksu Tonnikala-vihannesrisotto.

Muuten olen sitten sekoitellut keitettyä kalaa (lähinnä lohta ja seitä) omatekemiin vihannessoseisiin. Alussa maustoin vain hieman tillillä, sittemmin olen lisännyt sitruunamehua ja ripauksen valkopippuria.
 
ei uppoa
Meillä ei oo uponnut mikään kaupan kaulasose. Itse olen tehnyt sitten seitistä ja lohesta soseita. Esim. seitistä tein kalakeittoa koko perheelle, sitä otin erilleen ennen suolan ja ruokakerman laittamista vauvalle. Mausteena tilliä ja laakerinlehti, sitten perunaa ja porkkanaa.

Lohesta oon tehnyt pastaa: lohta, herneitä ja pastaa. Mausteena tilliä, valkopippuria, sipulirouhetta. Oon sitten suurustanut vähän vehnäjauholla, niin tulee kastiketta.
 
matilda.
Minuakin kiinnostaisi tietää voiko katkarapuja antaa alle vuoden ikäiselle. Aika suolaisiahan ne ovat, mutta jos keittää ensin ja eikös ne listerian vuoksi ole keitettävä joka tapauksessa??
 
pikkukalastaja
Onkos sellaista kuin pikkukalastajan lohiherkku? Joku sellainen maistui pilttipurkeista pojalle. Niistä menee yllättävätkin purkit ja sitten toiset taas ei. Ne possunlihaa sisältävät purkit haisee taas meidän pojan mielestä ihan kammottavalle eikä oikein maistu, mutta nuo kalat on kyllä menneet, joskin seiti ei mene millään itse laitettuna tai valmiina. Kotona olen laittanut yleensä lohta, se on helppo sössätä pieneksi perunamuusin kanssa. Kunhan napero vähän kasvaa niin tonnikalamakaronilaatikko on meidän pojan herkkua! Ja tarvikkeet löytyy aina kaapista...
 
maamiska
meiä poika ei suostunu kalaa syömään vaavina.. purkista ei tykänny ja itse en kalaa valmista ku koko kämppä haisee muute kamalalta valmistan vaa kalapuikkojen muodossa niin eipähän sitte syöny kalaa pienenä.. nyt menee kalapuikot kuin vettä vaan.. ja valmiiksi savustetut kalat..
 
Lohiperhonen
Alkuperäinen kirjoittaja lilithy:
Myös lohisuikaleita joita myydään valmiissa pakkauksissa marinadeineen paistelin uunissa ja mössäsin perunamuusin sekaan.
Ei kai pienelle kannata mitään marinadiin upotettua syöttää, ihan vaan puhdasta kalaa keittäen (tai myöhemmin uuniin) ja omat mausteet, niin ei ole kaikenmaailman aromivahventeilla kyllästettyä.



 

Yhteistyössä