Kakuista vielä, sanokaas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
EI JÄISIÄ KUN SULAA SITTEN JA KASTELEE KAKKUA TURHAAN........JA SIT LILLUU!!! ESIM VADELMISTA SAA NÄTIN KUN LAITTELEE NIITÄ VÄHÄN NIINKUN KASAKSI KAKULLE ETTEI HIRVEEMMIN ASETTELE......

Voi tehdä pakastemarjoista. Itse olen laittanut jäiset marjat kakun pinnalle ja hyytelelösokerit päälle. Tulee hieno :) En minäkään sitä ainkaisemmin tiennyt, kokeilemalla testasin :)

Tuli kaksi ihan erilaista vastausta sulle. Testaile itse vaikka laittamalla muutama jäinen marja lautaselle ja kippaa siihen päälle hyytelösokeria, näät miten käy. Mulla ne jäiset marjat ei ole kastellut kakkua mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja tätsy:
Tuli kaksi ihan erilaista vastausta sulle. Testaile itse vaikka laittamalla muutama jäinen marja lautaselle ja kippaa siihen päälle hyytelösokeria, näät miten käy. Mulla ne jäiset marjat ei ole kastellut kakkua mitenkään.

:D Tätähän tää aina välillä on...
Tai sit mie teen vaan perinteisen kermakuorrutuksen kakulle - se onnistuu ainakin.

No mä teen sen päällimmäisen kerroksen myös hyydyttämällä. Eli ensin on keksipohja, sitten esim. rahka-vaniljavaahtokerros hyydytettynä. Päällimmäiseksi sulatan esim. vadelmia jotka sauvasekoittimella sokerin kera hienonnan. Siihenkin sitten pari liivatelehteä sekaan ja jääkaappiin hyytymään seuraavaa päivää odottamaan...

Tulee sellainen tasainen pinta....Harvoin käytän hyytelösokeria...

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:
No mä teen sen päällimmäisen kerroksen myös hyydyttämällä. Eli ensin on keksipohja, sitten esim. rahka-vaniljavaahtokerros hyydytettynä. Päällimmäiseksi sulatan esim. vadelmia jotka sauvasekoittimella sokerin kera hienonnan. Siihenkin sitten pari liivatelehteä sekaan ja jääkaappiin hyytymään seuraavaa päivää odottamaan...

Tulee sellainen tasainen pinta....Harvoin käytän hyytelösokeria...

Näin mäkin teen :p

Valkosuklaa-daimkakku

Pohja:

300 g Rainbow'n tummia täytekeksejä muruina
100 g margariinia tai voita sulatettuna

Täyte:

2,5 dl Flora vispiä tai muuta kermaa
1 levy Pandan valkosuklaata (130 g)
250 g maitorahkaa
1 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
4 liivatetta
2 rkl sitruunamehua
1,5 isoa daimia murustettuna

Sekoita keksinmurut ja sula rasva, painele seos leivinpaperilla vuorattuun irtopohjavuokaan.

Laita liivatteet likoamaan runsaaseen kylmään veteen.

Vatkaa kerma vaahdoksi, mausta sokerilla ja vaniljasokerilla, lisää rahka. Kääntele joukkoon sulatettu suklaa, lisää sitruunamehu ja daimmurut.

Sulata liivatteet tilkkaan kiehuvaa vettä, anna jäähtyä pieni hetki. Kaada liivateneste seokseen ohuena nauhana koko ajan sekoittaen. Kaada täyte vuokaan murupohjan päälle, anna hyytyä 2-4 tuntia tai yön yli. Koristele miten haluat.

http://www.hellapoliisi.fi/reseptit/reseptit/hyydytetyt-kakut/valkosuklaa-daimkakku.php

Kuva on tuolla, tuollaisen tein viimeksi, mietin että tuohon sopisi tosi hyvin vielä päällimmäiseksi kerrokseksi vadelmaa....

Hyytelösokeri:
Myös hyytelösokeri sopii hyvin marjahyytelöiden ja kakun päälle tehtävän kuorrutuksen tekoon. Hyytelösokeri sisältää sokeria ja kasvikunnasta valmistettua pektiiniä. Hyytelösokerin käyttö on tosi helppoa; se sulatetaan kiehuvaan veteen ja kaadetaan välittömästi esim. jäisten marjojen päälle.

Raikas mango-rahkakakku

Pohja:
150-175 g kaurakeksejä
50-75 g margariinia tai voita
muutama mangoviipale paloiteltuna

Täyte:
6 liivatetta
2 dl vispikermaa
200 g vaniljarahkaa
300 g soseutettua mangoa
2 tl vaniljasokeria
1/2 dl sokeria
2 rkl hedelmämehua tai vettä

Kiille:
1 dl vettä
n. 250 g soseutettua mangoa
1 1/4 dl hyytelösokeria

Murusta keksit sulan margariinin joukkoon.
Vuoraa halkaisijaltaan 18-22 cm irtopohjavuoka leivinpaperilla.
Painele seos vuoan pohjalle.
Paloittele keksipohjan pinnalle muutama viipale mangoa.

Laita liivatteet likoamaan runsaaseen määrään kylmää vettä.
Vaahdota vispikerma, lisää joukkoon vaniljarahka, soseutettu mango, vaniljasokeri ja sokeri.

Kuumenna mehu tai vesi kiehuvaksi esimerkiksi mikrossa juomalasissa, tai pienessä kasarissa.
Liuota vedestä puristetut liivatteet kuumaan nesteeseen, anna jäähtyä hetki.
Lisää liivateneste ohuena nauhana täytteeseen koko ajan sekoittaen.
Kaada täyte vuokaan ja nosta kylmään hyytymään muutamaksi tunniksi tai yön yli.

Mittaa kasariin vesi ja mangosose, kiehauta.
Lisää kiehuvaan seokseen koko ajan sekoittaen hyytelösokeri, keitä miedolla lämmöllä minuutin verran.
Nosta seos sivuun hetkeksi jäähtymään.
Valuta kiille lusikalla kakun pinnalle. Nosta kylmään siksi aikaa, että kiille hyytyy.
Irroita kakku vuoastaan ja nosta tarjoilualustalle.

Koristele mielesi mukaan.
-------------------------------------------

Miten tuo? Tuossa on sitä hyytelösokeria, näyttää tosi hienolta, tuo on mulla listalla kun suunnittelen lasten synttäreitä, suku aina odottaa ainakin yhtä uutta kokeilua kahvipöydässä...
:whistle:

http://www.hellapoliisi.fi/reseptit/reseptit/hyydytetyt-kakut/raikas-mango-rahkakakku.php

ja kuva tuolla.....

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
:)
Kiittää ja kumartaa taas hän.
Nyt en tiiä milloin joudan taas palstalle, mutta heipat seuraavaan kertaan... *poistuu lasten pariin ja sit valmistelemaan sunnuntaisia ristiäisiä* :wave:

Hauskoja ristiäisiä! Ja sori, mä hiukan aina innostun kun kakuista puhutaan.... :ashamed:

Yhteistyössä