Kaksplus.fi & Clearblue kysyy: Onko teillä ollut ajankohtaista hakea tietoa/tukea lapsettomuudesta?

Vaikka raskaus ei alkaisikaan heti, se ei aina ole merkki ongelmasta. Useimmilla terveillä pariskunnilla raskaus alkaa vuoden kuluessa raskauden yrittämisen aloittamisesta (National Institute for Clinical Excellence, 2004 ). Ei siis tarvitse huolestua, vaikka heti ei onnistaisikaan. Jos olet yrittänyt raskautta vuoden ajan ilman tulosta, on suositeltavaa tarkistaa tilanne.
Onko sinulla ja partnerillasi ollut ajankohtaista etsiä tietoa tai hakea tukea/apua lapsettomuuteen?
 
On ollut ajankohtaista, oli jo esikoisen yrityksen kohdalla. Mulla on luonnollisesti hyvin epäsäännölliset kierrot, ja siksi menimme tutkimuksiin jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen. Selvisi, että mulla on monirakkulaiset munasarjat ja että ovulaatiota ei aina välttämättä tule. Sain siihen lääkkeeksi ensin terolutit 3 kk ja sitten clomifeniä, joka auttoi heti ekasta kierrosta. Niin sai esikoinen alkunsa. Toista yrittäessä on syöty jo muutama kierto clomifenia, mutta mitään ei vielä ole tapahtunut
 
Kolmen kuukauden yrittämisen jälkeen sisäinen ääneni sanoi että kaikki ei ole niinkuin pitäisi. Kuukautiset eivät olleet päivälleen säännölliset mutta normaalit kuitenkin. Vuoden päästä hakeuduttiin lukuisiin tutkimuksiin eikä mitään syytä (silloin) löytynyt. Hormonihoitojen jälkeen vasta sain diagnoosiksi "pco-tyyppiset munasarjat" ja uskon sen aiheutuneen hoidosta. Aiemmin oli puhtaat ja toimivat munasarjat, hoitojen jälkeen ei. Olen aina ollut normaalipainoinen ja liikkuvainen sekä elänyt terveellisesti joten tuohon ylipainoon liittyvä pco se siis ei ole.
Hoitojen kautta siis esikoinen sai alkunsa ja juuri ennen raskautumista parisuhteemme alkoi olla jo kriittisellä tilalla. Siitä yhtäkkiä, pitkän yrittämisen (4v) jälkeen pitikin keskittyä raskauteen, asioita jäi selvittämättä.
Minusta tuntuukin nyt kun lapsi on 2-vuotias että olisi hyvä käydä terapiassa puolison kanssa juttelemassa kun ei arjessa jotenkin ennätä/osaa ottaa vanhoja asioita puheeksi. Meillä menee varsin mukavasti muuten mutta minusta tuntuu että on niin paljon patoutuneita tunteita että se vaikuttaa niin moneen asiaan. On se lapsettomuus vaan niin kavala ja surullinen asia että siitä jää kyllä monelle paljon pahaa mieltä vaikka myöhemmin lapsen saisikin.
 
Dea
Ei ole ollut ajankohtaista. Tuntui kyllä vähän, että raskautuminen onnistui jopa luvattoman helposti kun reilun 3 kk yrityksen jälkeen plussasi. Olin tosiaan varautunut siihen, että siinä voi mennä vuosiakin...
 
Eipä oikeastaan. Joskus epätoivon hetkinä mietin sekundääristä lapsettomuutta ja pohdin olisiko meistä lapsettomuushoitoihin, jos toista lasta ei tulisi luonnollisesti. Luultavasti olisimme yrittäneet luopua ajatuksesta toisesta lapsesta ja keskittyä tähän meidän suloiseen esikoiseen. Tosin olen aina haaveillut isosta perheestä, joten se olisi ollut kova paikka.
 
Täällä on ajankohtaista, ja jo loppukesästä alkavatkin ensimmäiset hoidot.

Monirakkulaisuutta esiintyy mulla ajoittain, kierto on suht ok (n.28-36) ja ovulaatioplussat olen saanut vuoden ajan aina 16 päivää ennen vuotoa. Tärppiä ei silti vaan ny eikä kuulu. Mies on kunnossa.

Verikokeitakin on otettu jo ja ne olivat muuten ok, mutta kilpparissa oli jotakin pientä häikkää....
 
Alkaa olla ajankohtaista, lääkäriaika varattu. En osaa ajatella meitä vielä käytännössä mihinkään lapsettomuushoitoihin, mutta ajatuskin siitä ettei sitä toista lasta meille suoda, tuntuu pahalta..
 
Emme ole yrittäneet niin pitkään vielä, että kärsisin tilanteesta tai tuntisin tarvetta lapsettomuushoitoihin. Haaveilemme siis kolmannesta lapsesta ja se on tullakseen jos tulee. Tietoa on kyllä saatavilla vähän liiankin paljon.
 
Kyllä! Tämä tuli ajankohtaiseksi epäsäännöllisen kierron takia ja käytinkin 3kk Terolut-valmistetta ennen kun kierto tasaantui. 9kk oli kuitenkin jo yritystä takana, koko ajan pieni pelko oli takaraivossa. Onneksi kuitenkin kolmannen kuurin jälkeen tärppäsi ja nyt mennään raskausviikolla 10.
Lapsettomuudesta löytyy netistä mielestäni tietoa hyvin ja varsinkin ennen Terolut-kuuria, lueskelin sieltä muiden kokemuksia kyseisistä lääkkeistä yms., joka auttoi sitten suhtautumaan asiaan, sillä kohtalotovereita on paljon!
 
Itse juuri mietin, että ensikeväällä lääkärille jos ei sitä ennen tärppää .
Jostain syystä mies kammoaa lääkäreitä varsinkin tässä asiassa
niin mietin saanko hänet lähtemään jos käy niin että ei vuoden päästä ole vielä tärpännyt.
: /
 
Ei ole ollut ajankohtaista. Nyt keskenmenon jälkeen olen kyllä selaillut muutamia aiheeseen liittyviä sivustoja ja tutkinut mahdollisia km aiheuttavien sairauksien oireita, mutta en ainakaan vielä koe tarpeelliseksi hoitoon hakeutumista tms. Yrittämistä on kuitenkin vasta niin vähän takana.
 

Yhteistyössä