Kaksosten synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Twins"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Twins"

Vieras
Hei. Mielipiteita ja nakokulmia kaksosten synnytyksesta toivoisin. Kyseessa di/di gemini raskaus. Saan todennakoisesti itse valita synnytystavan, vaikka A pt ja B rt. Esikoisen synnytys oli helppo alatiesynnytys. Eli suuri pohdinta nyt sektion ja alatiesynnytyksen valilla. "Miljoona" hyvaa syyta alatiesynnytyksessa, mutta myos riskinsa. Toisaalta sektio on iso leikkaus, neutraalimpi, mutta riskinsa siinakin. Haluaisin ehdottomasti alatiesynnytyksen, MUTTA USKALLANKO.

Mulla vauvat päinvastoin, eli A rt ja B pt, mutta liian ahdas lantio. Ei olisi mahtunut tulemaan. Eli siis sektioon mentiin ja vielä hätänä koska synnytys käynnistyi ennenaikojaan

Meidän nyt 3,5-vuotiaat kaksoset syntyivät näin: A perätilassa (2,7 kg) ja B pää edellä (3,2 kg). B-vauvankin odotettiin tulevan pylly edellä ultran perusteella, mutta kiepsahti A:n synnyttyä tulemaan pää edellä. Sain itse valita miten aletaan yrittämään (olin jo synnyttänyt ison vauvan, 4,2 kg) ja halusin ehdottomasti yrittää alakautta. Kaksosten synnytys on ollut ihanin minun synnytyksistä, rauhallisin tunnelmaltaan ja kivuttomin, kiitos spinaalin. Jos lääkärit eivät näe estettä alatiesynnytykselle, suosittelen lämpimästi. Onhan siinä paljon ihmisiä salissa ja varaus nopeaan sektioon on aina ilmassa, mutta siis se voi mennä myös hyvin.

[QUOTE="Twins";29425156]Hei. Mielipiteita ja nakokulmia kaksosten synnytyksesta toivoisin. Kyseessa di/di gemini raskaus. Saan todennakoisesti itse valita synnytystavan, vaikka A pt ja B rt. Esikoisen synnytys oli helppo alatiesynnytys. Eli suuri pohdinta nyt sektion ja alatiesynnytyksen valilla. "Miljoona" hyvaa syyta alatiesynnytyksessa, mutta myos riskinsa. Toisaalta sektio on iso leikkaus, neutraalimpi, mutta riskinsa siinakin. Haluaisin ehdottomasti alatiesynnytyksen, MUTTA USKALLANKO.[/QUOTE]

Mitäs tuo di/di tarkoittikaan. Unohtunut jo autuaasti?

Kiitokset jo vastanneille. A pt ja B rt lienee se hankalin yhdistelma leuoistaan kiinnijaamisen takia. Parempi olisi, jos myos B olisi peratilassa, niin kuin edellisella synnyttaneella olikin (ja sitten vasta A:n synnyttya kaantyi). Miksi muuten en pysty kirjoittamaan aakkosia? Nayttaa kuin napyttelisin ulkomailta, vaikka Suomessa ihan olen. Puhelinta kaytan..

Siis oikeastiko tarjotaan alatiesynnytysta jos ykkonen peratilassa? Suomessa olen kylla katiloksi opiskellut mutta 14 v. tehnyt toita Englannissa, enka kylla tuollaista muista ollenkaan. Englannissa sektio on ehdoton jos eka on peratilassa juurikin paista kiinnijaamisriskin vuoksi. Kyllapas on isot erot kaytannoissa tassaKIN asiassa.

Mulla oli A pääedellä ja B perätilassa, molemmilla omat istukat ja kaikki. A tuli normaalisti alateitse ja b hätäsektiolla. Tähän siksi koska sydänäänet heikkenivät ja supistukset loppuivat kokonaan A:n synnyttyä. Mielestäni oli "unelma" synnytys, sektiosta huolimatta. Kaikki tapahtui nopeasti, kivunlievityksiä en ehtinyt saada mutta ei kyllä ollut tarvettakaan. Ei ollut kipuja, niinkuin kahdessa edellisessä synnytyksessä. Sektio ei pelottanut koska tiesin että siihen saatan joutua. Oma toipuminen tapahtui nopeasti. mitään jälkioireita ei tullut. Haavakin parantui nopeasti. Eikä tullut repeämiä alapäähän. Molemmat vauvat olivat syntyneet tunnin sisällä siitä kun sairaalaan mentiin. =)

Ymmärsin, että käytännöt ovat muuttuneet viime vuosina. Toki myös voi vaikuttaa sikiöiden tarkka sijainti: B on aika ylhäällä. Ja koska en ole ensisynnyttäjä ja esikon synnytys oli helppo ja nopea. Toki tässä tilanteet voi muuttua eikä synnytystä kuitenkaan voi etukäteen sunnitella. Haluan kuitenkin kuulla muiden mielipiteita ja kokemuksia. Mukava kuulla myos ammattilaisen kokemuksia.

Mulla oli A pääedellä ja B perätilassa, molemmilla omat istukat ja kaikki. A tuli normaalisti alateitse ja b hätäsektiolla. Tähän siksi koska sydänäänet heikkenivät ja supistukset loppuivat kokonaan A:n synnyttyä. Mielestäni oli "unelma" synnytys, sektiosta huolimatta. Kaikki tapahtui nopeasti, kivunlievityksiä en ehtinyt saada mutta ei kyllä ollut tarvettakaan. Ei ollut kipuja, niinkuin kahdessa edellisessä synnytyksessä. Sektio ei pelottanut koska tiesin että siihen saatan joutua. Oma toipuminen tapahtui nopeasti. mitään jälkioireita ei tullut. Haavakin parantui nopeasti. Eikä tullut repeämiä alapäähän. Molemmat vauvat olivat syntyneet tunnin sisällä siitä kun sairaalaan mentiin. =)

Mulla A perätilassa ja B poikkitilassa, omat istukat ja pussit. Mentiin elektiiviseen sektioon minun tahdostani, koska ystävä oli juuri muutamaa viikkoa sitten saanut omat kaksosensa toisen alakautta ja toisen sektiolla. Aloin pelätä sitä että perätilan takia sektioon mentäisiin kuitenkin. Mun kaksoseni oli esikoisvauvoja eli aikaisempaa synnytyskokemusta ei ole. Käsittääkseni perätilan takia voidaan joskus päätyä sektioon vaikka vauvoja olisi vain yksi. Minultakin otettiin lantiopelvimetria sen mittaamiseksi mahtuuko a vauva perätilassa syntymään.

A rt ja B pt, epäidenttiset. Epäidenttisyyden totesi jo ensimmäinen ultrannut lääkäri havaitessaan lambda?-merkin. Sektiota kukaan ei edes ehdottanut missään vaiheessa raskautta. Synnytys täysiaikaisena. Alakautta puskemisen jälkeen päätyi kiireelliseen sektioon. "Kiirellinen" tuntui kyllä kaikelta muulta kuin kiirelliseltä ja kaikki sujui hienosti. Vauvat voivat hyvin ja toipuminen itsellä oli nopeaa!

Alkuperäinen kirjoittaja lLÖHKXL;29425516:
A rt ja B pt, epäidenttiset. Epäidenttisyyden totesi jo ensimmäinen ultrannut lääkäri havaitessaan lambda?-merkin. Sektiota kukaan ei edes ehdottanut missään vaiheessa raskautta. Synnytys täysiaikaisena. Alakautta puskemisen jälkeen päätyi kiireelliseen sektioon. "Kiirellinen" tuntui kyllä kaikelta muulta kuin kiirelliseltä ja kaikki sujui hienosti. Vauvat voivat hyvin ja toipuminen itsellä oli nopeaa!

Lähinnä kai tulee ne sektiopohdinnat siitä jos A-vauvan tarjonta on huono, eli joko poikkitila tai perätila. B-vauva voidaan kääntää sen jälkeen kun a on syntynyt.

Jos A on rt, niin aina ensisijaisesti alatiesynnytys (jos ei siis jotain muuta, mika sen estaisi). B:n tarjonnalla ei siis merkitysta, jos A rt. Tilanne kuitenkin mutkistuu, jos A pt, niin kuin omassa tapauksessani. Yksisikioisessa raskaudessa ketaan ei pakoteta synnyttamaan peratilassa, ja yleensa ensisynnyttajalle suositellaan sektiota. Uudelleen synnyttaja saa valita (jos siis ei muita ongelmia, ahtautta tms.). Mut siis kaksosethan on eri juttu..

Mie olen kuullut että päistään takertumisen takia ei voi synnyttää noin. Mutta kyllähän ne ultraa siinä samalla, ja kai se lääkäri osaa sanoa jos ei kannata edes yrittää.

Meillä syntyi A rt ja B jalat edellä.

Yhteistyössä