Kaksoset ja kestovaippailu; onnistuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smuffariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Smuffariina

Uusi jäsen
24.11.2008
9
0
1
Moi!

Haluaisin kuulla mielipiteitä kokeneemmilta, että kannattaako edes ajatella kestovaippojen käyttöä kaksosilla?

Itselläni ei ole kokemusta, nämä tulevat kun ovat ensimmäiset. Miehen kanssa ajattelimme että kyllä, mutta kun kuulimme tuplista niin mietimme että onko ihan utopiaa. Tottakai tämä on erittäin henkilöstä ja vaivannäöstä kiinni.. Kuivausrumpu ostetaan jokatapauksessa.

31+6

Mä mietin ihan samaa syksyllä mutta nyt olen ommellut/hankkinut kestoja. Huomasin vaan että monikko-onnea palstalla esim. monikin oli kestoillut, joten on kai se mahdollista. En vaan ota mitään täyskestoilu paineita, vaan mennään niinkuin esikoisenkin kanssa: silloin kun tilanne sen sallii. Ja erityisesti kevyemmän vaatetuksen vuodenaikana, jolloin vaippojen tiheämpi vaihto on helpompaa kuin talvella kun mahdollisesti päälekkäin monet vaatteet.

Ja plussana voisin sanoa senkin, että kun tulee lisää vaatteiden kuluttajia, pyörii kone varmaan kerran päivässä. Esikoisen aikana piti säilyttää vaippoja aina kaksi päivää etikkavedessä, ennenkuin kone oli täysi.

Mutta vastasyntyneellä meillä ei toiminut eikä monella muullakaan mitä olen lukenut: vauva on niin turkasen pieni (ja kaksoset erityisesti saattaa olla vielä pienempiä) ja sopivan vaipan löytyminen vaikeaa, ettei tursua maitokakka lahkeesta. Joten ajattelin nyt aloittaa kokeilemisen joskus vasta parikuisilla (kuten tein esikoisen kanssa).

En itse kokenut muuten kestoilua mitenkään työläänä; samassa koneessa menee muiden vaatteiden kanssa, ainoastaan mahdollinen kakan huuhtelu vaipasta pönttöön oli työläämpää (ja joskus ällöä) ja se että vaippaa piti ehkä vaihtaa useammin kuin kertistä. Rahaa säästyi tosi paljon, joten tulevilla kaksosilla rahan säästö tulee olemaan tuplat!

Onnistuu =) Välillä laitan kertiksen jos muuta ei ole saatavilla, ja nykyisin on yöksi tullut laitettua kertis. Toisaalta välillä huomaa ettei vaippapussiin ole tullut koskettua pariin viikkoon, jos ei olla käytykään missään. Eli reissuun laitan myös kertiksen. Ja ihan alussa oli myös kertikset.

Meillä vaippoina oli alussa harsot kolmiotaitoksella, ne saa käärittyä pienten jalkojen ympärille napakasti. Päälle villahousut tai pul-kuoret. Nykyisin on muotoonommeltu sisävaippa ja villahousut, tai taskuvaippa. Mies on tosi nopea täyttämään taskuvaipat valmiiksi, joten niitä on aina kaapissa pino käyttövalmiina. Vaippoja meillä on kolminkertainen määrä, siis yhteen lapseen verrattuna. Kyllähän niistä välillä kosteus tulee läpi tai ohi, ja saa vaihtaakin vähän useammin, mutta tykkään silti käyttää kestoja =) Lähes kaikki vaipat on edellisten vanhoja tai kirpparilta ostettuja. Kuivausrummussa pyörii pehmeiksi, paitsi ne pul-kuoret (joskus livahtaa rumpuun varsinkin valkeat kuoret, mutta ei onneksi ole pilalla menny).

Kiitos rohkaisevista kommenteista. Kestojen maailma on niin laaja, että siihen syventymiseen menee kyllä hetken aikaa. Annipanni sanoit, että vastasyntyneillä hankalampaa kun ei kokoa tahdo löytyä. Olen sitä itsekin miettinyt vaikka olen tutkaillut vasta vaatetarjontaa ja sukulaisilta kierrosta saatuja vaatteita; isoja tuntuu olevan. Hyvä idea on Valvatin mainitsemat harsot, mutta varmasti vaatii opettelua..
Plussaa ehkä on se, että tosiaan kone tulee päivässä täyteen eikä kauheasti tarvi säilytellä. Seikkailin kestoilijoiden sivustoilla ja aika normaalia oli tuo kahden tai kolmen päivän pyykin keräys. Tuntuisi vähän ikävältä, kun tilaa ei ihan hirveästi ole ja suihkutiloissa tietysti on tuo lattialämmitys.
Toivottavasti vielä saan lisää kommentteja, ehkä negatiivisiakin? Minä jatkan asiaan perehtymistä mammakaupoissa ja netissä, onneksi muutama kestoilija on lähipiirissäkin (muttei yhtään tuplamammaa..)

ei suositella rummuttamaan! Eli narukuivatettavaa kamaa tulee lisää. Tosin meillä ei ole rumpua ollenkaan, ja olemme ihan pärjänneet. Meillä 3 sotkevaa poikaa, tuplat ja isoveli. Alkuun oli tosiaan vaikeaa löytää sopivaa vaippaa (meillä tuplat 2-kiloisia), mutta nykyään käytämme lähestulkoon vain taskuvaippoja (pojat reilu 1 vee), jotka kuivivat tosi nopeasti, ja neppareita ei pojat osaa avata, toisin kuin tarroja...Mutta älä ota kestoista paineita! Äläkä mistään muustakaan, kahdesta ON enemmän hommaa kuin yhdestä! =)

Minä osakestoilin esikoisen kanssa ja koska vaippoja on tallessa paljon, meinaan jossain vaiheessa (osa)kestoilla myös tuplien kanssa. Tällä hetkellä meillä on myös kuivausrumpu, jota ei esikoisen aikana ollut.

Pääsääntöisesti kuorivaippoja ei saa rummuttaa, koska niistä menee kosteuden pitävä kerros pilalle. Harsot, froteet, bambukankaiset, flanelliset yms. sisävaipat voi todellakin rumpukuivata. Esim. froteevaipat jäi meillä vähemmälle käytölle, koska ne olivat ilman huuhteluainetta pestessä ja narukuivatuksella aika koppuroita, mutta nyt rummuttaminen kyllä pehmentää ne kivasti.

Tsemppiä kestoiluun! Ei siitä kannata ottaa paineita, vaan kestoilla juuri sen verran kun ehtii ja jaksaa. Yksikin kestovaippakerta on kuitenkin säästöä rahapusiin ja luonnolle! =)

Meillä tytöillä oli jo synnärillä harsot ja villahousut ja samaa jatkettiin kotona. Ompelutaitoinen sukulainen tehtaili hienoja taskuvaippoja, mutta kun ne jäivät pieniksi, siirryttiin kertakäyttöisiin (olis ollut niin suuri investointi ostaa kahdelle kaikki kerralla). Harsovaiheessa ainakin yhtenä päivänä tuli ämpärillinen etikkaveteen säilöttyä sideharsoa, sen sai illan aikana pestyä ja siirrettyä kuivausrumpuun. Jos rumpua ei olisi ollut, olisin varmaan seonnut pyykkivuorien edessä, meillä kun toinen vielä pulautteli parhaimmillaan viisi vaatekertaa päivässä... :headwall:

En alkuun kestoillut koska ÄP pakkauksessa olleet vaipat oli niin huonoja... Niihin täytyisi ehdottomasti laittaa jotain lisäimua. Edit. Se ÄP vaippakuori on ihan hyvä mutta meillä ei ainakaan Imse Vimsen imuosa pelannut yhtään. Ei vaikka olin pessyt niitä etukäteen muutamia kertoja. Aina tuli pissat selästä läpi.

Aloitin kestoilun naapurin innostamana tuplien ollessa ehkä 2-3kk ikäisiä. Nyt meillä käytetään kestoja aina päivisin ja kertavaippoja yöllä. Yövaippa on siksi kertsi, etten ole löytänyt mallia mikä pitäisi 12h putkeen pissat sisällä. Enää kun ei yöllä tarvitse vaihtaa vaippoja kun kakkivat harvemmin.

Olen käyttänyt nyt kokeilujen jälkeen pääasiassa Fuzzi Bunz taskuvaippoja (fleecepinta pysyy kuivana vauvan peppua vasten) ja kokenut ne tosi näppärinä. Taskut kuivuu narullakin nopeasti ja imut voi rumpukuivata. Mieskin pitää näistä vaipoista ja valitsee aina ensinnä vaippahyllystä kivommat kuosit käyttöön. Yksiväriset tuppaa jäämään viimeisiksi :)

Yhteistyössä