Kaksivuotiaan pojan pukeutuminen hautajaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äityli

Vieras
Siinäpä kysymys. Edessä on surullisesti hautajaiset ja mitetin jopa että jättääkö pojan kotiin. Kun on tossa iässä aikamoinen apina.. Vielä heittää jonkun tempun kesken tilaisuuden.. Ja jos mennään niin mitä päälle? Mustia?

Laittaisin siistimmät housut (farkut?) ja paidan. En ostaisi erikseen mitään mustaa sitä varten, ei mitään käyttöä kenties sit enää. Käytöspuoleen en osaa sanoa, ota joku uusi lelu tms mukaan?

Meillä oli n 1v tytöllä tumma violetti mekko ja mustat sukkikset ja vajaa 3v pojalla tumman harmaa liituraitapuku. Farkuilla en poikaa ottaisi mukaan. Minusta pukeutumisella osoittaa kunnioitusta ja välittämistä omaisille ( ja varsinkin jos itse on ollut kovin läheinen vainajan kanssa)

Tummat (mielellään suorat) housut ja esim. valkoinen kauluspaita.

Minä neuvon, että laitat jonkun varaamaan teille paikan käytävän vierestä, mistä pääsette tarpeentullen ulos. Menkää istumaan vasta juuri ennen tilaisuuden virallista alkamista, monet menevät hyvissä ajoin hiljentymään edeltäkäsin, mutta tuon ikäisen kanssa sitä ei kannata tehdä. Varaat vaikka jotain pientä syötävää, mitä annat aina kun alkaa kyllästyä, joku pikku kirja tai kynä ja paperiakin voi pitää rauhallisena. Jos meno rupeaa menemään turhan rauhattomaksi, voitte sitten vaikka poistua ulos hetkeksi.

Muistotilaisuudessa pienet tuovat etenkin vanhemmalle väelle hyvän mielen elämän jatkuvuudella.

Alkuperäinen kirjoittaja musta:
Meillä oli n 1v tytöllä tumma violetti mekko ja mustat sukkikset ja vajaa 3v pojalla tumman harmaa liituraitapuku. Farkuilla en poikaa ottaisi mukaan. Minusta pukeutumisella osoittaa kunnioitusta ja välittämistä omaisille ( ja varsinkin jos itse on ollut kovin läheinen vainajan kanssa)

;o

Mä kyllä hankkisin tumman puvun. Kyllä mun mielestä kun on tarjontaa niin voi tilaisuutta kunnioittaa myös sillä että lapsetkin on puettu.
Mutta äitinä tiedät voitko ottaa lapsesi mukaan hautajaisiin. Jos ne on itselle raskaat niin voi olla vaikea siinä tunnetilassa pitää lasta aisoissa. Mutta jos "vähemmän" raskaat hautajaiset niin mä ottaisin mukaan. Onhan se niin, että kirkko se hartain ja vaikein on, muistotilaisuudessa sitten jo pystytään rentoutumaan ja muistelemaan vainajasta positiivisia ja naurua aiheuttavia asioita. Tai ainakin meidän suvussa näin on mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja musta:

;o

Mitä?

Mun mielestä lapsella ei tarvitse olla puku päällä hautajaisissa. Kunhan on jotkut siistit ei kamalan värikkäät vaatteet (eikä mitään collegehousuja). Omani voisin viedä hautajaisiin kauluspaidassa ja farkuissa.

Ajatus tärkein eikä se miten pukeudutaan. Varaudu siihen että voitte joutua poistumaan kesken tilaisuuden ja lapselle vaikka jotain karkkia tms että pysyy hiljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan normaalit siistit vaatteet. Ei nykyään ole enää mitään mustaan pukeutumispakkoa aikuisillakaan. Ja lapset saavat olla lapsia hautajaisissakin.

Täytyypä nyt kommentoida tähän, että kyllä meidän suvussa on "pakko" laittaa mustaa päälle. Voi olla että mä olen saanut niin vanhanaikaisen kasvatuksen, että meillä puetaan myös lapset tummiin vaatteisiin hautajaisissa. Samoin iloisiin juhliin pukeudutaan juhlan vaatimalla tasolla, oli kyse vauvasta tai aikuisesta. eikä ole väliä vaikka vaate olisi yhden kerran vaate, sen voi myydä eteen päin.

Mä en ikäpäivänä laittaisi lapselle farkkuja hautajaisiin! Ei jestas sentään, ei ne mitkään juhlavaatteet oo. Meidän kaksvuotiaalla on tummat suorat housut joilla on juhlissa ja ne laittaisin hautajaisiinkin. Ja valkoinen kaupuspaita sekä kravatti.

siis jotkin tummat suorat housut ja esim. vaan valkoinen kauluspaita. Me oltiin syksyllä hautajaisissa, miehen, jolle jäi 8 pientä lasta, nuorin 1kk, vanhin noin 12 v. ja lapsilla oli kyllä ihan valkoiset vaatteet. Osa lapsista ei jaksanut istua paikallaan koko aikaa, etenkään ne pienimmät, jotka eivät edes tajunneet että isi haudataan. Mutta luulen että se ei ketään haitannut, miksi haittaisi??? Lapsi on lapsi, ja saa ja pitääkin olla. Ei lapsen tarvitse vielä tuossa iässä ymmärtää mitä on kuolema ja hautaaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Oikeesti jengikö pitää farkkuja siisteinä??????????? Ei ne kyllä hautajaisiin eikä häihin tms kuulu!!!!!!

Meidän häissä kuvaaja oli farkuissa ja rönsistyneessä t-paidassa! Odotin jotain vähän fiksumpaa asua... Ja kuitenkin kuvaaja itsekin oli miehen kaveri, joten oli tavallaan vieraanakin... Että sellasta.

Mä en kanssa ymmärrä, et laitettas hautajaisiin edes lapselle farkut.Kyllä jotkin siistit kangashousut mielellään suorat housut pitäis olla.Koko mustaa ei tarvi lapsella mielestäni olla.

Yhteistyössä