Kaksisuuntainen mielialahäiriö!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
2-tyyppi
Mulla on, ihan hyvin pärjään :) mielialaa tasaava lääke estää oireiden ilmaantumisen ja ilmankin lääkettä pärjäilen (tosin en niin hyvin kuin lääkkeen kanssa). Silläkin on väliä onko 1- vai 2-tyypin kaksisuuntainen, 1-tyyppiin kuuluu maniapsykoseja, 2-tyyppiin ei.

Tiedän
[QUOTE="vieras";29056199][/B]Miksi?[/QUOTE]

Siksi, että tiedän sen aiheuttaneen paljon kärsimystä itse sairastuneelle että lähipiirille. Jos kaikilla ei ole näin, niin hyvä niin tietysti.

"Jepu"
On sellainen sairaus että "myrkyttää" myös ympäristönsä...siis ainakin hoitamattomana..eli kun potilas ei omasta mielestään vaan tarvitse mitään lääkkeitä tai hoitoa.
Tosi pirullinen sairaus,ei sanat riitä kuvailemaan mitä tuhoa voi aiheuttaa lähipiirissään :(...sekä henkistä että aineellista..

gta
Minä. Tuhosin ensimmäisessä maniavaiheessani koko elämäni. Luottotiedot, ystävyyssuhteet, perhesuhteet, lapseni huostaanotettiin ja olin todellakin ihan joku toinen. Sen jälkeen alkanut masennusjakso oli kuin parhaastakin kauhuelokuvasta, olin niin ahdistunut, että pahimmillani pystyin vain huutamaan tuskaa ulos. Supersöpöä.

"Jepu"
Mulla ei ole mitään muuta tietoa kuin kokemukseni siitä kun olin "nostamassa"erästä ihmistä siitä suosta johon ajautui kyseistä sairautta potevan toimesta.
Maniavaiheessa pisti menemään omat ja lainatut,petti puolisoaan jne jne...

Ja oli sitten asia mikä hyvänsä pisti kaiken sairautensa piikkiin vaikka suurin osa siitä tietysti johtuikin..niin oppi vaan syyttämään sitä tekosistaan..

"Minä vaan"
Kyselin itse tästä sairaudesta lähipäivinä, mutta en enää löydä ketjua.
Minulla todettiin nyt kaksisuuntainen, tyyppi 2. Pääsin eilen sairaalasta Litojen kanssa kotiin ja ainakin näin alkuun olisi tarkoitus syödä Litoa vaan illalla, Keripinoria 600mg iltaisin ja 300mg aamuisin.
Tuntuu, että aamut pärjään hyvin ja olen "oma itseni", mutta iltapäivät ja illat on painajaista. Olen niin poikki ja tuntuu, että pää on aivan tyhjä!! Tekee mieli mennä lattialle parkumaan kun en jaksa tällaista elämää, olen ärsyyntynyt ja epäsosiaalinen ja väkisin saa vääntää, että saa jotain aikaiseksi. Lapset on ainoat, jotka pitävät tällä hetkellä kiinni elämässä, jos heitä ei olisi, tappaisin itseni.
Ensi viikolla tapaan lääkärin ja ehdotan, että Lito lisätään myös aamuun, en kestä tätä näin.

vierass
kilpirauhas-, lisakilpirauhas- ym. ongelmia. sinullakaan ei varmaan ole viela kilpirauhaslaakitys tasapainossa, joka todennakoisemmin aiheuttaa nuo uupumisoireet kuin itse kaksisuuntainen. kannattaa keskittya siihen aluksi ennen kuin alkaa laakitysta muuttelemaan. rekisteroidy vaikka kilpirauhasinfoon ja kysele arvoista. monesti vajaatoimintaa hoidetaan huonosti.

"Minä vaan"
Mun oman psykiatrin ja ylilääkärin mielestä kilppariin ei tarvita tällä hetkellä lääkitystä, sillä se oireilee mulla lähinnä paleluna ja väsymyksenä/masennuksena.

Yhteistyössä