L
lilleri
Vieras
Minne katoaa palkkarahat kun ei näy mitään mitä niillä olisi ostettu????? Osasiko joku kertoa kaksisuuntasesta mielialahäiriöstä enemmän niiku oman näkemyksen ja kokemuksen kautta.. kiitos
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörkki:Puhutko nyt jonkun läheisesi rahoista?
Ymmärtääkseni holtiton rahankäyttö on yksi hyvin yleinen oire, ja sitä ilmenee nimenomaan maanisten jaksojen aikana. Se taas lienee kovin yksilöllistä, mihin itse kukin rahansa käyttää. Rahallahan saa tavaroiden lisäksi ravintolaruokaa, erilaisia palveluita ja vaikkapa taksimatkoja. Tuolloin rahaa kuluu, mutta siitä ei jää näkyväksi todisteeksi kuin korkeintaan kuitteja. On kuitenkin ihan mahdotonta sanoa mihin rahat on lopulta käytetty.
Ostetut tavarat voi myös lahjoittaa pois, tuskin sellainenkaan käytös ihan tavatonta on.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörkki:Puhutko nyt jonkun läheisesi rahoista?
Ymmärtääkseni holtiton rahankäyttö on yksi hyvin yleinen oire, ja sitä ilmenee nimenomaan maanisten jaksojen aikana. Se taas lienee kovin yksilöllistä, mihin itse kukin rahansa käyttää. Rahallahan saa tavaroiden lisäksi ravintolaruokaa, erilaisia palveluita ja vaikkapa taksimatkoja. Tuolloin rahaa kuluu, mutta siitä ei jää näkyväksi todisteeksi kuin korkeintaan kuitteja. On kuitenkin ihan mahdotonta sanoa mihin rahat on lopulta käytetty.
Ostetut tavarat voi myös lahjoittaa pois, tuskin sellainenkaan käytös ihan tavatonta on.
Alkuperäinen kirjoittaja piupiu:Maanisdepressiivisyys on ymmärtääkseni melko helppo diagnosoida. Ei kannata liian pitkäksi aikaa jäädä miettimään. Voihan olla että ne rahat on mennyt johonkin sellaiseen, mitä miehesi ei kehtaa myöntää.. tai muuten vaan katuu tuhlaulua. Voisiko olla velkaa jollekin? Laskuasiat kannattaa kuitenkin selvittää mahd pian. Muuten tulee kalliiksi. Tsemppiä :hug:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:No niinpä, pekäänpä pahoin että ostokset ovat olleet todella muuta kun materiaa koska esim petipuuhat on jääneet todellakin jonnekkin kaukaisuuteen..jos kännissä on niin seksi on sitten todellista hekumaa..ja jaksetaan hulluna painaa. Muutoin on muuttunut etäiseksi ja jopa hieman kylmäkiskoiseksikin. Ero tästä taitaa tulla, en halua menettää luottotietojani ja loppuja järjenrippeitäni. kuitenkin pidettävä perhe kasassa, on 3 pientä lasta ja siihen tuo valehteleva mies sitten päälle. Anteeksi jos tekstini on loukkaavaa, mutta alan kyllästyä tähän...
No jos on vaan tasainen niin ei ole 2suuntasta. Sairauteen täytyy kuulua mania/hypomania-jakso ainakin ja depressiojakso, että sairaus diagnosoidaan.Alkuperäinen kirjoittaja Nääntynyt;28607547:Miltä kuulostaa tämä: Mieheni on patistamalla ja pakon edessä saanut velkajärjestelyyn laskujaan jo vuosia sitten. Maksuohjelman avulla niitä hoiteli. Mutta vuosi sitten huomasin että hän on alkanut kerätä laskuja ja karhuja kaappiin, avaamattomana, siis tehnyt velkaa ainakin pikavipeillä ja maksamattomilla nettiostoksilla, myös puhelinlaskut olleet aivan valtavia..en edes tiedä miten yksi puhelinlasku voi olla 300-600 e, liittymiä hänellä oli omassa käytössä viisi ! Ja mihin kaikkeen rahansa katoavat en tod. tiedä. Yhteisä laskuja ei niillä kyllä maksa. Kun uhkasin erolla mies soitteli ja sopi puhelinlaskuille maksujärjestelyt..hetken toimi, nyt ei kumminkaan taas hoidaniitä koska uusia laskuja ja karhuja tulee koko ajan. MIKÄ saa ihmisen näin holtittomaksi ? Ollaan oltu kauan yksissä, surullista jos tämän takia pakko erota.. Olemme avoparienkä ole itse joutunut maksamaan miehen laskuja, omani ja yhteiset hoidan tunnollisesti, kun tiedän että itse joutuisin vaikeuksiin jos esim vuokria hoitaisi - minkäänlainen laskujen jako tällaisen miehen kanssa ei onnistu, koska hänellä on velkaa aina enemmän kuin rahaa.. Voiko hänellä olla kaksisuuntainen mielialahäiriö, vaikka mitään masennuskausia ei ole, hän on aina samanlainen , tosin laiska. Mikä ihme häntä auttaisi ? Itse hän on mielestään aivan terve, raha-asiat ymmärtää sotketuksi mutta ei näe sitä että hän kumminkin itse aiheuttaa niissä jatkuvasti uutta sotkua. Niin paljon kuin miestä rakastankin, taitaa suhteemme loppua näihin..Mutta tuo kun mies välillä hoitaa asioitaan kuntoon, hämää..hän soutaa ja huopaa, sopii maksuaikatauluja, maksaa jotain pois, sitten tekee taas velkaa. MIKÄ häntä vaivaa ?
Mulla on kakkostyypin kakssuuntanen, ja ei ole manioita. Hypomania ollut pari kertaa, mutta enemmän on alavireisyyttä.Mulla ainakin manian aikana tili tyhjenee hyvin nopeasti vaatekaupoissa ja sisustuskaupoissa. Jos sellaisia ei ole lähettyvillä niin pelkkä OSTAMINEN riittää eli vaikka sitten satasella kaikenlaista ruokaa ja juomaa jääkaappi täyteen. Jälkeenpäin sitten miettii että kukahan nämä kaikki syö...
Itsellä myös pitkä sairasloma takana..onneksi lääkitys tuntuu olevan kohdillaan, mutta en saa mistään muuten oikein otetta. En koe aitoa onnellisuutta jne.En enää. Varsinkin kun mies jo mut niin hyvin tuntee että osaa ottaa molemmat ääripäät vastaan oikealla tavalla. Ja mulla myös oli aiemmin enemmän huonoja päiviä ja masennusta, sairaslomallakin olin yli vuoden putkeen mutta nyt alkaa olemaan usemmin sitä maniaa.
Ja suoraan olen kaikille läheisilleni kertonut sairaudesta, sekin auttaa kun tietävät syyn mun käytökseen. Myös työnantajalle ja nyt kun opiskelut aloitin niin opettajalle mainitsin asiasta koska mulle tulee niin voimakkaina nämä olotilat ja voivat vaihdella hyvinkin nopeasti.