kaksilokeroinen kiinteä kysta

mie
Siinäpä se jo otsikossa. Kävin lapsettomuuden takia (1.5v) ensin tk-lääkärillä, sitten yksityisellä ultrassa ja tuossa on löydös: oikealla munasarjassa n. 5cm kokoinen kaksilokeroinen, kiinteitä osia sisältävä kysta.
Minä onneton sitten seikkailin netissä ja tein jo diagnoosin: 36% mahdollisuudella pahanlaatuinen kasvain eli munasarjasyöpä. Lääkäri itse ei mulle selostanut ko. mahdollisuutta vaan kirjoitti vakavalla naamalla lähetteen keskussairaalaan. Haluaisin heti leikattavaksi, mutta aika uuteen tutkimukseen (ei edes vielä leikkaus) on vasta tammikuussa.

Nyt siis selvisi lapsettomuuden syy ja aika karmealla tavalla. Toivottavasti selviän tästä taudista. Haaveilen edelleen lapsista, mutta ikäni (36) taitaa ehtiä ensin, jos siis selviän ensin tästä tilanteesta.
:'(

Voimia
Voi että voimia sinulle! :hug:

Eipä ollu kivoja uutisia, ja on varmasti rankkaa odottaa tammikuulle lisätutkimuksiin.

Mutta jos olisi pahanlaatuisesta kyse niin luulisi että passittavat vauhdikkaammin tutkimuksiin. Ota vaikka yhteyttä siihen lähetteen laittaneeseen lääkäriin ja kysy tarkemmin, ettei tarvitse epätietoisuudessa odottaa vuodenvaihteen yli. Tiedän omakohtaisesti miltä tuntuu odottavan aika jos on vähänkin epäilystä syövästä!

Eikä sinun tarvitse ikäsi ja lapsettomuushoitojen osalta vielä "kirvestä kaivoon heittää", itse olen nyt 38 v. ja hoidot aloitettiin vasta tänä vuonna. Eli toivoa on vieläkin.

Jaksamisia!! Toivon että ei ole tosiaan mistään pahanlaatuisesta kasvaimesta kyse.

Hei! En haluaisi peloitella sinua, mutta itselläni kystan poistoleikkaus epäonnistui;seurauksena sekundaarinen lapsettomuus ja hormonikorvaushoito väh. seur. 13 vuotta. En tiedä onko munasolujen talteenotto mahdollista, mutta näin jälkiviisaana neuvoisin kysymään sellaisesta mahdollisuudesta. Eli jos jotain menisi vikaan, olisiko mahdollista hedelmöittyä talteen otetuilla munasoluilla.?Tai siis ensin kai ne munasolut pitäisi hedelmöittää alkioksi ??Toivottavasti en pelästyttänyt enempää sinua. Usein kystat kuitenkin +ovat hyvänlaatuisia ja voivat myös itsekseen hävitä. Toivon onnea mahdolliseen tulevaan leikkaukseen ja mieltä vaivaaviin kysymyksiin kanttaa vaatia vastaus pikimmiten!

Hei! En haluaisi peloitella sinua, mutta itselläni kystan poistoleikkaus epäonnistui;seurauksena sekundaarinen lapsettomuus ja hormonikorvaushoito väh. seur. 13 vuotta. En tiedä onko munasolujen talteenotto mahdollista, mutta näin jälkiviisaana neuvoisin kysymään sellaisesta mahdollisuudesta. Eli jos jotain menisi vikaan, olisiko mahdollista hedelmöittyä talteen otetuilla munasoluilla.?Tai siis ensin kai ne munasolut pitäisi hedelmöittää alkioksi ??Toivottavasti en pelästyttänyt enempää sinua. Usein kystat kuitenkin +ovat hyvänlaatuisia ja voivat myös itsekseen hävitä. Toivon onnea mahdolliseen tulevaan leikkaukseen ja mieltä vaivaaviin kysymyksiin kanttaa vaatia vastaus pikimmiten!

smv
Hei!

Voimia ja kärsivällisyyttä Sinulle! Otappa yhteyttä sinne keskussairaalaan. Kysele tilannetta(si) ja selvitä heille sinne päähän oma tilanteesi; lapsettomuus ja suunnitelmat hoitojen aloittamisesta. Itselläni toimi. Olisin joutunut odottamaan 8 viikkoa leikkausta toisella kerralla ja vielä erittäin kovien kipujen kanssa. Mutta pääsinkin paljon nopeammin.

Olimme yrittäneet lasta vuosia. Marraskuun alusssa 2004 löytyi lähes kymmen senttinen kysta vasemmasta munajohtimesta. Lääkärillä ei siinä vaiheessa ollut mitään hajua vasemman munasarjan kohtalosta, kun ei ollut näkynyt koko munasarjaa (kystan sisällä). Parin viikon päästä olin keskussairaalassa tutkittavana. Kysta oli kasvanut edelleen ja tehnyt monilonkeroita. Eivät edes näyttäneet kuvaa siitä minulle. Parin viikon päästä tästä leikkasivat. Kysta oli taas kahdessa viikossa kasvanut. Lonkerot olivat tarttuneet suolen pintaan tiukasti kiinni. Joutuivat repimään irti. Heti leikkauksen jälkeen, eivät tienneet kuinka käy. Kun oli paha tulehduksen jälkitila päällä. Varoittivat, että jos suolen pinta ei parane, joutuvat pätkäsemään suolesta palan pois. Vasen munajohdin poistettiin. Vasemmasta munasarjasta poistivat kystan.

Syksyllä 2005 kivut palasivat. Hoitava lääkärini oli äitiyslomalla. Jouduin odottamaan lähes kolme kuukautta gynekologille pääsyä. (en halunnut lähteä yleislääkäriltä anomaan lähetettä keskussairaalaan, kun olin niin kypsä! Vaikka olisi ehdottomasti pitänyt!) Aikanaan gynetutkimuksissa selvisi; Vasemmassa munasarjassa oli kymmen senttinen kysta (taas). Oikeassa munajohtimessa oli myöskin kysta. Käytyäni keskussairaalassa tutkimuksissa, soittivat kotia, että leikkaus on kahdeksan viikon kuluttua. Itkeskelin yhden päivän kotona. Olin niin väsynyt. Minulla oli jatkuva ristiselkäsärky. En pystynyt nukkumaan. Burana 800 meni kolminkertainen annos sallittuun annostukseen verrattuna. Parin päivän päästä menin käymään keskussairaalan naistentautien polilla. Tutkivat, mutta eivät keksineet syytä polttaviin ja koviin selkäkipuihin. Se hyöty käynnistä oli että pois lähtiessä tiesin leikkauspäivän!! Ko. käynnistä reilun viikon päästä pääsin leikkaukseen. Olin niin onnellinen!! Leikkauksessa oli sevinnyt ristiselkäkivut. Endometrioosi oli "kasvattanut" kohdun ja suolen toisiinsa tiukasti kiinni. Olivat taas päässeet repimään "minua". Vasen munasarja poistettiin, samoin oikea munajohdin. Lisäksi oikeasta munasarjasta löytyi kysta, pystyivät operoimaan sen, munasarjaan säästäen. Leikkaava lääkäri totesi,että toivoo mahdollisimman pitkää kivutonta kautta ja että seuraava mahdollinen leikkaus on sitten vielä isompi; kohtu pois samoin pala suolta. Selvittivät sairaalassa, että kaikki mitä poistetaan käy patologin kautta, ja jos jotain hälyttävää löytyy ottavat kyllä yhteyttä.

Älä kohtalon toveri masennu ja anna periksi haavetta omasta lapsesta. Ja Sinähän olet alle nelikymppinen!
Kärsivällisyttä, pitkää pinnaa ja voimia! Ja kaikesta huolimatta Joulun odotusta!

Itse olen jo 41-vuotias ja yllä olevista jutuista huolimatta raskaana.
(11 viikkoa, 4 päivää alkion siirrosta). terveisin smv

iituliinu
Minulta useita vuosia sitten näihin samoihin aikoihin löydettiin molemmista munasarjoista kysta. Sairaalassa vuoden alussa ja leikkaus pikaisesti perään, tehtiin helmikuun alussa. Ennen leikkausta gyne sanoi, että yrittää leikata niin, että edes toisesta munasarjasta hiukan säästyisi. Kyseessä oli hyvälaatuiset kasvaimet (epäilys ilmeisesti pahemmasta oli, vaikkei sitä mulle sanottukaan). Kystien kanssa molemmista munasarjoista poistettiin pala ja jäljelle jäi vajaat munasarjat. Nyt 10 v. myöhemmin lapsettomuushoidoissa, lapsettomuuden syy miehessä, minulla ihan toimivat munasarjat. Tosin varmaan kiinnikkeitä on, jotka uskoakseni osaltaan vaikuttivat siihen, että ainokainen raskauteni oli kohdunulkoinen.
Siis älä vaivu epätoivoon, nuo kystat pääasiassa hyvänlaatuisia, eikä välttämättä tarkoita, että koko munasarja täytyisi poistaa.

Yhteistyössä