Hei!
Voimia ja kärsivällisyyttä Sinulle! Otappa yhteyttä sinne keskussairaalaan. Kysele tilannetta(si) ja selvitä heille sinne päähän oma tilanteesi; lapsettomuus ja suunnitelmat hoitojen aloittamisesta. Itselläni toimi. Olisin joutunut odottamaan 8 viikkoa leikkausta toisella kerralla ja vielä erittäin kovien kipujen kanssa. Mutta pääsinkin paljon nopeammin.
Olimme yrittäneet lasta vuosia. Marraskuun alusssa 2004 löytyi lähes kymmen senttinen kysta vasemmasta munajohtimesta. Lääkärillä ei siinä vaiheessa ollut mitään hajua vasemman munasarjan kohtalosta, kun ei ollut näkynyt koko munasarjaa (kystan sisällä). Parin viikon päästä olin keskussairaalassa tutkittavana. Kysta oli kasvanut edelleen ja tehnyt monilonkeroita. Eivät edes näyttäneet kuvaa siitä minulle. Parin viikon päästä tästä leikkasivat. Kysta oli taas kahdessa viikossa kasvanut. Lonkerot olivat tarttuneet suolen pintaan tiukasti kiinni. Joutuivat repimään irti. Heti leikkauksen jälkeen, eivät tienneet kuinka käy. Kun oli paha tulehduksen jälkitila päällä. Varoittivat, että jos suolen pinta ei parane, joutuvat pätkäsemään suolesta palan pois. Vasen munajohdin poistettiin. Vasemmasta munasarjasta poistivat kystan.
Syksyllä 2005 kivut palasivat. Hoitava lääkärini oli äitiyslomalla. Jouduin odottamaan lähes kolme kuukautta gynekologille pääsyä. (en halunnut lähteä yleislääkäriltä anomaan lähetettä keskussairaalaan, kun olin niin kypsä! Vaikka olisi ehdottomasti pitänyt!) Aikanaan gynetutkimuksissa selvisi; Vasemmassa munasarjassa oli kymmen senttinen kysta (taas). Oikeassa munajohtimessa oli myöskin kysta. Käytyäni keskussairaalassa tutkimuksissa, soittivat kotia, että leikkaus on kahdeksan viikon kuluttua. Itkeskelin yhden päivän kotona. Olin niin väsynyt. Minulla oli jatkuva ristiselkäsärky. En pystynyt nukkumaan. Burana 800 meni kolminkertainen annos sallittuun annostukseen verrattuna. Parin päivän päästä menin käymään keskussairaalan naistentautien polilla. Tutkivat, mutta eivät keksineet syytä polttaviin ja koviin selkäkipuihin. Se hyöty käynnistä oli että pois lähtiessä tiesin leikkauspäivän!! Ko. käynnistä reilun viikon päästä pääsin leikkaukseen. Olin niin onnellinen!! Leikkauksessa oli sevinnyt ristiselkäkivut. Endometrioosi oli "kasvattanut" kohdun ja suolen toisiinsa tiukasti kiinni. Olivat taas päässeet repimään "minua". Vasen munasarja poistettiin, samoin oikea munajohdin. Lisäksi oikeasta munasarjasta löytyi kysta, pystyivät operoimaan sen, munasarjaan säästäen. Leikkaava lääkäri totesi,että toivoo mahdollisimman pitkää kivutonta kautta ja että seuraava mahdollinen leikkaus on sitten vielä isompi; kohtu pois samoin pala suolta. Selvittivät sairaalassa, että kaikki mitä poistetaan käy patologin kautta, ja jos jotain hälyttävää löytyy ottavat kyllä yhteyttä.
Älä kohtalon toveri masennu ja anna periksi haavetta omasta lapsesta. Ja Sinähän olet alle nelikymppinen!
Kärsivällisyttä, pitkää pinnaa ja voimia! Ja kaikesta huolimatta Joulun odotusta!
Itse olen jo 41-vuotias ja yllä olevista jutuista huolimatta raskaana.
(11 viikkoa, 4 päivää alkion siirrosta). terveisin smv