Kaksi lämmintä ruokaa päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hullu maailma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hullu maailma

Vieras
Huh, avaudunpa täällä neuvola reissusta! Oltiin siis kolmevuotis tarkastuksessa kun kävi neuvolantädille ilmi että meillä syödään vain yksi lämmin ruoka päivässä. Toisin sanottuna meillä yleensä päivällinen on ruokaisa salaatti.

Tämä johtuu siitä että lapsi on varsin nirso ja vähäruokainen muutenkin, kaiken lämpimän ruuan saa houkutella syömään. Tulin sitten siihen tulokseen että jos salaatit maistuu paremmin niin kyllä niillä vatsansa täyteen saa. Olen siis korvannut yhden aterian salaatilla.

Neuvolatädin sanoin "jos lapsi saa vain yhden lämpimän aterian päivässä, on syytä miettiä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia"!!!

Mitä hittoa?! Ihan käsittämätöntä! Mun mielestä yksi lämmin ruoka ja yksi ruokaisa salaatti on parempi, kuin kaksi kertaa n. viisi lusikallista jotain lämmintä ruokaa. Aaaargh, että mua ahdistaa tuollainen!

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
No yleensä kaksi meillä syödään. Jos aamupuuroa ei lasketa mukaan, tai niitä joskus iltapalaksi tehtyjä lämpimiä voileipiä.

Elimistön kannalta olisi hyvä syödä mahdollisimman monipuolisesti "isolla aterialla", eli lämmintä ja kylmää (ruoka ja salaatti), tuoretta ja kypsennettyä.. jne.

Mä nyt en kyllä tiedä mikä olen neuvomaan kun mulla on sitten yksi kappale lapsia jonka painosta ollaan huolissaan kun on liian korkea.. Tai siis molemmilla on suhteessa liikaa painoa pituuteen verrattuna, tämä toinen kenen painosta mussutetaan on vaan pyöreä myös malliltaan..

Lapsi tarvitsee 5 ateriaa päivässä: aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.
Täysin yhdentekevää lienee, onko ateria kylmä vai lämmin.
Enemmänkin pitäisi katsoa niitä salaattiaterioita. Saako lapsi niistä riittävästi energiaa/proteenia kasvunsa turvaamiseen. Mitä ruokaisa salaatti tarkoittaa teidän perheessä? Jos se sisältää lihaa/kalaa/kanaa ja mahdollisesti vielä riisiä/pastaa/cuscusia tms niin ihan varmasti on riittävä ateria.

Kypsennetty ruoka antoi ihmislajille mahdollisuuden tulla älykkäämmäksi. Ruokaisassa salaatissa voi olla kypsennettyä lihaa/kalaa (kypsentää voi muutenkin kuin tulella). Pääasia, että lapsi syö. Proteiinia saa vaikka palkokasvisalaatista.

Pikku vinkki, neuvolassa ei tarvitse kertoa kaikkea. Siellä voi vaan nyökytellä niiden jutuille ja tehdä sitten kuten lapselle on paras. Esim. just tällaisissa jutuissa. Kyllähän ne minullekin sanoi, että 2,5 kk vauva tarttee puuroa (v. 2001), mutta ei niitä niiden sanomisia tartte aina seurata, jos omakin järki leikkaa.

No, itseppä lapsesi tunnet parhaiten mutta minun mielestäni salaatti ei riitä turvaamaan kasvuikäisen lapsen riittävää energian ja proteiinin saamista.

Vai selittäisitkö paremmin "ruokaisaa salaattia"? Onko siinä esim. papuja? Tonnikalaa? Vai koostuuko pelkästään salaatista, tomaatista ja kurkusta?

Ihan hyvinhän siinä lounassalaatissa voi olla kypsennettyjäkin ainesosia ja samaa kamaa mitä lämpimässäkin ruuassa olisi (kanaa, lohta, pastaa, riisiä jne.) joten en olisi huolissani, jos toinen pääruoka onkin salaatin muodossa :) Ja parempihan se on, että lapsi syö annoksen sitä monipuolista ja terveellistä salaattia kuin kaksi lusikallista perunamuusia.

Juu, jätä omaan arvoonsa vaan kun itse tiedät että lapsi saa tarpeeksi ruokaa. Ruokaisa salaattihan on mitä terveellisin lounas, meillä ne ainakin sisältää proteiinin lähteen, tuoreita vihanneksia, siemeniä, pähkinöitä ja hedelmiä. Paljon parempi kuin vaikka kalapuikot ja valmisperunamuusi ilman lisäkkeitä.

Se on tämä ajan henki nyt ylihysteerinen ja jokainen vanhempi on potentiaalinen uhkatekijä lapselleen. Minusta tehtiin viime perjantaina lastensuojeluilmoitus, uusi naapurini kertoi että hänen on pakko tehdä se ja velvollisuus naapurina. Telkkarista oli tullut joku ohjelma jossa vastuutettiin myös lähellä asuvat jos perheestä kuuluu ääniä. Eniten huolta aiheutti meidän pariviikkoinen vauva joka itki yöllä, ja muutenkin meillä itketään liikaa, hän epäili että lapsia voidaan satuttaa. Meillä on neljä alle kouluikäistä joista kukaan muu ei ole ikinä ollut huolissaan. :)

No, itseppä lapsesi tunnet parhaiten mutta minun mielestäni salaatti ei riitä turvaamaan kasvuikäisen lapsen riittävää energian ja proteiinin saamista.

Vai selittäisitkö paremmin "ruokaisaa salaattia"? Onko siinä esim. papuja? Tonnikalaa? Vai koostuuko pelkästään salaatista, tomaatista ja kurkusta?

No mä oletin heti, että se salaatti olisi vaikka kanasalaattia. Ehkä siksi, että syön itsekin ruuaksi usein salaatin, ja se tosiaan on ihan "oikeaa ruokaa". Mitään jäävuorisalaatti-tomaatti-kurkku-sekoitusta en edes miellä kunnon salaatiksi, vaan pelkäksi lisukkeeksi joka syödään lämpimän ruuan kanssa.

Neuvolan tädit ei ole yleensä missään asiassa oikeassa. Sellaita sosiaalitanttojen jeesustelua milloin mistäkin ei jaksa kuunnella. Meillä melkein syytettiin isää alkoholistiksi, kun se ottaa lauantaina muutaman oluen saunan jälkeen.

Kerropa muutama esimerkki tällaisesta "ruokaisasta salaatista".
Sen jälkeen voi paremmin arvioida korvaako se toisen päivän pääaterioista vai ei.

Meilläkin on lapsi, jolle pääruoat ei aina niin hyvin maistu. Erittäin mielellään korvaisi ne syömällä paljon ruisleipää, josta tykkää hurjasti.
Mutta minun tehtäväni äitinä on huolehtia lapsen ruokavalion monipuolisuudesta ja kertoa, että pelkkä ruisleipä ei riitä.

• Tykkää
Reactions: Marakatti
No kyllä ruokaisa salaatti nyt on paaaaljon parempi vaihtoehto kun muutama lusikallinen makaronilaatikkoa! Käsittämätöntä ohjeistusta neuvolasta.. Oletan, että salaatti on tosiaan ruokaisa (eli mukana myös proteiininlähde ja ehkä hiilareitakin) eikä pelkkää kurkku-tomaatti-jäävuorisalaattia. Terveellinen, ruokaisa salaattihan on mitä monipuolisin lounas.:)

Eli meidän ruokaisassa salaatissa on aina lihaa tai kalaa, usein riisiä tai pastaa ja kiitos vinkistä tulevaisuudessa myös cuscus on listalla :) Ja viisi ateriaa meillä syödään ( aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala) mutta puhuin vain noista pääateriaoista.

Ja kyse ei siis ole ruuan lämpötilasta lapselle, ei se suostu syömään ruokia minkäänlämpöisenä ;) Löysin tämän ratkaisun kun en jaksa maanitella ja houkutella lasta syömään kaksi kertaa päivässä, tekemällä ruokaisan salaatin jota lapsi syö mielellään ison annoksen, jää yksi houkuttelu pois.

Ja tämä asia nyt vaan tuli sen jutustelun ohella ilmi ja neuvolantäti päätti puuttua siihen ihan isolla otteella. Tiedän että jokaisella on tästä mielipiteensä, mutta mun mielestä lapsi saa nyt ravitsevvampaa ruokaa ja enemmän, mulle on pääasia että se lapsi syö jotain. Lähinnä tässä ahistaa kommentit jotka halutessaan voi tulkita uhkailuksi lastensuojelutoimenpiteillä. "Kokonaisvaltainen hyvinvointi", voi pliis me puhuttiin syömisestä ja nyt lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi on uhattuna!!!

Lapsen lempiruuat on näitä salaatteja. Ollaan aina niitä tehty ja olen aina pistänyt merkille miten mielellään lapsi niitä syö. Nyt vain olen luopunut siitä lämpimän ruuan teosta kun se ei kuitenkaan uppoa. Hullu maailma siksi että kun tarjoan lapselleni terveellistä ja ravitsevaa ruokaa jota hän mielellään syö, ryhdytään epäilemään lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia!

Hei, olen sulle jopa vähän kade!

Meidän nirso 3v. ei syö vihanneksia/salaatteja millään! Lämmin ruokakin on vähän niin ja näin, kun sekin ehtii usein jäähtyä ennen kuin lautanen on tyhjä...

Väkisin syöttämisestä tehdään lastensuojeluilmoitus, joten näillä mennään. ;)

Mut hei näillä mennään! Kiitti kaikille, nyt ehkä osaa jo vähän naurattaa tää juttu. Ja neuvolaan kerrotaan tästä lähtien kahdesta lämpimästä ruuasta ;)

Mun mielestä ruokaisa salaatti kuulostaa tosi hyvältä vaihtoehdolta lapselle, jos muuten on syöminen hankalaa. Ja ainakin saa sitten kasviksia ja vihanneksia sen salaatin muodossa. Hyvä homma :)

Munkin lapsuudessa on kotona syöty ruokaisia salaatteja, lemppari oli savulohisalaatti.

Yhteistyössä