kaksi keskenmenoa rvk 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Suru

Jäsen
21.01.2005
65
0
6
Minulla on nyt vuoden sisällä ollut kaksi keskenmenoa. Kummassakin sikiö lähtenyt kehittymään ja syke jo näkynyt, mutta rvk 10 alkanut vuoto, sikiö vastannut paria viikkoa pienempää. Kolme onnistunutta raskautta näitä ennen, tosin vuosia sitten.
Olo on toivoton ja lannistunut... mistä voi johtua että kummassakin peräkkäisessä "hyvin" alkaneessa raskaudessa kävi näin...? Onko se vain huonoa tuuria, vai johtuuko jostain.
Olen miettinyt voisiko syynä olla esim keltarauhashormonin vähyys tms. Aiemmin kiertoni oli n. 27 vrk, viime vuosina 23-24 vrk. Luin jostain että keltarauhashorm. puute voi vaikuttaa näin.
Niin, tiedän että monet painivat samojen kysymysten kanssa. Vastausta ei ehkä ole. Tässä vain surun puserruksessa yrittää ja yrittää etsiä jotain selitystä...

Mulla on just sama tilanne. Olen 45 v. Kaksi isoa lasta jo on, mutta vuoden sisällä kaksi raskautta keskeytynyt noin viikolla 7. Molemmat huomattiin ultrassa viikolla 10 ja sain lääkeellisen tyhjennyksen. Kävin toisen jälkeen juuri jälkitarkastuksessa ja lääkäri kehotti yrittämään uudestaan, kun kaikki sisäkalut näyttävät olevan kunnossa. ja munasoluja näytti olevan kypsymässä. Edellinen lääkäri kyllä kovasti varoitteli toistuvista keskenmenoista minun iässäni ja sanoi, että kaksi keskenmenoa merkitsee entistä suurempaa riskiä kolmannella kerralla.

Olen miettinyt pääni puhki tuota keltarauhashormonia. Minullakin kierto on enää vain 22 vrk. Ovulaatio näyttää testien mukaan tapahtuvan säännöllisesti ja olen tullut helposti raskaaksi.

Laskin, että olen näiden keskenmenojen kanssa ollut tekemisissä 9 eri lääkärin kanssa. Kaikkien kanssa ihan lyhyesti, enkä ole saanut tarkempia vastauksia siihen, voisiko keskenmenoissa olla kyse muustakin kuin alkion kromosomivioista. Vastaus on aina ollut, että iästä ne johtuvat - ikään kuin asiaa ei kannattaisi sen enempää pohtia. Tunnen itseni hölmöksi, jos edes ajattelen meneväni gynekologille tai lapsettomuusklinikalle tämän asian kanssa. Mutta tuntuu raskaalta, jos vielä käy näin.

En tiedä, onko itsehoidosta apua, mutta www.mothersover40.com/ -sivuilta löysin tietoa kasvipohjaisista keltarauhastuotteista ja niiden hyödyllisyydestä raskaudelle. Joten tilasin Emeritan Pro gest -keltarauhasvoidetta. Ajattelin kokeila sitä, jos vielä tulen raskaaksi. Ei siitä ainakaan haittaa tutkimusten mukaan ole.

Mutta jos joku tietää, pääseekö tämän ikäinen kunnon tutkimuksiin keskenmenojen jälkeen, niin kertokaa. Uskon kyllä enemmän lääketieteeseen kuin luontaistuotteisiin...

No kannattaisi varmaan tarkistaa hyytymistekijät verestä. Minullakin on ollut kaksi keskenmenoa ja sen jälkeen ei ole raskautta kuulunut.
Eli en päässyt sitten keskenmenotutkimuksiin (raja on kolmessa km:ssa).
Syitä on siis monia, mutta jos keskenmeno tapahtuu sinulla noin myöhään,
kannattaa kokeilla esim. 50-100 mg /päivä ( en ole varma määristä..)minidisperiiniä seuraaviin raskauksiin. Se ohentaa
verta sen verran, että istukkatukokset vähenevät. Jos tulee kolmas km,
pääset varmasti sitten tarkempiin tutkimuksiin. Et varmaan halua sitä, mutta
näin rankkaa elämä on.
Myös keltarauhashormonia voi tahtoa gyneltä tukemaan alkuraskautta (lugesteron). Mutta sitä varten teettäisin kyllä keltarauhashormonikokeet,
ettei käytä turhaan.

minulla on ollut myös 2 keskenmenoa vuoden sisällä. kolmas raskaus onnistui ja nyt minulla on 4kk:inen poika! olen 25 vuotias. raskaaksi tuleminen ei ainakaan ollut ongelma, minulla oli aina 3:t kuukautiset raskauksien välillä. keskenmenot huomattiin 10-11 vkoilla verenvuotona. nyt minulla on vieläkin vauvakuume, kaikki on mennyt niin hyvin.
takaraivossa nakuttaa pelko, en tiedä kuinka jaksaisin vielä kolmannen keskenmenon.
miten teidän lapsenne ovat äidin keskenmenon kohdanneet ja ymmärtäneet?
miten se on vaikuttanut perheeseenne?

Onnea terveestä vauvasta!

Minä en mieheni kassa kertonut raskauksista ja niiden keskeytymisistä kenenllekään, ei edes omille lapsille, koska olin jo 44-45v. Niin suuri on keskenmenoriski, että emme haluneet herättää odotuksia. Jos vielä tärppää ja pääsisin läpi seulontatutkimuksistakin, niin sitten alkaisimme todella "odottaa" ja kertoisimme ensimmäisenä lapsille ja sitten muille sukulaisille. Nyt on ollut helpottavaa, että ei ole tarvinnut käydä tätä läpi muiden kuin miehen kanssa läpi.

Nuorempana tilanne on eri. Jos keskenmenon riksi ei ole niin suuri, voi asiasta kertoa jo aiemmin. Mutta jos sitten tulee keskenmeno, se tätytyy surra myös lasten kanssa.

Hei!

Minulla on myos ollut kolme alkuraskauden keskenmenoa. Kahdessa niissa sikio lopetti kasvamisen n. viikon 9 - 10 kohdalla, mika sitten huomattiin ultrassa pari viikkoa myohemmin. Kolmannen keskenmenon jalkeen aloitettiin tutkimukset, joissa selvisi, etta olen MTHFR positiivinen ( veren #&%?$!* pitoisuus liian korkea ) laakarin mukaan taman EI PITAISI aiheuttaa alkuraskauden keskenmenoa, mutta nyt minulla kuitenkin on laakitys tahan ja lisaksi minulle maarattiin vauva aspiriini ja vitamiineja.
( en ole varma milla nimella tuota MTHFR:ta kutsutaan Suomessa, kun en siella asu, mutta asiasta loytyy paljon englannin kielisia web-sivuja )

Lisaksi tutkimuksissa selvisi, etta minulla on tasapainoinen kromosomi translokaatio. Laakarien mielesta tama todennnakoisesti on syyna keskenmenoihini. Korkean ikani ( 41 v. )johdosta laakarit suosittelivat meille IVF:aa seka alkiolle tehtavaa kromosomitutkimusta. ensimmainen hoito on nyt suunnitteilla joskus tammi - helmikuulle.
Mielestani kannattaa ehdottomasti menna tutkimuksiin, koskaan ei tieda mita niista selviaa. Ja suurin osa tutkimuksista on yksinkertaisia verikokeita. Minullekin laakari sanoi, etta voinhan mina lahettaa sinut naihin tutkimuksiin, mutta varaudu siihen, ettei mitaan vikaa loydy vaan keskenmenot johtuvat korkeasta iastani. Taytyy sanoa, etta laakarini oli tuloksista enemman yllattynyt kuin mina.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 20:22 vieras kirjoitti:
Kiitoksia vaan!
=) ja onnea myös teille mahdollisiin uusiin yrityksiin!
minun tuli kerrottua kaikille raskauksista, uutista keskenmenosta oli todella paljon vaikeampi kertoa eikä siitä kaikille tullut heti kerrottuakaan. kolmannen raskaudenkin aikana sitten yhdessä ystävien ja perheen kanssa jännitettiin ja iloittiin kun ensimmäisessä ultrassa näkyi elävä olento.
on vaikea pitää niin suurta asiaa itsellään, vaikka joskus se olisikin parempi.
kaunista syksyä!

Minulla myös kaksi keskenmenoa, ensimmäinen rv 13+2, toinen viime viikolla rv 8+4. Tuolta toisesta ketjusta lueskelin että useistakin keskenmenoista huolimatta (yli kolmekin) on monella silti onnistuneita raskauksia ja se tietysti herättää toivoa omallakin kohdalla, vaikka juuri nyt tuntuu kovin surkealta. Keskenmenojen syitä voi olla paljon, eikä varmaa syytä välttämättä edes saada selville. Tärkeintä kai olisi se, että vaikka joutuu useita eri lääkäreitä kohtaamaan tämän asian kanssa, niin saisi rauhassa jonkun gynekologin kanssa puhua kaikki mieltään askarruttavat asiat kunnolla läpi. Omalla kohdalla se on ainakin auttanut kun olen hyvän ja asiantuntevan yksityisgynekologin löytänyt. Tsemppiä ja voimia muillekin samassa tilanteessa oleville!!!

Yhteistyössä