Kakkuleipuritaiturit! pari helppoa kysymystä teille...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jauhopeukku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jauhopeukku

Vieras
Hei mestarileipurit, tässä amatöörin kysymyksiä....toivottavasti jaksatte auttaa!

Mitä eroa on jos leivittää kakkuvuoan korppujauhoilla tai vehnäjauhoilla?
Kannattaako kakkupohja halkaista ennen pakastusta?
Teettekö itse lemon curdin vai käytättekö ostotahnaa?
Mistä saa vaniljakreemijauhetta, ja kannattaako sitä käyttää?
Mikä on paras kostukeliemi: maito, mehu, sokerivesi, jokin muu?
Jos laittaa marjoja päällikoristukseksi, käytättekö hyytelösokerilientä vai liivatelehtiä?

kiitos jo etukäteen!

En jauhota vuokaa. Hyvä vuoka ei sitä tarvitse. Rasvaan vain. Mutta ulkonäkö on minusta ero.

Halkaisisin, jotta olisi helpompi käyttää pakastuksen jälkeen.

Kostutukseen käytän itse mehua, jotta olisi mahdollisimman vahva maku. Maito ja sokerivesi eivät maistu. Limppariakin on joskus tullut käytettyä...

Vastaan muutamaan kysymykseen.
Vaniljakreemijauhetta löysin Cittarista. Itse kostutan kakut spritella. Jos teen mansikkakakun, niin laitan niitä mansikoita siihen päälle, ilman mitään hyytelöintiä. En oo koskaan kokeillut livittää vehnäjauhoilla. Laitan joko mannaryynejä tai korppujauhoja.

Ihan kaikkeen en osaa vastata:

Kakkuvuoan jauhottamiseen vehnäjauhot on parempi, korppujauhoista jää selkeä pinta kakun päälle ja reunoille. Vehnäjauhot (kuten varmasti tiedät) on hienojakoisempia.

Kakkupohjaa ei kannata halkaista heti tuoreena (mieluusti edellisenä päivänä leivotaan pohjat, ei täyttöpäivänä), joten jos pakastat pohjan, niin älä halkaise sitä.

Vaniljakreemijauhetta saa esim. Citymarketista (Prismasta en ole löytänyt), on mausteosastolla muovitölkissä. Itse käytän sitä monenlaiseen leivontaan, joten minulla on sitä aina kaapissa.

Itse kostutan usein maidolla, mutta kostuke kannattaa valita aina täytteen mukaan. Esim. joihinkin kakkuhin sopii ehdottomasti joku muu paremmin. Maito on aika neutraali, samoin sokeriliemi. Erilaisilla mehuilla saa erilaisen "jujun".

Itse käytän hyytelösokeria kiilteeseen marjojen päälle.

Korppujauho pitää tietyt kakut paremmin ryhdissään, ei valahda keskeltä yhtä pahasti kuin vehnäjauholla jauhotetussa vuoassa.

Hyytelösokeri on minusta mukavampi ja helpompi käyttää.

Kostukeliemi on makukysymys, omaan bravuurikakkuuni tulee alimpaan kerrokseen konjakkia ja vettä, muihin pelkkää vettä.

Alkuperäinen kirjoittaja jauhopeukku:
Hei mestarileipurit, tässä amatöörin kysymyksiä....toivottavasti jaksatte auttaa!

Mitä eroa on jos leivittää kakkuvuoan korppujauhoilla tai vehnäjauhoilla?
Kannattaako kakkupohja halkaista ennen pakastusta?
Teettekö itse lemon curdin vai käytättekö ostotahnaa?
Mistä saa vaniljakreemijauhetta, ja kannattaako sitä käyttää?
Mikä on paras kostukeliemi: maito, mehu, sokerivesi, jokin muu?
Jos laittaa marjoja päällikoristukseksi, käytättekö hyytelösokerilientä vai liivatelehtiä?

kiitos jo etukäteen!

miksi leivitätä? ei ole mitään merkitystä.. leivin paperi vuan phjalle ja paletilla reunat irti. Miksi pakastat? säilyy myös huoneenlämmöss tai jääkaapissa hyvänä. ei niitä ole tarkotus montaa kuukautta säilyttää. osto tahna tai tehen itte, ohjetta en voi antaa koska työpaikan... isommista markeiteista löytyy tai jos saat joltaki ostettua tukusta. appelsiini/ sitruuna mehu on paras kostuke, suklaa kakkuun konjakkia... jäiset marjat kakunpäälle ja hyytelösokeri päälle.

ok, kiitos kaikille vastaajille!

otin muuten justiin pohjan pois uunista ja tosissaan ulkonäköön se vehnäjauhon käyttö vaikutti (siis erittäin positiiivisesti) .

ja narikka hei, säilyiskö tosiaan jääkaapissa hyvänä 6 päivää? pakko jakaa hommia eri päiville ennen juhlia, kun hommaa on aika paljon ja jaloissa pyörii pyöriäinen!

säilyy, annan pääni pantiksi. anna jäähtyä kunnolla ja muovipussiin ja jääkaappiin. pakastus vain "haprastuttaa" kakun rakennetta. kuivakakut menevät vain hunompaan suuntan jos pakastaa..

Yhteistyössä