kakkatahrat pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja timpe80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

timpe80

Vieras
Hei!

Tuoreena äippänä täällä mietiskelen, että riittääkö vauvan kakkatahroille, jos vaatteet pesee 60 asteessa? Onko siis 40 astetta liian vähän, kun olen tottunut lähes kaikki omat vaatteet 40:ssä.Tarvitseeko kaikki tahrat ensin käsitellä tabortilla tai jollain muulla aineella ja liotatteko tahraisia vaatteita ennen pesua?
Onneksi vaipat suurimman osan ajasta pitävät hyvin, mutta muutamiin vaatteisiin on tullut kauheat kakkatahrat enkä haluaisi, että tahrat jämähtävät jos pesen ne väärin.
Kiitos jo etukäteen neuvoista!

Mä ainakin laitoin heti nestemäistä pesuainetta suoraan tahraan ja sitte vatiin likoomaan. Sen jälkeen lakanoitten tai pyyhkeitten kanssa 60 ohjelmalla pyörimään. Sinappi kyllä jämähti hetkessä kiinni, jos ei niitä heti liottanu tai pesi liian alhasella lämpötilalla.

mä oon kylläkin pessy ihan liottamatta 40asteessa ja on siinäkin ihan puhtaaksi tulleet. pesen vieläpä vain pari kolme koneellista viikossa,joten ois uskonu tahrojen jämähtävän mutta ei.

En ole minäkään liottanut. Yleensä pesen 60 asteessa vauvanvaatteet ja vaipat, mutta vaatteita myös neljässäkympissä. Ihan normaalilla hajusteettomalla pesuaineella. Tahroja ei ole jäänyt.

Pesukoneen tehosta taitaa riippua myös miten hyvin tahrat lähtee. Meillä oli vanha, p*ska pesukone, johon meni 4kg pyykkiä ja linkous oli 1000 kierrosta minuutissa. Nyt 8kg kone, joka linkoaa 1600. Ilman tahranpoistoaineita irtoaa jopa porkkanatahrat.

Mä pesen myös kakkaset kestovaipat perheen muun pyykin joukossa ja usein 40 asteessa. Hyvin irtoaa suurin osa tahroista. Jos "kakassa" on mustikkaa joukossa, niin siitä saattaa kyllä jäädä tahra (ainakin vaipan imuihin, vaatteisiin meillä ei kakkaa ole tullut).
Paras konsti tahroihin on UV-säteilytys, eli aurinko! Kaikki tahraset vaatteet vain aurinkoisena päivänä ulos kuivumaan tai muuten vain tuulettumaan niin kyllä saa tahrat kyytiä.

Omia kokemuksia kakkatahroista: Ensinnäkin kannattaa heti huuhdella irtokakat vaatteesta pois ja sitten sappisaippuaa päälle. Sappisaippua on kunnon luonnontuote, jolla saa kakkatahrat lähtemään, varsinkin villasta ja muista luonnonmateriaaleista. Eli sitä hierotaan suoraan tahralle ja huuhdellaan pois. Sen jälkeen vaatteen voi laittaa normaaliin konepesuun, jos on vielä tarvetta.

Yhteistyössä