Kaivataan kommentteja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vierailija_

Aktiivinen jäsen
10.05.2004
2 155
0
36
Mulla on yksi lapsi 1,5 v. Haluaisin toisen lapsen. Ikää on 31v. Mulla on korkeakoulututkinto mutta ei sen alan töitä. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla.

-yrittäsinkö saada toisen lapsen kun ikää tulee koko ajan lisää
vai
- sitten vasta kun löydän oman alan töitä

mitä tekisit?

Minäkin olen 31v ja minulla on 1v3kk poika. Olen työttömänä, tosin nyt haen aktiivisesti töitä. Ammattiani vastaava työtä tuskin saan, mutta mulle käy kyllä muutkin hommat. Olen ajatellut, että kunhan jonnekin pääsen vaikka vajaaksi vuodeksikin niin sitten voisin alkaa suunnittelemaan toista lasta.

Itse olen sitä mieltä, että lapset ensin ja sitten ehtii etsiä sopivaa työpaikkaa ja paiskia hommia vielä monta kymmentä vuotta.

Teepä kumpaakin yhtaikaa. Koskaan et tiedä milloin kumpikin tärppää. Eli kummankaan suhteen et itse kykene täysin vaikuttamaan ajoituksella.

Samassa tilanteessa täällä, akateeminen, kolmikymppinen, ei vakityötä ja yksi pieni lapsi., vielä ä-lomalla. Iän takia pitäisi juuri ryhtyä toimeen.Mutta hirvittää kun ei vakityötä plakkarissa. Toki etsin.

Kerro mihin päädyit ja miten kävi, samassa veneessä kun ollaan.

Muistakaa, että kaikki raskauteen liittyvät riskit kasvavat todella lujaa 35 jälkeen, eli jos lapsia tahsotte, niin yritystä putkeen sekä vauvan että työn suhteen, ja sit aika näyttää kumman vuoro nyt on. Ei se maailma tule sen valmiimmaksi, vaikka töitä vääntääkin.....
Nimim. STRESSI, eli jos olisin riskit tarkempaa tiennyt, niin ehkä olisin valinnut toisin

Kyllä minäkin uskon, että me paikkamme työelämässä vielä löydetään. Ja kannattaako lasten ikäeroa kovin pitkäks töiden tai pätkätöiden takia venyttää. Kyllä me vielä töihin ehditään, lasten saaminen myöhemmin ei enää niin helppoa ja riskitöntä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 13:41 vieras kirjoitti:
Yrittäisin sitä toista lasta, töitä ehtii tehdä myöhemminkin!

Ehtii tehdä toki, mutta neljän kympin tienoilla alkaa jo hienoinen ikärasismi. Naiselle aina etu jos vakipaikka yms. Mutta kumpaakaan et kykene ajoittamaan, eli teepä päälekkäin. sitten näet, miten kumpikin ajoittuu.

Kyllä sulla työvuosia on edessä enemmän kuin lapsentekovuosia... Siis lapsentekoon suosittelisin! Ite tein esikoisen 33-vuotiaana, ja nyt kun hänellä ikää 1v 4kk, niin odotetaan pikkukakkosen syntymää. :heart: Sittenpä on lapset tehty, ja jatketaan taas töiden hakua! En ainakaan itse osaa edes ajatella jaksavani pienten lasten kanssa "sitten joskus", kyllä nytkin on ikää jo aivan tarpeeksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 13:41 vieras kirjoitti:
Yrittäisin sitä toista lasta, töitä ehtii tehdä myöhemminkin!

Peesaan tätä! Ja joskus voi olla niinkin harmittava tilanne, että toista ei kuulukaan vaikka eka tuli heti... toivottavasti sinulla tärppää, jos niin ajattelette!! Töihin kyllä ehtii myöhemminkin ja tällä nykymeiningillä töitä saa tehdä niin pal, että niihin hukkuu!

Iän puolesta suosittelisin kyllä sitä lapsen tekoa. Ihan tosiasia on, että mitä enemmän tulee ikää, niin sen huonommin jaksaa. Tai ainakin minä koin niin, olin neljännen lapsen saadessani 34-vuotias ja muut syntyivät kun olin alle kolmenkymmenen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 12:46 vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi lapsi 1,5 v. Haluaisin toisen lapsen. Ikää on 31v. Mulla on korkeakoulututkinto mutta ei sen alan töitä. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla.

-yrittäsinkö saada toisen lapsen kun ikää tulee koko ajan lisää
vai
- sitten vasta kun löydän oman alan töitä

mitä tekisit?

Olin täysin samassa tilanteessa täysin samanikäisenä, saatiin toinen lapsi mikä oli ihanuus johon ei uskottu. Nytkään ei ole korkeakoulututkinnon avullakaan töitä, lapset nyt 1 ja 4. Lapset oli todella kauan toivottuja ja haluttuja, onneks en sillon laittanu töitä tärkeämmäksi! Millon lie töitä eteen tulee.. Eli yritä sitä lasta!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 10:17 Henna kirjoitti:
Mulla ikää muutaman päivän päästä 34v, esikoinen 7kk. Samaan aikaan tässä yritetään pikkukakkosta ja haetaan työpaikkaa/ lopputyöpaikka... Katsotaan mikä tärppää ekaksi :)

Samoin. Ei minusta kannata "vain" yrittää lasta, siinä voi mennä vuosi puolitoista, yrityksessä. Ei siinä liene pahaa jos katsoo kumpi yrityksellä tärppää ensin. En ymmärrä miksi se olisi vain jompi kumpi. Lapset kun ei tilaamalla tule.

Töitä riittä toki, mutta kaikki eivät niitä saa. Jopa koulutetuilla. Mitä vanhemmaksi tulee (ikärasismi alkaa jo varhain) sen hankalampaa saada esim. vakipaikkaa. Jos ei oman alan kokemusta edes 35-v. ala olemaan.

Itse en katsoisi jaksamista pahimmaksi ongelmaksi iän karttuessa. Pikemminkin raskausmahdollisuuden vähenemisen ja keskenmenoriskin lisääntymisen.

Siis toki lapsi on se tärkein. Mutta miksi pitäisi vain jäädä yrittämään toista? Työtä kun vaan tarvii elääkseen (siis rahaa).

Yhteistyössä