Kaivataan kokemuksia hoitajasta kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piu

Vieras
Pienin kylläkin vasta 5,5 kk, mutta alkoi jo mietityttää tuo työhönpaluu, joka kuitenkin on jossain vaiheessa välttämätön. Todennäköisesti viimeistään sitten, kun nuorempi on noin vuoden ikäinen. Pidempi hoitovapaa on pois suljettu taloudellisista syistä. Eli meillä on kaksi lasta, toinen nyt 1v 8 kk ja toinen 5,5 kk.

Lähinnä kaipaisin kokemuksia sellaisilta, jotka ovat päätyneet hoitajan palkkaamiseen omaan kotiin. Tuleeko paljon kalliimmaksi kuin päivähoito? Saako siihen tukia? Millainen paperisota olisi tiedossa? Tekeekö hoitaja ruoat sekä itselleen että lapsille (sehän on varmaan sovittavissa)? Entä jos teillä on kotieläimiä, onko tullut ongelmia sen suhteen (hoitaja ei tietenkään saa olla allerginen)? Voiko työsopimukseen sisällyttää esim. kevyttä siivousta? Kaikkea saa kommentoida, mitä en ole itse ajatellut :) Au-pairiakin olen ajatellut, mutta mutta... siinäkin oma paperisotansa ja tietysti olisi koko ajan läsnä vieras henkilö. Se taas tuntuu ajatuksena oudolta.

Tuntuisi vaan niin paljon paremmalta vaihtoehdolta kahden pienen kanssa kotihoito, kuin se, että pitäisi raahata lapset joka aamu hoitoon ja arsenaali tavaraa mukaan...

Hei! Vastaanpa vaikka kokemukseni onkin toisinpäin, eli olen itse ollut hoitajana toisen kotona. Kun aloitin, olivat lapset 1v6kk ja 3v. Työtehtäviini kuului lasten päivittäisen perushoidon lisäksi kotitöitä (sisähommia) ja ruoanlaittoa kahdesti päivässä. Kela maksoi minulle suoraan kotihoidontuen, isäntäperhe sitten loput. Meillä oli sovittuna tietty tuntipalkka. He maksoivat palkan lisäksi pakolliset tellit ja lellit, sekä laskivat veron osuuden. Kävin päivähoidon ohjaajalla haastattelussa ennen työn aloittamista. Perheessä oli myös kaksi kissaa, joiden ruokkiminen ja hiekkalaatikon tyhjennys kuului tehtäviini niin pyydettäessä.

Olin ihan tyytyväinen paikkaan, mutta tokihan se ajan myötä alkoi tuntua enemmän kuin työltä molemmin puolin, milloin alkoi myös ns. ongelmat, eli palkka ei tullut pyytämättä ajallaan, eikä työajoista pidetty enää kiinni niin tiukasti. Kaikenkaikkiaan minulle jäi mukavat muistot.

Olen ajatellut samanlaista järjestelyö omien lapsieni kohdalla, kunhan asia on ajankohtainen.

Kerropa Heppu suoraan että paljonko se palkka oli? Nimenomaan tällaisia konkreettisia faktoja täällä kaipaisi kun kerran nimettömänä kirjoitetaan niin ei luulisi olevan ongelma. Kotihoidontuki on sen 294 joten se vähennetään sitten siitä mutta mitä tulee perheen maksettavaksi? Kyllä se varmaan siinä 1000 euroa kuitenkin kuussa täytyy olla minimissään eikö? Joten vaihtoehto on edes harkittavissa vain todella hyvätuloisissa perheissä? Tulee vain huono omatunto siitäkin kun lukee näistä että tämä olisi hyvä hoitomuoto, sillä varmasti olisikin en yhtään sitä epäile, mutta varmastikaan 80% ei tähän olisi varaa. Veikkaan että tällä hoitojärjestelyllä suurimmalle osalle tulisi halvemmaksi olla äidin itse kotona kun laskee myös kaikki työmatka, työruoka ym. kulut Ja ilmeisesti mitään kuntalisiä ei tällaisista lapsista saada.

Olin myös hoitajana perheessä, jossa kolme lasta. Kuukaudessa käteen sain noin 950€ (olin tuolloin vielä vailla ammatillista koulutusta). Työpäivän mitta oli 9 tuntia, koska vanhemmat teki töissään 8 -tuntista. He ainakin saivat minut halvemmalla kuin kunnallisen päivähoidon, vaikka eivät kuntalisää olisi saaneetkaan (minkä kyllä siis saivat).Koska kolmen lapsen kunnallinen hoito olisi maksanut varmaan noin 600€, ja vaikka minullekin olisivat maksaneet tuon 600 tai enemmänkin, saivat he lisäksi helpommat aamut (!), valmiin ruuan illaksikin, pyykkihuoltoa ym. ym.

Meillä oli viime kevään lapsilla hoitaja kotona. Järjestely oli meille 500-600 euroa kalliimpi kuin kunnallinen hoito, mutta aamujen kiireettömyys ja pienimmäisen hoito tutussa ympäristössä olivat oiva vastine rahalle. Tellit ja lellit ja muut viralliset kuluthan ne kotihoidon kalliiksi tekevät. Hoitajallemme olisimme mielihyvin maksaneet enemmänkin palkkaa, mutta muiden pakollisten maksujen kanssa kuluista olisi tullut meille liian suuret. Meillä siis on kaksi lasta, kolmella lapsella kotihoidon ja kunnallisen hoidon taloudellinen ero ei enää kovin suuri ole.

Kiitos tähän mennessä vastanneille! Lisää mietittävää :) Jäi aluksi mainitsematta, että ajatuksena on siis ensin kotihoito ja ehkä sitten, kun nuorempi n.3 v, niin siirtyä ihan päivähoitoon/perhepäivähoitoon. Sais sitten harjoitella tuota muidenkin lasten kanssa toimentulemista.

Kuntalisää ei meidän kunnasta saa, joten sillä ei ole mitään merkitystä. Työnantajana oleminen on tosin kallista, sehän on yritystenkin suurin menoerä nuo palkat, tai lähinnä palkoista maksettavat kulut.

Kolmaskin vaihtoehto tietysti on olemassa, nimittäin jos tuon kolmannen lapsen vielä onnistuisi saamaan, niin kunta maksaa hoitajan kotiin :) Jotain positiivista tässäkin kunnassa, vaikka eivät kuntalisää maksakaan. Kuitenkin omaa jaksamistani ajatellen jo kahdenkin kanssa on tekemistä eli mikäli kolmas ilmoittaisi tulostaan, niin siinä tapauksessa pitäisi hankkia kodinhoitoapua.

Lisää vaan vastailuja, kiitos! Ja molempien osapuolten mielipiteet kiinnostavat!

Maruska eli teillä meni kaikkiaan se 1000 € pelkkään lasten hoidon järjestämiseen eikö?

Kiitos kaikille kirjoittaneille. Tässä hoitomuotojen sekamelskassa olisi vain niin kiva saada täysin täyttä faktaa etenkin hinnosta että voi suoralta kädeltä tiputtaa pois vaihtoehdot jotka eivät esim. omaan talouteen käy. Jo pelkkä yksityinen päiväkoti ja perhepäivähoito ovat asioita joiden hintaa on tosi vaikea tietää kun kaikki aina vaan puhuvat, että kyllä se lähes yht yhteen menee kunnan tukien jälkeen siis samaan hintaan kuin kunnallinen päivähoito eli sen 200 €/lapsi... Ota näistä kaikista nyt selvää... :)

Juu, lastenhoidon järjestämiseen meni veroineen kaikkineen noin 800 - 1000 euroa kuukausi. Hoitaja oli tuntipalkalla, joten joinakin kuukausina kulut olivat pienet (joskus alle tuon 800:kin muistaakseni), joinakin kuukausina suuret. Mutta kuten sanottu, suuri osa tuosta summasta on niitä työnantajan kuluja, veroja, tellejä ja lellejä sun muita.

Hoitajan palkka koostui meillä meidän maksamastamme osuudesta sekä yksityisen hoidon tuesta, jonka maksamisen jakoivat Kela ja kaupunki.

Yhteistyössä