\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2005 klo 10:19 Marjuska kirjoitti:
Vielä tähän omakin näkökantani aiheeseen "pitää itse hoitaa kun on hankkinut". Mites te, jotka ette halua isovanhempia vaivata lastenhoidolla. Ovatko vanhempanne hoitaneet teitä lapsina aina itse vai onko teitä kiikutettu useasti isovanhempien hoiviin? Itse olen jo alle kouluikäisenä viettänyt useita viikkoja kesällä äitini vanhempien luona maaseudulla ja lisäksi talviaikaan ainakin kerran kuussa viikonloppuyön isäni vanhempien luona. Lisäksi 70-luvulla oli ns. kesäsiirtoloita, joissa oltiin 3 viikkoa kerrallaan ja vain viikonlopuiks tuotiin kotiin. Nyt nämä vanhempani, jotka työnsivät minua lapsena isovanhempien tai muiden hoiviin, ovat niin itsekkäitä (edelleen), että suostuvat lapsiemme hoitamiseen vain tosi harvoin = yökylään n. 2 krt vuodessa. Jos äidilläni on työpäivä takana, mutta sen jälkeen viikon vapaa edessä (hän on osa-aikaelälleellä, siis viikon töissä ja viikon vapaalla), niin silloinkaan ei voi lapsia ottaa, koska on töistä väsynyt. Yritän ymmärtää, että 6-kymppistä jo työelämä rasittaa niin, ettei siitä palaudu kovin helposti. Lisäksi äitiä rasittaa tietenkin se, ettei isäni osallistu lasten hoitoon mitenkään. Katsoo vain apaattisena telkkaria tai tekee ristikoita. Hän ei ole sydänvaivojensa takia ollut työelämässä enää kymmeneen vuoteen. Sisaruksia minulla ei ole, joten muilla kuin näillä kahdella lapsellamme (1 v ja 6 v) heitä ei rasiteta. Mieheni vanhemmilla, jotka ovat jo yli 7-kymppisiä, on 11 lastenlasta ja heillä riittää aina aikaa ja rakkautta lapsenlapsilleen. Heilläkin lapsemme ovat joskus olleet, mutta kun niitä lapsenlapsia riittää ja ikääkin on jo noin paljon, emme heitä halua kovin usein rasittaa.
Lastenhoito ei kuulu isovanhemmille.
Minut on hoidettu lapsena aina kotona, ja ei ole kiikutettu isovanhempien hoidettavaksi. Mummoloissa on käyty kyläilemässä, mutta omat vanhemmat ovat aina hoitaneet. Ja en olisi edes halunnut jäädä mummolaan yksinään, olen aina viihtynyt hyvin kotona. En ole ollut kesäsiirtolassa, enkä olisi semmoiseen halunnut mennäkään.
Alle kouluikäisenä useita viikkoja isovanhempien hoidossa ja 3 viikkoa kesäsiirtolassa, no huh, huh!
Tuttua on, että näistä 1960- ja 70-luvun itsekkäistä, isovanhempia ilmaisina lastenhoitajina pitäneistä vanhemmista, on tullut äärimmäisen itsekkäitä isovanhempia. Nämä isovanhemmat haluavat jyrätä äidin ja isän alleen. Nykyajan trendi on, että isovanhemmat pitävät lapsenlapsia jonkunlaisina "näyttelyesineinä".
Mieheni on ollut lapsena paljon isovanhempiensa hoidettavana. Hän on ollut lapsena mummolassa kuukaudenkin yhteen menoon! Kerran ihmettelinkin anopille, että mitäs Te lapsen vanhemmat sitten teitte, kun olitte itse kesälomalla yms. Miksi ette itse hoitaneet lapsia, vaan lapset piti kuitenkin työntää mummolaan hoitoon? Anoppi ei vastannut tähän mitään.
Mieheni vanhemmat ovat käyttäneet härskisti omia isovanhempiaan ilmaisina lastenhoitajina ja mummoloita lasten varalaskupaikkoina. He ovat nyt mukavuudenhaluisia isovanhempia. He haluavat kuoria omista lapsenlapsistaan vain kermat päältä, vanhemmille kuuluu "arjen työ".
En ymmärrä vanhempia, jotka työntävät lapsiaan mummolaan hoitoon pitkiksi ajoiksi kerrallaan. En laita omia lapsia mummolaan yökylään pienenä. Alle kouluikäisiä lapsia en laita ollenkaan yökylään. Kouluikäisenä lapset ovat olleet yksinään yökylässä, ja pisin aika on ollut muutama päivä. Lastenhoito ei isovanhemmille kuulu B).