Kaikkien pitäis kokea työttömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hömelö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hömelö"

Vieras
Monilla on aika mustavalkonen käsitys työttömyydestä. On totta, että tästä maasta löytyy myös niitä työtä kaikin mahollisin keinoin vieroksuvia sossu-tatuja, ja samoin niitä ihmisiä, jotka hienon koulutuksen saatuaan ei suostu muun alan töitä ottamaan vastaan ihan vaan siksi, että papereiden takia ollaan ihan liian hyviä ja hienoja tavalliseen duunarin hommaan. Mutta kyllä se työttömyys monessa tapauksessa tarkottaa myös sitä, että työtä ei yksinkertasesti saa. On liian vähän kokemusta tai korkeakoulutusta osaan hommista, osaan on ehkä ylikoulutettu tai työkokemusta löytyy niin paljon ettei potentiaalinen työnantaja usko työntekijän pysyvän työssä kovinkaan pitkään, osaan työpaikoista on niin turkasen paljon hakijoita, että työn saaminen on silkasta tuurista kiinni. Moni asuu paikkakunnalla, missä ei yksinkertasesti ole töitä, mutta jos asuntolaina on niskassa eikä kämppää saa myytyä, on älyttömän vaikeeta muuttaa toiselle paikkakunnalle. On yksinhuoltajia pienten lasten vanhempia, jotka ei kykene tekemään yötyötä ja jättämään lasta yksin. Tähän nähden on välillä aika rankkaa kuultavaa ja luettavaa, miten KAIKKI työttömät on patalaiskoja veronmaksajien elättejä, joista ei ole mitään muuta kuin haittaa. Kaikkien pitäis kerran elämässä kokea ne yllättäen tulevat potkut, niin ehkä pystyis ymmärtämään vähän paremmin niitä ihmisiä, jotka on olosuhteiden pakosta oman tahdon vastasesti työttömänä, vaikka kaikkensa tekis työllistymisen eteen.

Hyvin kirjoitettu ja olen kanssasi samaa mieltä.

Minäkin kaikkivoipaisena kuvittelin, että töitä saa kun hakee vaan. Ei ollut pahemmin edes tarvinnut hakea aiemmin. Paljon ihan pyydettiin ja kosiskeltiin milloin mihinkin työhön. En aidosti ikinä koskaan kuvitellut joutuvani työttömäksi.

Niin kuitenkin kävi ja alkoi työnhaku. Alkuun luulin, että työpaikka irtoaa heti ja minut suorastaan kiskotaan takaisin työelämään. No, ei se nyt ihan niin mennyt. Ei muuten lähellekään. Kymmeniä työhakemuksia, lukuisia työhaastatteluja, toisia kierroksia, soveltuvuustestejä ja loppumetreillä jäin rannalle. Mitä pidempään olin työttömänä, sitä vähemmän tuli kutsuja haastatteluihin vaikka koko ajan alensin rimaa hakuprosessissani.

Lopulta alensin rimaa ihan superalas ja nielin kaikki periaatteeni, joita olin asettanut. Että tuollaista ja tuollaista en ainakaan tee. Sitten tärppäsi. Uskomatonta, että olen todella tykännyt työstäni. Ikinä en olisi työtä hakenut ellen olisi ollut epätoivoinen. Olin kuitenkin ja näin jälkeenpäin: onneksi olin.

Mutta omat mielipiteeni ja jyrkkyyteni kyllä karisi matkan varrella, enkä koskaan enää arvostele työttömiä (paitsi niitä tukipummeja, joita on pieni marginaali kokonaisuudesta).

No eiköhän aika moni ole ollut työttömänä jossain vaiheessa elämänsä aikana. Joskus ennenmuinoin työttömyys oli harvinaisempaa, nykyaikana varsinkin yksityisellä sektorilla touhu on välillä kuin villissä lännessä, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Julkisella puolella asiat ovat paremmin, valitettavasti kaikki ihmiset eivät voi mennä julkiselle, koska homma pitää olla tasapainossa jotenkin ja yksityinen tämän Suomen pitää pystyssä ja hoitaa ne julkisen puolen menot.

Nämä leikkaukset olivat muuten vasta alkua ja työttömiksi joutuu yhä useampi myös julkiselta.

No eiköhän aika moni ole ollut työttömänä jossain vaiheessa elämänsä aikana.

totta, mutta tuntuu että monet työttömien arvostelijat olivat työttömiä viimeksi aikaan, jolloin työtä oli tarjolla paljon enemmän ja sieltä ovatkin saaneet vakituisen paikkansa jossa vieläkin työskentelevät. eivät sitten ollenkaan käsitä, että ajat ovat muuttuneet todella radikaalisti ja kuinka vaikeaa nykyään voi olla saada työpaikkaa, mistään vakihommasta puhumattakaan.

itse jouduin vasta jättämään oman alani, koska lisäsi kovasti syöpäni uusiutumisriskiä. yllätyksenä tuli myös se etten saa enää uudelleenkouluttautua ammattiin kuin aikuiskoulutuksessa tai työssäoppimalla, ja aikuiskoulutusmahdollisuudet ovat todella rajalliset suuressa osassa suomen kaupunkeja...

totta, mutta tuntuu että monet työttömien arvostelijat olivat työttömiä viimeksi aikaan, jolloin työtä oli tarjolla paljon enemmän ja sieltä ovatkin saaneet vakituisen paikkansa jossa vieläkin työskentelevät. eivät sitten ollenkaan käsitä, että ajat ovat muuttuneet todella radikaalisti ja kuinka vaikeaa nykyään voi olla saada työpaikkaa, mistään vakihommasta puhumattakaan.

itse jouduin vasta jättämään oman alani, koska lisäsi kovasti syöpäni uusiutumisriskiä. yllätyksenä tuli myös se etten saa enää uudelleenkouluttautua ammattiin kuin aikuiskoulutuksessa tai työssäoppimalla, ja aikuiskoulutusmahdollisuudet ovat todella rajalliset suuressa osassa suomen kaupunkeja...

Aivan, ei näillä vanhoilla ihmisillä ole mitään käsitystä miten homma menee nykyaikana. He ovat tosiaan sitä sukupolvea, että he vain marssivat työpaikalle ja sanoivat " morjensta " ja pomo sanoi " tervetuloa".

Homma ei toimi ihan samaan tyyliin kuin 1960-1980 luvulla. Olen joskus yrittänyt keskustella näiden vanhojen partojen kanssa, ei heille mikään mene jakeluun. Yleensä se on vain sitä ihme jankkaamista topakkaan tyyliin kyllä töitä aina löytyy jne.. Kun ei se enää nykyään mene ihan niin, että niitä vain löytyy ja senkus niitä menee tosta noin vaan tekemään.

Aivan, ei näillä vanhoilla ihmisillä ole mitään käsitystä miten homma menee nykyaikana. He ovat tosiaan sitä sukupolvea, että he vain marssivat työpaikalle ja sanoivat " morjensta " ja pomo sanoi " tervetuloa".

Homma ei toimi ihan samaan tyyliin kuin 1960-1980 luvulla. Olen joskus yrittänyt keskustella näiden vanhojen partojen kanssa, ei heille mikään mene jakeluun. Yleensä se on vain sitä ihme jankkaamista topakkaan tyyliin kyllä töitä aina löytyy jne.. Kun ei se enää nykyään mene ihan niin, että niitä vain löytyy ja senkus niitä menee tosta noin vaan tekemään.

No aika moni tuostakin ikäluokasta tajuaa, mikä meininki on nykyään. Tietysti tampiosakkia aina löytyy - ihan kaikista ikäluokista.

Just juttelin yhden 50-luvulla syntyneen miehen kanssa, joka sanoi, että hänen ikäluokkansa on ollut todella onnekas. Välttivät sodan ja elivät lapsuuden ja nuoruuden nousukaudessa. Töitä sai aina kun halusi, opiskelemaan pääsy oli helppoa ja jos paperit sai niin töitä tippui ilmaiseksi.

Toisaalta osa mun ikäluokasta kuuluu tohon samaan kastiin. Eli oon syntynyt 70-luvulla. Yliopiston kävin laman aikana. Sitten jokainen joka meni Nokiaa lähelle mun koulutuksella sai duunia. Sitten sieltä osaaminen ja rahaa... no sitten ajat muuttui, mutta Nokian korkeastikoulutetut ovat aika kysyttyä väkeä yhä... Mut se on toinen juttu.

No aika moni tuostakin ikäluokasta tajuaa, mikä meininki on nykyään. Tietysti tampiosakkia aina löytyy - ihan kaikista ikäluokista.

Just juttelin yhden 50-luvulla syntyneen miehen kanssa, joka sanoi, että hänen ikäluokkansa on ollut todella onnekas. Välttivät sodan ja elivät lapsuuden ja nuoruuden nousukaudessa. Töitä sai aina kun halusi, opiskelemaan pääsy oli helppoa ja jos paperit sai niin töitä tippui ilmaiseksi.

Toisaalta osa mun ikäluokasta kuuluu tohon samaan kastiin. Eli oon syntynyt 70-luvulla. Yliopiston kävin laman aikana. Sitten jokainen joka meni Nokiaa lähelle mun koulutuksella sai duunia. Sitten sieltä osaaminen ja rahaa... no sitten ajat muuttui, mutta Nokian korkeastikoulutetut ovat aika kysyttyä väkeä yhä... Mut se on toinen juttu.

En ole törmännyt kovin moneen ihmiseen joka ymmärtää minkälaista meno nykyaikana, kyllä nämä vanhat jäärät ovat yleensä jumittuneet jonnekin kultaiselle 60-luvulle asenteineen ja ajatuksineen.

Hyvä kuitenkin, että jotkut viitsivät myöntää kuinka onnekaita ovat olleet.

En ole törmännyt kovin moneen ihmiseen joka ymmärtää minkälaista meno nykyaikana, kyllä nämä vanhat jäärät ovat yleensä jumittuneet jonnekin kultaiselle 60-luvulle asenteineen ja ajatuksineen.

Hyvä kuitenkin, että jotkut viitsivät myöntää kuinka onnekaita ovat olleet.

Siis ehkä jossain pienellä paikkakunnalla olevat eläkkeellä olevat perusduunarit voi ajatella noin. Mutta pakko olla kyllä todella erikoinen paikka... Kyllähän nyt luulis tajuavan mikä meno täällä on nykyään.

Siis ehkä jossain pienellä paikkakunnalla olevat eläkkeellä olevat perusduunarit voi ajatella noin. Mutta pakko olla kyllä todella erikoinen paikka... Kyllähän nyt luulis tajuavan mikä meno täällä on nykyään.

Kyllä ne asenteet on sellasta omituista jankutusta, eikä sinne pääkoppaan rekisteröidy mitään mitä yrität kertoa. Nämä ovat minun kokemuksia näistä vanhoista jääristä. Tämä ihme jankuttaminen, että kyllä töitä aina tekijälle löytyy, sekä jotkut muut typerät kliseet joskus on ruvenneet vituttamaan, kun he ovat niin varmoja asiasta ja se paistaa oikein koko kehonkielestä läpi. Yleensä vain yritän pitää mölyt mahassa, tekisi joskus mieli sanoa, että haistakaa nyt jo pitkä pas.. :D

Kyllä ne asenteet on sellasta omituista jankutusta, eikä sinne pääkoppaan rekisteröidy mitään mitä yrität kertoa. Nämä ovat minun kokemuksia näistä vanhoista jääristä. Tämä ihme jankuttaminen, että kyllä töitä aina tekijälle löytyy, sekä jotkut muut typerät kliseet joskus on ruvenneet vituttamaan, kun he ovat niin varmoja asiasta ja se paistaa oikein koko kehonkielestä läpi. Yleensä vain yritän pitää mölyt mahassa, tekisi joskus mieli sanoa, että haistakaa nyt jo pitkä pas.. :D

Juu. Onhan noita.

Siis taitaa se silti olla niin, että jos oikeasti töitä haluaa, niin ainakin pk-seudulla jotain ö-luokan "palvelutyötä" saa vieläkin aika helposti. Nyt puhutaan sitten siivoamisesta, puhelinmyynnistä tms. Varma tosin en oo siitä, että onko se edes niin. Mut oon vaan aatellut kun siivoojista täällä on 90 prossaa ulkkareita. Ja puhelinmyyjiä haetaan MOL:ssa. Mut puhelinmyyjän homma on kyl... no joo...

Veikkaisin, että puhelinmyyjäks pääsee suunnilleen kuka vaan. Varmaan ainaki osa tekee töitä kotoo käsin eikä työnantajalle varmaan jää juuri mitään maksettavaa, veikkaisin että provisiopalkalla ovat. Tämä nyt on siis ihan vain mutu-tuntumaa. Mutta esimerkiks siivojakskaan ei välttämättä pääse ihan tosta noin vaan, kun niihinkin vaaditaan usein monen vuoden työkokemusta ja alan tuotteiden ja koneiden käyttökokemusta. Kattokaapa huviksenne vaikka oikotieltä niitä työpaikkailmotuksia. Vähän joka hommaan vaaditaan alan koulutus, työkokemusta monelta vuodelta, tiettyjen tietokoneohjelmien käyttöä, kielitaitoa yms. Ja sitte ne hommat mihin voi periaatteessa kuka vaan hakea, miettikää minkälainen vyöry kyseiseen hommaan tulee työhakemuksia.

Varmasti löytyy myös niitä hommia mihin tunkua ei ole. Muistelisin nähneeni vasta jossain työpaikkailmotuksen, missä haettiin makkaran ruiskuttajaa. Jostain syystä ei tullu edes avattua koko ilmotusta, mutta kuvittelisin, että ei ole kummoset vaatimukset, mutta ei ole varmaan tunkua hakijoistakaan...

[QUOTE="Hömelö";29774839]Veikkaisin, että puhelinmyyjäks pääsee suunnilleen kuka vaan. Varmaan ainaki osa tekee töitä kotoo käsin eikä työnantajalle varmaan jää juuri mitään maksettavaa, veikkaisin että provisiopalkalla ovat. Tämä nyt on siis ihan vain mutu-tuntumaa. Mutta esimerkiks siivojakskaan ei välttämättä pääse ihan tosta noin vaan, kun niihinkin vaaditaan usein monen vuoden työkokemusta ja alan tuotteiden ja koneiden käyttökokemusta. Kattokaapa huviksenne vaikka oikotieltä niitä työpaikkailmotuksia. Vähän joka hommaan vaaditaan alan koulutus, työkokemusta monelta vuodelta, tiettyjen tietokoneohjelmien käyttöä, kielitaitoa yms. Ja sitte ne hommat mihin voi periaatteessa kuka vaan hakea, miettikää minkälainen vyöry kyseiseen hommaan tulee työhakemuksia.

Varmasti löytyy myös niitä hommia mihin tunkua ei ole. Muistelisin nähneeni vasta jossain työpaikkailmotuksen, missä haettiin makkaran ruiskuttajaa. Jostain syystä ei tullu edes avattua koko ilmotusta, mutta kuvittelisin, että ei ole kummoset vaatimukset, mutta ei ole varmaan tunkua hakijoistakaan...[/QUOTE]

Kaveri haki jotain varastoduunia ja lähetti varmaan sata hakemusta ja kävi ties missä haistatteluissa, meni about vuosi ennenkuin pääsi duuniin, nyt on vakituinen. On toikin homma mennyt tuollaiseksi, siis jotain helkkarin varastoduuneja pitää hakea kuin mielipuoli, hakijoita tulee ovista ikkunoista vaikka väkisin sisään :D